Meghosszabbítják a kisföldalattit. De merre?

Fotó: Jászai Csaba / Jászai Csaba

-

Erősen vitatják az 1-es metró meghosszabbítását. Főleg a belvárosi pár méterest.


Szerdán a fővárosi közgyűlés döntött a kisföldalatti felújításának és meghosszabbításának tervezéséről is – derül ki a városháza honlapjáról. A 2024-es budapesti olimpiai pályázatról szóló kormányhatározatok alapján a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium a fővárost jelölte ki a projekt előkészítésére.

A kisföldalatti infrastruktúráját három ütemben fejlesztenék:

  • az első ütemben a meglévő vonalat felújítanák, és meghosszabbítanák a Vigadó térig,
  • a második ütemben a zuglói Kassai térig,
  • a harmadik ütemben pedig az úgynevezett Marcheggi hídig, vagyis a körvasútig.


A hely szűkös, nem egyszerű feladat a kapacitásnövelés


Az 1-es metró hosszabbítása erősen vitatott. A VS.hu információi szerint ezért a kérdésre rálátók sem vennének mérget arra, hogy a fenti tervek megvalósulnak. A belvárosi meghosszabbítás sokak szerint fölösleges, hiszen a Vörösmarty téri jelenlegi végállomástól csak pár lépés lenne az új, a Vigadó téri. Még akkor is, ha javítaná a 2-es villamossal az átszállási kapcsolatot.

A külső meghosszabbítás körül ugyancsak vannak kétségek. Korábban fölmerült már, hogy Rákosrendezőig menne a vonal, ha a most rossz kihasználtságú területen valami olyasmi épülne, ami ezt indokolja, vagy ha itt lehetne a vasútról átszállni. A jelenlegi terv azonban a kisföldalattival lényegében a most feladatait jól ellátó 74-es trolit pótolná költségesen.


Még a szovjet trolik is ellátták a forgalmat a 74-es külső részén, most pedig sárgára festenék, és föld alá vinnék


A körvasúti kapcsolatban megint csak az lehet a ráció, hogy átszállási kapcsolat jön létre a vasúttal, egyrészt a váci vonalakkal, de az esztergomival és a körvasútival is, ha ott valóban beindul a forgalom.

Új járműveket is beszereznének: egyterű, nagyobb kapacitású szerelvényeket. A nagyobb kapacitást az egyterűség is segíti, de egy szellemes ötlet szintén ezt szolgálná. Mivel nem akarják az összes megállót meghosszabbítani, az új járművek benyúlnának a megállókban is az alagútba. A szélső ajtók így nem a szerelvények legvégére kerülnének, és a vezető is csak kamerából látná az állomás területét.

A járműtelepet viszont valószínűleg bővíteni kellene a nyújtott vonatokhoz.


Első pillanatra furcsa, de a járműtelepen okozza majd a legnagyobb problémát a szerelvények növekedése


A tervezés és az előkészítés központi költségvetési támogatásból, a kivitelezés pedig várhatóan az olimpiához kapcsolódó projektekből vagy EIB/EBRD-hitelből valósulhatna meg. Az engedélyezési tervezés várható időtartama 6 hónap, végső határideje 2017. szeptember 30. Az engedélyezés további 6-8 hónap, amellyel párhuzamosan a kiviteli tervek és a tenderdokumentáció is elkészül. A kivitelezési közbeszerzés a tervezési szereződés aláírása után 12-14 hónappal írható ki. Átfutási ideje 6-10 hónap, amelyet mintegy egyéves kivitelezési időszak követ.

A projekt keretében a Deák téren lift épülne, valamint egy második metrókijárat, csakúgy, mint az Oktogon és a Hősök tere állomáson. A vonalat a lehető legteljesebb mértékben akadálymentesítenék. Új állomás épülne a Hungária körút alatt az 1-es villamosra való átszállási lehetőség megteremtése érdekében. Ezzel a fejlesztéssel viszont mindenki egyetért, fontos lenne az átszállás egyszerűsítése.

Az előkészítési feladat összköltsége 660 millió forint, amelyet központi költségvetési támogatásból finanszíroznak.