Megemelhetik a webáruházakra kiszabható bírságot

-

A dinamikusan bővülő piacból valószínűleg tetemes bevételekre tehetne szert az állam.


Szigorítaná az internetes kereskedelem szereplőire kiszabható fogyasztóvédelmi bírságot a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) – írja a Világgazdaság a kormány honlapjára feltett jogszabálytervezet alapján. Jelenleg a fogyasztóvédelmi bírság nem lehet kisebb 15 ezer forintnál, függetlenül attól, hogy internetes vagy hagyományos kereskedőről van-e szó. A maximumot kétféle módon határozzák meg: egyrészt a bírság összege nem lépheti túl a vállalkozás nettó árbevételének 5 százalékát, másrészt összegszerűen is limitált a büntetés, a kis- és középvállalkozások esetében 500 ezer forintban. A vásárlók széles körének egészségét, biztonságát veszélyeztető vagy súlyos vagyoni hátrányt okozó esetekben azonban már 2 millió forint a felső határ.

Első esetben 2010 óta a hatóság csak figyelmeztetheti, kötelezheti a hibák kijavítására a vétkező kkv-kat, bírság csak a második szabályszegés esetén jár. A készülő új szabályozás szerint az e-kereskedelmi kisvállalkozásoknak a jövőben a 15 ezer forint helyett legalább 200 ezer forint bírsággal kellene számolniuk, a felső határ pedig 500 ezerről 2 millió forintra emelkedne. A legsúlyosabb esetekben a bírság maximuma 2 millió forint helyett 5 millió lenne. A nagyvállalkozások esetében maradna a jelenlegi bírság, körükben a felső határ 500 millió forint, de a súlyosan vétkezőkre már 2 milliárd is kiszabható.

Az NFM tervezetének indoklása szerint a bírságösszegek emelésével szeretnék elérni, hogy a gyorsan bővülő e-kereskedelemben jogkövető magatartásra buzdítsák a szereplőket, amelyek többsége kkv, ezért első esetben nem is bírságolható. A fogyasztóvédelmi ellenőrzések viszont azt mutatják, hogy az ellenőrzött cégek 80 százalékánál találnak hibát, az utóellenőrzéseknél pedig 54 százalék körüli a kifogásolási arány.

Komoly bevételre tehet szert az állam a bírságok megemelésével, hiszen a magyar webáruházak forgalma a KSH szerint az elmúlt 5 évben évről évre 40 százalék körüli mértékben bővült. A kivétel a tavalyi év, amikor megbicsaklott a korábbi ütem, és csak harmadával nőtt. A webáruházak áruértékesítése 2015-ben túllépte a 230 milliárd forintos határt, az idén pedig a Blokkk.com szakportál becslése szerint elérheti a 300 milliárdot, ami azt jelentené, hogy megtízszereződik 2006-hoz képest.