Melyik metrómegállóhoz érdemes költözni?

Fotó: Faludi Imre / Faludi Imre

-

Tudta, hogy az utóbbi fél évben a Kálvin téren történt a legtöbb lakásbetörés? És hogy melyik metróállomásnál a legolcsóbbak a lakások? Beleástuk magunkat az ingatlanpiaci és a bűnügyi adatokba, hogy kiderüljön, melyik környéken olcsó és biztonságos, vagy éppen drága és veszélyes lakni, az adatokat pedig rátettük a főváros metrótérképére.


Az utóbbi időben berobbant a budapesti lakáspiac, immár jóval többet kell fizetnünk azért, ha jó helyen, jó állapotú ingatlant szeretnénk vásárolni, mint egy évvel ezelőtt. Az Astoria - Deák tér - Ferenciek tere aranyháromszögben például már egy kétszobás lakás megszerzésére sincs sok esélyünk 35 millió forint alatt. De mi a helyzet Budapest többi részével?

Úgy gondoltuk, az a legegyszerűbb, ha a város metróhálózatát vesszük alapul, és megnézzük, mennyibe kerülnek a lakások az egyes megállók környékén. Így persze kimaradt a legtöbb előkelő budai városrész, de mi most kifejezetten a nagyobb forgalmú helyekre és a lakásokra koncentráltunk. A módszer a következő volt: mindegyik állomásnál húztunk egy 400 méter sugarú kört, ezen belül a legfeljebb kétszobás (25 és 125 nm közötti) tégla- és panellakások átlagárait tüntettük fel az ingatlan.com adatai alapján. A teljesebb kép érdekében pedig megnéztük azt is, hogy milyen a közbiztonság az egyes megállók környékén. A bűnügyi adatokat a 2015. június 18. és december 15. közötti időszakról a police.hu térképéről gyűjtöttük össze.



Ha az egyes vonalak átlagárait vesszük, a kisföldalatti vonala a legdrágább (35,6 millió Ft), második a 2-es (piros) metró (30,5 millió Ft), harmadik a tavaly átadott 4-es vonala (26,1 millió Ft), a legolcsóbb pedig a 3-as, kék metró (24,6 millió Ft).

Mint a térképen is látszik, a biztonság meglepő módon nem igazán befolyásolja egy adott környék ingatlanárait. A tíz legdrágább megállóból nyolc helyen fél év alatt 70-nél is több bűnügy történt - ebbe mindent beleszámoltunk a rablástól az autófeltörésig -, a Deák téren például háromszor annyi esetben kellett intézkedni a rendőröknek, mint a rettegett VIII. kerületben található Nagyvárad téren.

A legveszélyesebb megállók között a három legforgalmasabb belvárosi környék –Deák Ferenc tér, Oktogon, Nyugati Pályaudvar – elfoglalta a dobogót, de közvetlenül utánuk következik a Blaha Lujza tér - Keleti Pályaudvar páros is. A Keleti környékén ennek ellenére a lakástulajdonosoknak kevésbé kell aggódniuk, mint máshol: 2015 második felében nem volt betörés a metrómegálló közelében.



Összesen nyolc ilyen, betörésektől mentes környéket fedeztünk fel Budapesten, bár a Hősök tere és a Széchenyi fürdő némileg kilóg a sorból, hiszen eleve kevés potenciális célpontot találhatnak a betörők.

A betörések szempontjából a Ferenciek tere (10) és a Kálvin tér (8) a két legveszélyesebb, ha ezen a környéken lakik, nem árt felszerelnie még egy zárat az ajtajára.

Ennél is meglepőbb, hogy a világörökségi listán is szereplő, századfordulós villákkal és nagykövetségekkel szegélyezett Andrássy úton két megállónál is (Bajza utca - 21,8 millió Ft; Kodály körönd - 22,6 millió Ft) hasonló áron találunk lakásokat a kiszemlt méretben, mint félúton Újpest felé (Árpád híd - 22,6 millió Ft; Gyöngyösi utca - 24,2 millió Ft).



A közlekedési csomópontok közelsége általában alaposan felveri a lakásárakat. Kivétel ez alól a Keleti pályaudvar, ahol a 2-es és a 4-es metró több busz- és trolijárattal találkozik, a 20,5 millió forintos átlagárával mégis a 2-es metróvonal második legolcsóbb környéke; a többi hasonló méretű csomópont közül a Deák téren és a Kálvin téren is körülbelül kétszer annyiba kerül egy hasonló méretű lakás.

Legolcsóbban a 3-as metró vonalán, a külső kerületekben lehet megúszni a lakásvásárlást. Kőbányán 12 millió forint körül mozog az átlagár, de az Ecseri út sem sokkal drágább, ráadásul a többi megállóhoz képest ez a béke szigetének tűnik: mindössze tíz bűncselekmény történt itt fél év alatt.