Megvan, merre megy majd a balatoni bringaút

Fotó: MTI / Máthé Zoltán

-

Etyek felé indulhat majd, aki a Balatonra tekerne, 106 kilométert kell majd leküzdeni Akarattyáig. Az elkészült megvalósíthatósági tanulmányokból kiderül: lesz Budapestet átszelő kerékpárút is, és a balatoni kört is kipofoznák.


Bár a tervek egy ideje elkészültek, eddig a szakma látta csak, hogy milyen nyomvonalon vezethet Magyarország új kerékpáros törzshálózata. Egy 2011-es kormányhatározat döntött arról, hogy ki kell dolgozni az ország kerékpáros turizmus, úthálózati és közlekedési fejlesztési koncepcióját. A tervezési munkákat a Közlekedésfejlesztési Koordinációs Központ fogta össze, már csak a kormánynak kell rábólintania.

Ha minden az elképzelések szerint alakul, 2020-ra a teljes szakaszon kerékpárút vezet Budapest és Balatonakarattya között. A 106 kilométeres bringaút becsült költsége nettó 4,3 milliárd forint.



Érintett települések: Budapest – Budaörs – Törökbálint – Biatorbágy – Etyek – Gyúró – Tordas – Kajászó – Pázmánd – Nadap – Velence – Sukoró – Pákozd – Székesfehérvár – Szabadbattyán – Kőszárhegy – Polgárdi – Füle – Balatonfőkajár – Balatonakarattya



A Közlekedésfejlesztési Koordinációs Központ a nyomvonal kiválasztását egy igényfelméréssel előzte meg, mellyel kiderült, hogy a megkérdezetteknek a látványosság a legfőbb tényező, megelőzve a biztonságos út és a leküzdhető domborzati viszonyok fontosságát.

A vonal gerincét önálló kerékpárutak és burkolt mezőgazdasági utak adnák, a településeken belül pedig kétoldali kerékpársávon és kis forgalmú utcákon vezetnék a bringásokat. Első ütemben a főváros és Etyek közötti szakasz épülhet meg.


Hogy ne hiába tekerjünk a tóig

Elkészült a balatoni bringakörút felújításának terve is, elvileg hatmilliárd forintból tennék kevésbé balesetveszélyessé és korszerűbbé a 248 kilométeres kört.



Országon és Budapesten át

Kész megvalósíthatósági tanulmánya van az európai EuroVelo 6-os nyomvonal hazai szakaszának is, amely jelenleg hézagos és nem is ér végig az országon, hazai végállomása Mohács. A szlovák határtól, Rajkától Budapestig a 280 kilométeres út kibővítésének és felújításának becsült költsége nettó 8,7 milliárd forint.


Az EuroVelo-hálózat. Pink színnel a Magyarországon átmenő 6-os útvonal. Forrás: OpenStreetmap


A fővárostól délre lévő, Budapest-Mohács szakasz megvalósíthatósági tanulmánya 200 kilométeres úttal számol, a tervezett költségvetése 6 milliárd forint . A nyomvonalat közelebb vinnék a Duna partjához és távolabb a forgalmas főutaktól. Cél az osztrák szakasz népszerűségéhez hasonló kedveltség elérése, ezért a tervekben hangsúlyozzák, hogy „egységes szempontok szerinti, komplex fejlesztése szükséges”.


kerékpározás, kerékpárút, balaton, bicikli


Emellett terv készült a fővárost átszelő kerékpárút kiépítésére is, annak a felismerésnek az alapján, hogy Budapesten jelenleg nincs egybefüggő EuroVelo szolgáltatási színvonalú kerékpárforgalmi létesítmény, nincs információs táblákkal kijelölt, összefüggő fő nyomvonal. Ennek részletei egyelőre nem ismertek.