Meghalt Tony Conrad

-

Hegedűművész, kísérleti filmes, avantgárd zenész, és a hatvanas években kibontakozó Lower Manhattan-i színtér legendás alakja volt. 76 évet élt.


Úgy tűnt, mintha Schönberg elpusztította volna a zenét. Aztán úgy tűnt, mintha Cage pusztította volna el Schönberget. A célunk az volt, hogy elpusztítsuk Cage-t.

Ezt feltehetően utolsó, márciusi interjújában mondta Tony Conrad, aki a hatvanas évek elején költözött New Yorkba és merült el az ott épp kibontakozó, rendkívül sokszínű avantgárd színtérben. Ugyanebben az interjúban mondta azt is, hogy tulajdonképpen ő és társai játszották az első drone-zenéket a hatvanas években, pontosabban az első nyugati drone-zenéket, amiket nem skót dudával hoztak létre.

Conrad a Theatre of Eternal Music, másnéven a Dream Syndicate nevű kísérleti zajzenei kollektívára utalt, amelyet La Monte Young alapított a hatvanas évek közepén, és amelynek rajta kívül például John Cale is tagja volt. Conrad, Cale és Lou Reed akkoriban együtt játszottak egy Primitives nevű zenekarban is, Reed és Cale pedig megalapították aztán a Velvet Undergroundot. Abban Tony Conrad már nem csatlakozott hozzájuk, de annyiban hozzájárult a legenda születéséhez, hogy egy általa az utcán talált szexológiai könyv címéből emelte át az együttes a nevét.


Tony Conrad a kétezres években


Tony Conrad többnyire hegedűn játszott és arra komponált zeneműveket, emellett pedig vizuális művész volt, de 1962-es diplomázása után egy ideig számítógépes programozóként is dolgozott. Első kísérleti filmje a The Flicker volt 1965-ben, amelyből lent láthatók részletek, és amelynek elején, annak stroboszkopikus jellege miatt, arra figyelmeztette egy kiírás a nézőket, hogy epilepsziás rohamot kaphatnak tőle, és csak saját felelősségükre maradjanak a moziban.



A Flicker képeinek aláfestéséhez saját maga készített “otthoni körülmények között” elektronikus zenét, mintegy annak kiterjesztéseként, amelyet a Dream Syndicate improvizációs csapatában csinált (korábban egyébként Jack Smith avantgárd filmesnek is készített filmzenéket). Conrad 1973-as, a Flicker vizuális koncepcióját némileg továbbgondoló Yellow Movies című festménysorozata jelenleg a MoMA gyűjteményében található.

Tony Conrad 1972-ben vette fel máig legismertebb lemezét a német kísérleti rock és zajzene úttörő zenekarával, a Fausttal, ez volt az Outside the Dream Syndicate. Lent meghallgatható a teljes lemez.



Tony Conrad az elmúlt negyven év meghatározó kísérleti művésze volt, számtalan lemezt csinált (többek között Charlemegne Palestine-nal és Genesis P-Orridge-dzsal), folyamatosan alkotott és koncertezett, rengeteget kollaborált. A kétezres években zenészek újabb generációja fedezte fel magának, illetve úgy általában újból előtérbe került a hatvanas-hetvenes évek zaj- és kísérleti zenéjének, illetve a krautrock reneszánszának köszönhetően. 2011-ben például az Animal Collective is a fellépők közé hívta a All Tomorrow’s Parties nevű fesztivál általuk kurált line-upjába, amelyet, ugye, egy Velvet Undergound-szám után neveztek el.

Tony Conrad szombaton halt meg. 76 éves volt.