Megállapodtak az utasszállító gépek műholdas nyomkövetéséről

-

Most a repülési idő 70 százalékában nem tudják, hol vannak a gépek, az új rendszer áttörést hozhat.


Genfben, egy rádiókommunikációs világkonferencián állapodtak meg a műholdas repülőgép-nyomkövetés technológiai feltételeiről.

Most földi radarállomások követik a repülőgépek útvonalát, ami azt jelenti, hogy a földfelszín mintegy 70 százalékán eltűnnek a légi irányítás radarjairól az utasszállító repülőgépek. A rendszer hiányosságairól a malajziai légitársaság MH370-es járatszámú gépének tavaly márciusi eltűnése szolgáltatott drámai példát.

Az ENSZ polgári légi közlekedési szervezete, az International Civil Aviation Organization (ICAO) a malajziai gép eltűnése után 2014 májusában szólította fel az érintett nemzetközi szervezeteket a műholdas nyomkövetési rendszer frekvenciatartományának elkülönítésére. Az irányelvek lefektetésének határideje jövő november.

A konferencián született megállapodás értelmében a 193 tagországot képviselő World Radiocommunication Conference az 1087,7 megahertztől 1092,3 megahertzig terjedő frekvenciatartományt különítette el a műholdas repülőgép nyomkövető rendszerek számára. A rendszer a földi radarállomások és a repülőgép közötti kommunikációt végző, a gép helyzetét, sebességét, repülési magasságát és irányát másodpercenkénti gyakorisággal közvetítő ADS-B (Automatic Dependent Surveillance-Broadcast) technológiához hasonlóan működik.