Mégsem lépi meg Tarlós azt, amiért kirúgta Vitézyt a BKK-tól

Fotó: MTI/MTVA / Koszticsák Szilárd

-

Legújabb előterjesztésében több lényeges pontban felülvizsgálja korábbi döntéseit a főváros a közlekedési szolgáltatások terén, így – bár korábban Tarlós István „túlterjeszkedő operettszínháznak” nevezte, megmaradnak a Budapesti Közlekedési Központ erős jogosítványai. A főpolgármester erre hivatkozva kezdeményezte tavaly Vitézy elmozdítását, most ő szignálta a helyzetet részben visszarendező előterjesztést.


„A közlekedési koncepció egyes alapelveiben rögzített, a BKK teljes körű átalakítására, a BKK Közút kiválására megfogalmazott irányok a felülvizsgálat eredményeként és a jelen előterjesztésben ismertetett okoknál fogva nem voltak támogathatóak, így az előterjesztés az egyes megoldási javaslatok közül a legoptimálisabb megoldásra tesz javaslatot” – a kacifántos mondat abban az április 21-i keltezésű előterjesztésben olvasható, amelyet Tarlós István főpolgármester is aláírt, és amelyet jövő héten szerdán tárgyal a fővárosi közgyűlés.

A tervezet a gyakorlatban a közgyűlés egyik, tavaly november 26-i határozatainak felülvizsgálata. Az akkori döntések legfőbb célja a fővárosi közlekedésszervezési feladatokat és a hatósági jogköröket megossza a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) és az újonnan létrehozott Budapesti Városigazgatóság Zrt. között. Tarlós István akkor a lépést azzal indokolta, hogy „a BKK már nem azt a feladatot látja el, amire létrehozták”, a Központ egy „túlduzzasztott, túlterjeszkedő, önjáró céggé vált”, illetve „önálló operettszínházzá nőtte ki magát”.


Menjek vagy maradjak?

A fővárosi tulajdonú utak és forgalomtechnikai eszközök kezelését, fenntartását végző BKK Közút Zrt.--t ezért kivonták a BKK hatásköréből, majd mindkét céget a Budapesti Városigazgatóságba integrálták. Az átalakításra hivatkozva pedig leváltották Vitézy Dávidot, a BKK vezérigazgatóját. A Fidesz és az MSZP által nagykoalícióban elfogadott javaslatot a PM, az LMP és a DK képviselője nem támogatta, Gy. Németh Erzsébet szerint ők például azért, mert az „semmi más célt nem szolgál, mint, hogy Tarlós István menessze Vitézy Dávidot”.


Marad a fő csapásirány


A Főpolgármesteri Hivatal vagyongazdálkodási-, és jogi főosztálya az elmúlt hónapokban átvizsgálta a tavalyi döntés következményeit, és ennek nyomán készült el a mostani előterjesztés, melynek fő célja „az integrált városüzemeltetési szerződés alapjainak elfogadása”.

A tavalyi koncepció szerint a főváros összes közszolgáltatását – beleértve a tömegközlekedést is – alapvetően a Budapesti Városigazgatóság Zrt. irányítaná. Az ötlet Tarlós Istvántól származott, a főpolgármester még jóval a tavalyi önkormányzati választások előtt beszélt arról, hogy szükség lenne egy ilyen vezetőre. Akkor olyan találgatások is napvilágot láttak, hogy a főpolgármester az előterjesztésére kinevezett „szuper menedzser” segítségével akadályozhatná meg, hogy a közgyűlés fideszes többsége esetleg a fejére nőjön. Ezek különösen azután erősödtek meg, hogy kiderült: a választás előtti utolsó pillanatban a kormánypárti többség teljesen átszabta az addig tisztán pártlistára épülő fővárosi választási rendszert.

A mostani előterjesztés alapján ugyanakkor a Városigazgatóság mégsem kap olyan erős hatásköröket, mint korábban várni lehetett, inkább előkészítő, koordináló, egyeztető feladatai lesznek. A főpolgármester joga marad például a fővárosi cégek vezetőinek kinevezése, és díjazásuk megállapítása. A Városigazgatóság így „városüzemeltetési koncepciókat dolgoz ki, és aktualizál”, „a városüzemeltetési feladatokra irányuló szerződések előkészítésében vesz részt”, illetve „kapcsolatot tart a Főpolgármesteri Hivatallal”.


Véleményez, előkészít, koordinál

Az eredeti elképzelésekkel szemben nem integrálják a cégbe az Élő Duna Projekt megvalósításáért felelős ENVIRODUNA Kft-t, és a BKK, illetve a BKV fölött sem lesznek erős jogosítványai a jelek szerint. Az előterjesztés úgy fogalmaz, „az érintett társaságokkal együttműködésben (…) részt vesz a társaságok mérlege, beszámolói, üzleti terve kidolgozásában”, és a Közgyűlés elé terjeszti azokat, valamint „véleményezi a közlekedési koncepciókat, közszolgálati szerződéseket”.

A főpolgármester szerint „túlterjeszkedő” BKK helyzete azonban lényegében nem változik, a cég továbbra is „közlekedésszervezőként olyan összefogó, integráló, szakmai alapokon működő szervezet, amely integráltan irányítja és felügyeli a budapesti közlekedési ágazatokat, különösen a közösségi közlekedést, megrendeli és finanszírozza a közösségi és közúti közszolgáltatásokat”.


Marad a BKK szerepe a közlekedésben


A felállás marad

Az előterjesztés egy európai tanácsi rendelet alapján megállapítja, hogy a BKK minősül továbbra is a BKV-t felügyelő illetékes hatóságnak, míg utóbbi „belső szolgáltatóként” működik. A dokumentum kifejezetten leírja, hogy a Főváros és a BKK közötti tulajdonosi joggyakorlásra irányuló szerződés a fenti jogviszony fenntartása érdekében nem szüntethető meg, de „az abban átruházott tulajdonosi jogok gyakorlását a közlekedésszervezői megrendelői pozícióhoz mérten, célhoz kötötten szükséges szabályozni”, azaz „a Főváros tulajdonosi jogosítványait erősítve”.

Ezzel együtt gyakorlatilag marad az a felállás, amit Vitézy Dávid dolgozott ki. A BKK vezérigazgatója az Indexnek azt mondta tavaly: amikor a BKK-t felállítottuk, az volt a cél, hogy egy integrált közlekedésszervező alakuljon, ami egyszerre foglalkozik a tömegközlekedéssel, a gyalogosokkal, az autós és a biciklis közlekedéssel, ez számos sikeres város modellje Londontól Szingapúrig. Most úgy tűnik, a modell alapvetően marad – az előterjesztés még a biciklis és a gyalogos közlekedés szempontjainak figyelembevételét is előírja a Központ számára.

Végül ez előterjesztés szerint kifejezetten „nem indokolt” a BKK Közút kiválása a BKK-ból, de a társaság vezetőinek kinevezési joga a főpolgármestert illeti majd meg.

Ezzel a Vitézy Dávidot követő Dabóczi Kálmán BKK igazgató akár ugyanolyan „önjáróvá” is válhat akár, mint elődje. Igaz. Vele szemben komoly bizalomvesztést okozhatott a főpolgármester részéről, amikor kiderült: wellness hotelben tárgyalta meg kollégáival a cég új szervezeti felépítését.

Egy másik érdekes kérdést is felvet persze a mostani helyzet: mint megírtuk, a Fideszben – a párt népszerűségveszése nyomán – komolyan felmerült: a korábbi uniós vállalások ellenére mégsem vezetik be a dugódíjat a fővárosban, mert attól tartanak, ezzel végleg maguk ellen fordítják a budapesti szavazókat. Ezzel viszont továbbra sem oldódik meg a fővárosi tömegközlekedés hosszú távú finanszírozása, maradhat a mindenkori kormány kezében jó nyomásgyakorlásra lehetőséget adó húzd meg, ereszd meg-módszer, amikor a kormány az állami büdzséből nyújt rendszeresen mentőövet a BKK-nak.