Megvan a magyar Oscar, a legjobb film meglepetésre a Spotlight lett

Forrás: AFP

-

A 88. Oscar-díjkiosztó emberemlékezet óta az első volt, ahol igazi meglepetések értek minket. Azt tudtuk, hogy a Saul fia nyerni fog, de azt nem, hogy a pedofil papokat leleplező újságírókról szóló Spotlight viszi el a fődíjat, és Stallone mellőzése is váratlan.


Mi megmondtuk, hogy az idei Oscar végre izgalmas lesz, és ebben például nem tévedtünk. Szerencsére abban sem, hogy a Saul fia (kritikánk) elnyeri a legjobb idegen nyelvű film díját: Nemes Jeles László alkotása a második magyar film lett Szabó István 1982-ben díjazott Mephistója után, amely ebben az elismerésben részesült, és mindössze a harmadik magyar Oscar (az elsőt Rófusz Ferenc A légy című animációs rövidfilmje nyerte 1981-ben).


A megilletődött rendező rövid köszönőbeszédét arra futtatta ki, hogy "az emberiség legsötétebb óráiban is van egy hang bennünk, ami lehetővé teszi, hogy emberek maradjunk, ennek reményét fejezi ki ez a film".


Nemes Jeles László a magyar Oscar-díjjal


A legjobb film díját idén különösen nehéz volt megtippelni, mert az Oscart megelőző díjkiosztókon hol A nagy dobást (kritikánk), hol A visszatérőt (kritikánk), hol a Spotlightot (kritikánk) ismerték el. Előbbi kettő tűnt komolyabb esélyesnek, végül mégis a Spotlight került ki győztesen közülük. Az igaz történetet feldolgozó film azoknak az újságíróknak a munkáját mutatja be, akik leleplezték, hogy a katolikus egyházban számos pedofil pap tevékenykedik – az egyház vezetőinek tudtával.


A Spotlight alkotói és szereplői a színpadon


A színészeknél egy kivételével bejött a papírforma

A legjobb női alakítás díját Brie Larson vitte el A szobáért, a legjobb férfi alakítás Oscarja pedig Leonardo DiCaprióé lett A visszatérőért. Hogy a színészi kategóriában most hatodszor jelölt sztárnak az Akadémia szerint már nagyon kijárt a szobor, az abból is érezhető volt, hogy álló ovációt kapott. A környezetvédelmi ügyekben nagyon aktív DiCaprio köszönőbeszédében szokásához híven felhívta a figyelmet a globális felmelegedés veszélyére, és lépéseket sürgetett az ügyben.


Brie Larson


A legjobb női mellékszereplő Alicia Vikander lett A dán lánnyal (kritikánk), ami szintén nem volt meglepetés, az viszont igen, hogy Sylvester Stallonét mégsem ismerték el a Creedért (kritikánk) a legjobb férfi mellékszereplőknél.


Alicia Vikander


Stallone még sosem nyert, és valószínű, hogy már nem is lesz rá több esélye így, hogy a szobrot most Mark Rylance vitte el a Kémek hídjáért (kritikánk). Rylance szintén nagyra becsült veterán, akinek ez volt az első jelölése, és az eredmény ismeretében kijelenthetjük, hogy kollégái körében sokkal kevésbé megosztó figura, mint Stallone.


Mark Rylance Oscar

Mark Rylance


Majdnem mindenki kapott valamit

A további fontos díjakat elég szépen szétosztották a jelöltek közt. A legjobb rendező Alejandro González Inárritu lett A visszatérőért. Inárritu tavaly a Birdmanért kapta meg ugyanezt az elismerést, és így az Oscar történetében mindössze a harmadik rendező lett John Ford és Joseph L. Mankiewicz után, aki két egymást követő évben vitte el a szobrot.


A visszatérő operatőre, Emmanuel Lubezki pedig rekordot döntött: zsinórban harmadszor kapta meg a legjobb operatőr díját, amire korábban még sosem volt példa (tavaly a Birdmanért, tavaly előtt a Gravitációért díjazták). Ez sajnos azt is jelenti, hogy Roger Deakins ismét hoppon maradt. Szinte minden évben sajnálkozhatunk a zseniális operatőr mellőzésén: ez már a 13. alkalom volt, hogy jelölték, és nem nyert. Idén a Sicario fényképezéséért kaphatta volna meg a díjat.


Leonardo DiCaprio, Alejandro González Inárritu

Leonardo DiCaprio és Alejandro González Inárritu


A Spotlight még a legjobb eredeti forgatókönyv díját is elvitte, A nagy dobás viszont a legjobb adaptált forgatókönyv díjával vigasztalódhatott csak. A 10 kategóriában jelölt Mad Max: A harag útja (kritikánk) pedig a várakozásoknak megfelelően tarolt a technikai díjaknál, és hat szobrot zsebelt be: vágás, hangkeverés, hangvágás, látványterv, kosztüm, haj/smink.

Nem volt meglepetés a legjobb dokumentumfilm (Amy, kritikánk), a legjobb animációs film (Agymanók, kritikánk) és a legjobb filmzene díja sem. Utóbbit, ahogy az várható volt, Ennio Morricone kapta az Aljas nyolcas (kritikánk) zenéjéért. Morriconének eddig csak életmű-Oscarja volt, és a 87 éves mester kapta a legnagyobb álló ovációt a gála során.


A gála néha még vicces is volt

Maga a műsor lendületesen kezdődött: Chris Rock házigazdaként pontosan azt hozta, amit remélni lehetett tőle, azaz szellemesen és Oscar-viszonylatban merészen viccelődött a fekete jelöltek hiányán. A gálát nyitó beszédében olyan poénokat sütött el, hogy például felhívta rá a figyelmet, hogy nyilván az 50-es években sem volt több fekete Oscar-jelölt, mint ma, csak éppen "akkoriban még túlságosan lefoglalt bennünket az, hogy megerőszakolnak és meglincselnek minket, ezért még nem nagyon törődtünk azzal, hogy ki nyeri a legjobb operatőr díját", illetve közölte, hogy az elmúlt évben elhunyt filmesekre emlékező montázs helyett idén egy olyan klipet vetítenek majd le, amelyben "azok a feketék lesznek láthatók, akiket moziba menet rendőrök lőttek le".



Azonban, ahogy telt az idő, a díjak közé beékelt, szintén erre a témára felfűzött poénok már kevésbé ültek, kifejezetten béna volt az a klip, amelyikben fekete szereplőket írtak bele az Oscar-jelölt filmekbe, és az a köszönőbeszéd is, amely Jack Blackhez szólt (merthogy a vezetékneve Fekete, haha).



Nem igazán jött be az az újítás sem, hogy végigfuttatják a kép alján azoknak a névsorát, akiknek köszönetet akart mondani a nyertes, hogy a beszédben érdekesebb dolgokra is jusson idő: a legtöbben csak azért is hosszú köszönőlistát soroltak. Csak páran használták ki a lehetőséget, például a Mad Max egyik hangvágója, aki arról beszélt, hogy milyen örömöt okoz neki a munkája és Pete Docter, az Agymanók társrendezője, aki a szomorú kiskamaszoknak üzente, hogy ez a korszak mindenképp nehéz, de segíthet, ha valamilyen kreatív tevékenységbe fojtják a bánatukat.


A 88. Oscar-díj jelöltjei és győztesei

A győztest bolddal emeltük ki minden kategóriában.


Legjobb film

A nagy dobás (The Big Short)
A szoba (Room)
A visszatérő (The Revenant)
Brooklyn
Kémek hídja (Bridge of Spies)
Mad Max: A harag útja (Mad Max: Fury Road)
Mentőexpedíció (The Martian)
Spotlight


Legjobb rendező

Lenny Abrahamson (A szoba)
Alejandro González Inárritu (A visszatérő)
Tom McCarthy (Spotlight)
Adam McKay (A nagy dobás)
George Miller (Mad Max: A harag útja)


Legjobb férfi főszereplő

Bryan Cranston (Trumbo)
Leonardo DiCaprio (A visszatérő)
Matt Damon (Mentőexpedíció)
Michael Fassbender (Steve Jobs)
Eddie Redmayne (A dán lány)


Legjobb női főszereplő

Cate Blanchett (Carol)
Brie Larson (A szoba)
Jennifer Lawrence (Joy)
Charlotte Rampling (45 év)
Saoirse Ronan (Brooklyn)


Legjobb férfi mellékszereplő

Christian Bale (A nagy dobás)
Tom Hardy (A visszatérő)
Mark Ruffalo (Spotlight)
Mark Rylance (Kémek hídja)
Sylvester Stallone (Creed)


Legjobb női mellékszereplő

Jennifer Jason Leigh (Aljas nyolcas)
Rooney Mara (Carol)
Rachel McAdams (Spotlight)
Kate Winslet (Steve Jobs)
Alicia Vikander (A dán lány)


Legjobb eredeti forgatókönyv

Tom McCarthy & Josh Singer (Spotlight)
Matt Charman, Joel Coen, Ethan Coen (Kémek hídja)
Alex Garland (Ex Machina)
Josh Cooley, Pete Docter, Meg LeFauve (Agymanók)
Jonathan Herman, Andrea Berloff (Straight Outta Compton)


Legjobb adaptált forgatókönyv

Emma Donoghue (A szoba)
Drew Goddard (Mentőexpedíció)
Nick Hornby (Brooklyn)
Adam McKay & Charles Randolph (A nagy dobás)
Phyllis Nagy (Carol)


Legjobb idegen nyelvű film

A kígyó ölelése
A sivatagon át (Theeb)
Krigen (A War)
Mustang
Saul fia


Legjobb egész estés animációs film

Agymanók
Anomalisa
Shaun, a bárány
O Menino eo Mundo (The Boy and the World)
When Marnie Was There


Legjobb egész estés dokumentumfilm

A csend képe
Amy
Cartel Land
What Happened, Miss Simone?
Winter of Fire: Ukraine's Fight for Freedom


Legjobb operatőri munka

Roger Deakins (Sicario)
Edward Lachman (Carol)
Emmanuel Lubezki (A visszatérő)
Robert Richardson (Aljas nyolcas)
John Seale (Mad Max: A harag útja)


Legjobb vágás

Maryann Brandon, Mary Joe Markey (Star Wars: Az ébredő Erő)
Hank Corwin (A nagy dobás)
Tom McArdle (Spotlight)
Stephen Mirrione (A visszatérő)
Margaret Sixel (Mad Max: A harag útja)


Legjobb filmzene

Carter Burwell (Carol)
Jóhann Jóhannsson (Sicario)
Ennio Morricone (Aljas nyolcas)
Thomas Newman (Kémek hídja)
John Williams (Star Wars: Az ébredő Erő)


Legjobb betétdal

Earned It (A szürke 50 árnyalata)
Manta Ray (Racing Extinction)
Til It Happens To You (The Hunting Ground)
Simple Song #3 (Ifjúság)
Writing's on the Wall (Spectre)


Legjobb látványterv

A dán lány
A visszatérő
Kémek hídja
Mad max: A harag útja
Mentőexpedíció


Legjobb kosztüm

A dán lány
A visszatérő
Carol
Hamupipőke
Mad Max: A harag útja


Legjobb smink és frizura

A százéves ember, aki kimászott az ablakon és eltűnt
A visszatérő
Mad Max: A harag útja


Legjobb hangvágás

A visszatérő
Mad Max: A harag útja
Mentőexpedíció
Sicario
Star Wars: Az ébredő Erő


Legjobb hangkeverés

A visszatérő
Kémek hídja
Mad Max: A harag útja
Mentőexpedíció
Star Wars: Az ébredő Erő


Legjobb vizuális trükk

A visszatérő
Ex Machina
Mad Max: A harag útja
Mentőexpedíció
Star Wars: Az ébredő Erő


Legjobb élőszereplős rövidfilm

Ave Maria
Day One
Everything Will be Okay
Shok
Stutterer


Legjobb rövid dokumentumfilm

A Girl in the River: The Price of Forgiveness
Body Team 12
Chau, Beyond the Lines
Claude Lanzmann: Spectres of the Shoah
Last Day of Freedom


Legjobb animációs rövidfilm

Bear Story

Prologue
Sanjay's Super Team
We Can't Live Without Cosmos
World of Tomorrow


Kövesd a VS.hu kultúrarovatát a Facebookon is!