Megtiltotta a kormány a fővárosnak, hogy hitelből vegyen buszt

Forrás: VS.hu

-

Kormányhatározatban tiltotta meg a kormány a fővárosnak, hogy decemberben felvett fejlesztési hiteléből buszokat vásároljon. Csütörtökön dönt a fővárosi közgyűlés arról, milyen buszokkal oldja meg a 3-as metró felújítása alatti utasszállítást. A főpolgármester minden áron összekaparná a pénzt 110 új buszra belső forrásokból, mert szerinte az jelenti az olcsóbb, ésszerű megoldást.


Már csak saját költségvetési átcsoportosítással tud buszokat venni a főváros a BKV számára, miután a kormány határozatban tiltotta el attól, hogy fejlesztési hitelét buszbeszerzésre fordítsa. A 1229-es kormányrendelet pénteken jelent meg – hat nappal azelőtt, hogy a fővárosi közgyűlés jóváhagyja, a BKV 75+75 darab Solaris csuklós buszt vásároljon.

Az Orbán Viktor által aláírt május 6-án megjelent kormányhatározat nem engedélyezi – meg nem nevezett önkormányzatnak –, hogy fejlesztési hitelből buszt vegyen. Minden más járművet igen, csak buszt nem. Pedig a fővárosnak 200 millió eurós hitelkeret áll rendelkezésre közlekedési fejlesztéseire. Tavaly decemberben azzal a céllal is vette azt fel az Európai Beruházási Banktól, hogy új buszokat szerezzen be a 3-as metró felújításának két éves időtartamára.

Három nappal korábban a kormány még nem akart beleszólni abba, mire használhatja a főváros fejlesztési hitelét. Ezt fejezi ki a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium lapunknak május 3-án küldött válasza. „A hitelfelvételi lehetőség fővárosi költségvetésben és az EIB-vel kötött keretmegállapodásban rögzített feltételei szerint a metrópótlás, mint helyi közlekedési feladat ellátásának módjáról,


részleteiről a Fővárosi Önkormányzat a kormány ismételt megkérdezése nélkül, saját hatáskörben dönthet.”

Középen Bolla Tibor, a BKV vezérigazgatója, jobbján Tarlós István, balján Vitézy Dávid, a BKK előző vezérigazgatója


Tarlós: olcsóbbat

Tarlós István ebben a helyzetben sem kíván elállni a buszvásárlástól. A fővárosi közgyűlésnek – amely erről csütörtökön tárgyal– azt javasolja, hogy 150 helyett 110 darab Solaris-buszt vegyenek. Ennek a költsége 9,7 milliárd forint. Ezt részben a BKV kötöttpályás ágazatától és egyéb közlekedési beruházási keretből csoportosítanának át. Vagyis belső forrásból kaparnák össze, kikerülve a hitelfelvételt. A főpolgármester ezt támogatja. Mert ez a megoldás az olcsóbb, és ezzel saját új járművekhez juthat a BKV. További előnye, hogy nem kell elbocsátani BKV-dolgozókat.

Ez mindenképpen bekövetkezne, ha külsős cégre bíznák a buszpótlást. A közgyűlés elé kerülő határozati javaslat „B” variációja ezt a megoldást mutatja be, a szolgáltatásmegrendelést. A javaslat úgy fogalmaz, ha a kormány ezt támogatja – mert ehhez kormányzati jóváhagyás kell – és a többletköltség fedezetét biztosítja, akkor alvállalkozót bíznak meg a járműpótlással. Az új szolgáltatót a BKK közbeszerzési eljáráson választja ki. A „B” változat ultimátumot is tartalmaz: ha a kormány május 31-ig nem hoz támogató döntést, automatikusan az „A” változat lép érvénybe: a BKV megrendeli a lengyel buszokat.


Mit vehet?

„Az önkormányzat adósságot keletkeztető, valamint kezesség-, illetve garanciavállalásról” szóló kormányrendelet ezekre engedi fordítani a fejlesztési hitelt:
  • metró- és elővárosi vasútvonalak rekonstrukciója és bővítésre, beleértve a budapesti 3-as metróvonal infrastruktúrájának az alagutakra és a pályaszerkezetekre, a jelző- és energiaellátó rendszerekre, a távközlő rendszerekre kiterjedő felújítását,
  • villamos- és trolibuszinfrastruktúra-rekonstrukcióra és -bővítésre,
  • villamosok, trolik, metrószerelvények beszerzésére,
  • városi utak rekonstrukciója és meghosszabbítására,
  • meglévő hidak rekonstrukciójára,
  • egyéb fejlesztésekre: P+R parkolók, logisztikai és intermodális központok építésére.

-


Halasztva háromszor

A fővárosi közgyűlés eddig háromszor halasztotta el a döntést arról, jóváhagyja-e a buszvásárlást.
Elsőként februárban kellett volna, de Tarlós nem terjesztette a közgyűlés elé. A halasztás okát nem közölte. Városházi forrásaink arról számoltak be, német buszgyártó cégek kezdtek lobbizni, hogy kivehessék részüket a buszpótlásból.

Márciusban se került napirendre. Ahogy azt megírtuk, akkor az új buszok vásárlása helyett a mostani „B” variáns lehetett volna a nyerő, hogy külsős vállalkozásnak szervezik ki a metrópótlást, de cikkünk megjelenés után a főpolgármester nem vitte be az erről szóló előterjesztést.

Két hete, az április közgyűlésen állt legközelebb ahhoz, hogy elfogadják a buszbeszerzést, a kinyomtatott előterjesztés már olvasható volt. Ez már nem tartalmazta alternatív megoldásként a szolgáltatásvásárlást, csupán új buszok beszerzését. Mégse tárgyalták, mert Tarlós végül nem tűzte napirendre. A közgyűlést az a hír járta körbe, azért nincs döntés, mert még tart a kormányülés, amely a főváros döntésére vár, hogy átengedjék a HÉV-vonalakat az államnak. Ha ez megvan, a kormány cserébe áldását adj a fővárosi buszvásárlásra. A főváros meg is szavazta a HÉV átadását, a buszbeszerzés kormányzati támogatása viszont nem született meg.



évi 8 milliárd

A fővárosi önkormányzat decemberben vett fel az Európai Beruházási Banktól (EIB) két hitelt. 200 millió euróból közlekedési, 100 millió euróból városfejlesztési beruházásait finanszírozhatja. A 93 milliárd forintból a főváros kifizethetné a 3-as metró felújítása során használandó buszflotta árát a lengyel gyártónak. Annál is inkább, mert a 14 milliárdos megrendelési szerződéseit a BKV már aláírta.

A metrópótlás nem aprópénz. A BKK alvállalkozóinak buszonként évi 60-70 ezer kilométer menetteljesítményt garantál, a BKK három buszos magánszolgáltatója hozzávetőleg 900 forintos kilométerdíjért dolgozik. Gólián Zsolt, a BKV Fürst Közlekedési Szakszervezet elnöke a VS.hu kérdésére évi 8,2 milliárd forintra becsülte a metrópótlásért a főváros által kifizetendő összeget. Ennél azonban sokkal többről van szó – vélekedett –, mivel nincs az az őrült buszüzemeltető, amely két évre venne 150 új buszt. A buszoknak teljesítményt kell biztosítani a metrópótlás után is, ezért Gólián azt valószínűsíti, a negyedik szolgáltatóként eddig a BKV által üzemeltetett buszjáratokat kaphat meg a BKK-tól. Eközben a BKV buszaival olcsóbban, hozzávetőleg 750 forintos kilométerdíjért teljesíti ugyanazt a feladatot – legalábbis a szakszervezeti vezető szerint.

A Budapesti Közlekedési Szakszervezetek Szövetsége a kiszervezési szándékról értesülve márciusban bejelentette, ha a fővárosi közgyűlés a BKV helyett magánszolgáltatóknak adja az M3 autóbuszos pótlási feladatait, a sztrájktól sem riadnak vissza. A BKSZSZ szerint a ebben az esetben a közgyűlés engedne a gazdasági érdekkörök lobbijának, ami káros folyamatokat indítana el Budapesten.

A főpolgármesternek korábban sem volt ínyére a kiszervezés, olyannyira, hogy kijelentette, nem lesz több ilyen. 2012 őszén a Fidesz-frakcióval szemben nem szavazta meg, hogy a VT Arriva 150 busszal vegyen át vonalakat a BKV-tól.

(címlapfotónkon a hazai gyártású elektromos meghajtású MABI Modulo busza, a BKV 20 darabot vásárolt belőlük 3,9 milliárd forintért)