Meghosszabbítják Bicskéig meg Lovasberényig a felcsúti kisvasutat

Fotó: Tevan Imre / VS.hu / Tevan Imre

-

Az etyeki kisvasúti ág átmenetileg lekerült a napirendről.


A lakosság tiltakozása miatt átmenetileg lekerült a napirendről a Bicskét Etyekkel összekötő kisvasút létrehozása – írja a Magyar Nemzet a lap birtokába került dokumentumra hivatkozva.


A már megépült felcsúti kisvasúttal Bicskénél összekötni tervezett leendő kisvasút preferált nyomvonala ellen több olyan helyi is tiltakozott, akinek a telkén átmenne a pálya.


Az etyeki kisvasút tervezett nyomvonala


A napilap szerint Tessely Zoltán (Fidesz–KDNP), Etyek, Szent László- és Váli-­völgy területfejlesztéséért felelős miniszterelnöki biztos egy levélben arra kérte Etyek polgármesterét, Garaguly Tibort, hogy a korábban készült nyomvonalterveket a település pótolja ki a kormány számára is elfogadható szakmai anyaggal.

A Magyar Nemzet értelmezése szerint ez azt jelenti, hogy csak úgy lehet szó más nyomvonalról, ha a terveket a képviselő-testület finanszírozza. Ellenkező esetben az eddigi, felháborodást kiváltó tervek maradnak érvényben.



A megnyitó Alcsútdobozon. Lovasberény arra van


A lap szerint a miniszterelnöki biztos levelében arról is tájékoztatott, hogy az etyeki szárny ejtésével egy időben a Bicske–Felcsút Pancho Aréna, illetve az Alcsútdobozi Arborétum–Vértesacsa–Lo­vasberény-szakasz megépítése került előtérbe.

Orbán Viktor miniszterelnök tavaly november 7-én egy óvodamegnyitón azt mondta: „Ha támadják a kisvasutat, akkor meg kell hosszabbítani Bicskéig, és ha akkor is támadják, akkor meg Lovasberényig.”

A Puskás Akadémiánál úgy vélik, ha Bicskéig lehetne utazni a kisvonattal, több utasa lehetne. Például ott átszállva a nagyvasútra a csapat fővárosi szurkolói könnyebben elérnék a felcsúti stadiont – tájékoztatták korábban a VS.hu-t. De az arborétumot is meg lehetne közelíteni a kisvonattal például Budapestről.

A lovasberényi hosszabbítás pedig azt jelentené, hogy az egykori mellékvonalon alkalmi vonatok indulhatnának Székesfehérvárról Lovasberényig, hogy átszállhassanak az utasok a kisvasútra.


Az egyik irányban Bicskéig, a másik irányban Lovasberényig hosszabbítanák meg a kisvasutat


Kronológia

  • 1898. november 23. A Bicske–Székesfehérvár–Sárbogárdi HÉV vasúttársaság megnyitja a Bicske–Székesfehérvár-vasútvonalat, a 49 kilométeres, normál nyomtávú vasút később a MÁV 6-os menetrendi mezőjébe kerül.

  • 1963. május 31. Székesfehérváron megszületik Orbán Viktor Mihály. A későbbi politikus gyermekkorát Alcsútdobozon és Felcsúton töltötte, általános iskolai tanulmányait is ebben a két községben, illetve Vértesacsán végezte.
  • 1979. A 6-os vasútvonalon megszűnik a személyszállítás. A Székesfehérvár-Lovasberény és a Bicske-HM olajraktár közötti szakaszt az 1980-as években felújítják, és teherszállításra használják. A pálya középső része azonban romos, hiányos, használhatatlan állapotba kerül.
  • 2007. április 1. Felavatják a Puskás Ferenc Labdarúgó-akadémiát (PFLA). Az intézmény alapítója Orbán Viktor.
  • 2009. A PFLA megvásárolja a 6. vasútvonal Bicske és Vértesacsa közötti, felhagyott szakaszát.
  • 2011. június Átadják az egykori vasút felújított Alcsút-Felcsút állomását. A MÁV-HÉV I. osztályú szabványépületet a Felcsúti Utánpótlás-nevelésért Alapítvány (FUNA) rekonstruálta vendégháznak. De később a valóban Felcsúton található, és már csak felcsútinak nevezett állomás lett a kisvasút központja, itt épült a mozdonyszín.
  • 2012. augusztus 7. Elindult az engedélyeztetési eljárás a Felcsúti Utánpótlás-nevelésért Alapítvány kérésére a vasút visszaépítésére. Akkor még – kikövetkeztethetően – normál nyomtávú vasútról volt szó. Az eljárás a Bicske–Alcsútdoboz-szakaszra vonatkozott.
  • 2012. október 31. A FUNA megkapta a felcsúti vasút létesítési engedélyét a Nemzeti Közlekedési Hatóságtól. Itt már kikövetkeztethetően keskeny nyomközű (nosztalgia és turisztikai célú, maximálisan 25 km/h sebességű, motorvonatos) vasútról van szó.
  • 2013. október. A kormány úgy határozott, hogy a felcsúti kisvasutat kiemelt beruházássá nyilvánítja, egyben elkülönít rá 600 millió forint uniós forrást.
  • 2014. szeptember 2. A Nemzeti Közlekedési Hatóság megkezdi a vasút engedélyezési eljárását.
  • 2015. január 22. A Széchenyi 2020 keretében megjelent a Közép-Dunántúli Operatív Program „Kiemelt és integrált vonzerő-, termék- és infrastruktúrafejlesztések támogatása” című (KDOP-2.1.1/E-15 kódszámú) kiemelt projektfelhívás dokumentációja. A cél lehetőséget biztosítani turisztikai célú vasúti vagy kisvasúti fejlesztésre a Közép-dunántúli régióban. A beadási határidő február 20., ezt később egy hónappal kitolják.
  • 2015. július 10. A Swietelsky Vasúttechnika Kft. építheti a felcsúti kisvasutat. A Felcsúti Utánpótlás-nevelésért Alapítvány és a cég aláírta a szerződést. A kivitelezőt közbeszerzés nélkül választották ki, a projekt bruttó összköltsége 857 millió forint, az EU ehhez 600 millió forintos támogatást ad.
  • 2015. augusztus Bár a MÁV nem erősíti meg a hírt, de kiderül, hogy a hat évvel korábban bezárt Nyírvidéki kisvasútról visznek mozdonyokat és kocsikat a felcsúti kisvasútra.
  • 2015. október 31. A felcsúti Pancho Aréna és az alcsútdobozi Arborétum között épülő kisvasút eredeti átadási határideje. Nem sikerült tartani.
  • 2015. november Tervezik a még fel sem avatott kisvasút meghosszabbítását. Bicske, Herceghalom, Etyek települések neve merül fel az új vasút irányaként.
  • 2015. december 15. A FUNA közleménye szerint elkészült a kisvasút.
  • 2016. január A tervezett meghosszabbításról kiderül, hogy az idegenforgalmi szempontból fejleszteni kívánt Etyek a cél.
  • 2016. február 10. Minden illetékes állami szerv és cég támogatja a Felcsút–Bicske–Etyek-kisvasutat.
  • 2016. február 11. Etyeki föld- és telektulajdonosok tiltakoznak, mert náluk vezetne a Felcsút–Bicske–Etyek-kisvasút.
  • 2016. április 30. Orbán Viktor miniszterelnök, Mészáros Lőrinc felcsúti polgármester és a falusiak utaznak az első üzemnapon a Felcsút és Alcsútdoboz közötti kisvasúton.
  • 2016. május 1. A nagyközönség számára is megnyitják az 5,7 kilométeres Vál-völgyi Kisvasutat. Három állomás, 25 kilométer per órás legnagyobb sebesség, 20 perc menetidő.
  • 2016. november 2. Téli üzemmódra áll át a Vál-völgyi kisvasút: 2017. április 30-ig csak hétvégén jár. December 24-től január 2-ig egyáltalán nem indulnak el a vonatok.