Megadtuk magunkat a fiatalság varázsának – az F1-nyitány tanulságai

Fotó: Getty Images / Dan Istitene

-

Sokan be vannak még rozsdásodva, a bal hátsó kerekek beragadnak, a váltók és a motorok feladják, de a Mercedesek fölénye az idén is megkérdőjelezhetetlen a Forma-1-ben. Ennyire lelkesen még soha nem üdvözöltük az újoncokat, és hálásak vagyunk a Ferrarinak és a Williamsnek, hogy elvégezték a házi feladatot. A téli tesztek eredményeibe még sok mindent bele lehetett magyarázni, de az év első versenyén mindenkinek ki kellett teregetnie a lapjait. Mi ezeket olvastuk ki belőlük.


A Mercedes elrontja mindenkinek a játékát

Nyomasztó fölényt vártunk a Mercedesektől a téli tesztek alapján, és a világbajnok csapat eleget is tett a várakozásoknak: nagyon úgy néz ki, idén sem a miatt fogunk izgulni, hogy melyik csapat nyeri a versenyeket, hanem, hogy ki tud odaérni a második-harmadik helyre. A helyzetet csak súlyosbítja, hogy Lewis Hamilton kikezdhetetlenül magabiztosan vágott neki az évnek, könnyedén elhiteti mindenkivel, hogy nem tud hibázni. és közben olyan laza, mint egy hiphopsztár. Gyilkos kombináció ez a versenytársak szemszögéből.

A tavalyi világbajnok a verseny előtt Martin Brundle-nek tárulkozott ki egy interjúban, és azt mondta: sokkal nehezebb lesz megvédeni a vb-címét, mint tavaly megszerezni. A Melbourne-ben látottak alapján ebben erősen kételkedünk. Még úgy is, hogy mentálisan két ügy is kikezdheti az erejét: meg kell tanulnia kezelni a szakítását Nicole Scherzingerrel (korábban a magánéleti válságai rendre rányomták a bélyegüket a teljesítményére), és egy függőben lévő szerződéshosszabbítás stresszével is együtt kell élnie. Egyelőre egyik sem okoz gondot neki.



És az sem ad okot nagy izgalomra, hogy a legnagyobb ellenfele, a csapattársa a kezét-lábát törné azért, hogy megszorongassa: Nico Rosberg mintha nem is akarta volna igazán a győzelmet Melbourne-ben. A németet persze kemény fából faragták, és biztos készen áll a visszavágóra, de ehhez több kell, mint amennyit a szezonnyitón mutatott. Különösen, ha abból indulunk ki, amit a BBC kommentátora, James Allen jegyzett meg: hogy Hamilton sokkal gyorsabb is lehetett volna, ha akarta volna.


Az újoncok tündökölnek

„Tényleg 97-ben születtél?” – kérdezte Lewis Hamilton elkerekedett szemekkel Max Verstappent a csütörtöki sajtótájékoztatón, majd körbe nézett, mert mintha időviharba került volna: meg kellett állapítania, hogy 30 évesen ő a legidősebb a sajtószobában. (Valtteri Bottas, Kevin Magnussen, Sebastian Vettel és Daniel Ricciardo volt még jelen – mind 30 alattiak.) Az Ausztrál Nagydíjon minden idők legfiatalabb mezőnye állt rajthoz: 26 év volt az átlagéletkor, Max Verstappen pedig a maga 17 évével és 166 napjával korrekordot is döntött, ebben a cikkben már mi is rácsodálkoztunk erre. Az új generáció erejét viszont jól jelzi, hogy a verseny közepén mind a három újonc az első tízben autózott, és egyik ámulatból a másikba estünk, amikor kiderült, hogy a nagy felhajtással leigazolt Verstappen mellett Carlos Sainz sem ijed meg a saját árnyékától. A raliversenyző Carlos Sainz fia a nyolcadik rajthelyet szerezte meg élete első Forma-1-es futamán, egyetlen spanyol újoncnak, még Fernando Alonsónak sem sikerült ennyire jól a bemutatkozás. Verstappent utolérte ugyan a Renault átka, és a 34. körben motorhiba miatt kellett feladnia, Sainz viszont a kilencedik helyével már az első futamán pontot szerzett.


Az előtérben Carlos Sainz, mellette Max Verstappen


Az Ausztrál Nagydíj sztárja viszont egy másik újonc, a 22 éves brazil Felipe Nasr volt, aki csodálatosan bizonyította be, hogy nem szabad alábecsülni azokat a versenyzőket, akik pénzt hoznak a csapathoz. A Saubernek eredetileg a szponzori hátországa miatt volt szüksége Nasr szereplésére, de a brazil élete első Forma-1-es futamán egy ötödik hellyel igazolta, hogy ennél sokkal többet képes adni a csapatnak, amely tavaly egyetlen pontot sem szerzett. A teljesítményét látva a Saubernek még az a kínos bírósági hercehurca is megérte, amellyel a kigolyózott Giedo van der Garde próbálta visszaszerezni az érvényes szerződése szerint neki járó helyét. Az biztos, hogy a Sauber sokkal jobb a pályán, mint a tárgyalóteremben, és mivel az autó versenyképesnek ígérkezik, inkább nem mondunk semmit a színéről.


Felipe Nasr a Sauberben


Még a nagyoknak sem megy könnyen ez az F1-dolog

Azoknak, akik a 2000-es évektől kezdve kezdték el követni a Forma-1-et, nehéz elmagyarázni, milyen patinája van a McLaren-Honda párosításnak, és hogy mekkora dobásnak ígérkezett, amikor a wokingi csapat bejelentette: 2015-től ismét a japán erőforrással áll össze. És bár minden új fejezetnél meg kell dolgozni a sikerekért, a McLaren eddigi vesszőfutását fájdalmas volt nézni is. Itt mindenképpen fel kell idéznünk, hogy amikor a Honda legutóbb a Forma-1-ben volt, a legpocsékabb autót rakta össze (2008-ban szintén Jenson Button próbált meg kihozni valamit a reménytelen helyzetből), vagyis a japánok visszatérése feletti nagy lelkesedés inkább a régmúltnak szólt, mint a közelmúltnak.

Az Ausztrál Nagydíj előtt nem volt könnyű eldönteni, hogy Jenson Button a realista vagy a pesszimista forgatókönyvet vázolta-e fel, amikor arról beszélt, tart attól, hogy az utolsó helyekről lesznek csak képesek rajtolni. Ehhez képest Kevin Magnussen már rajthoz sem tudott állni, és amikor arról kérdezték, mi volt a gond, azt mondta, fogalma sincs. Így nehéz lesz kijavítani a hibákat, ha azt sem tudják, mi a probléma. Button a másik McLarenben elindult ugyan, de a Mercedesek kétszer is lekörözték, és ő lett az egyetlen, aki a futam végére megtizedelt mezőnyben nem tudott pontot szerezni. Vigasztalódhat azzal, hogy Sergio Pérezzel volt egy jó meccse, és több kört tett meg egy huzamban, mint a téli tesztidőszakban összesen.


F1, Ausztrál Nagydíj, szezonnyitó

A McLaren nem pont így képzelte


Közben a McLaren nagyreményű trófeája, Fernando Alonso egy nagyon furcsa baleset után otthon lábadozik, és még senki sem tudja, mikor lesz bevethető. Ha a spanyol világbajnok a küzdelmes ferraris évek után új kihívásokra vágyott, most megkapta.


Kell néha a levegőváltozás

Sebastian Vettelnek talán még az ellendrukkerei is együttérzéssel figyelték a tavalyi vergődését a Red Bull-lal, a négyszeres világbajnok így az Ausztrál Nagydíjon elért harmadik helyével joggal érezhette, hogy jól döntött, amikor otthagyta a csapatot, amellyel négy világbajnoki címet nyert. A Ferrarinak mindenképpen jó jel, hogy már a szezon első futamán begyűjtött annyi dobogós helyet, mint amennyit tavaly összesen, és határozottan látszik, hogy az új főnök, Maurizio Arrivabene és az autóért felelős James Allison mintha kezdené felrázni a csapatot. Ne lepődjünk meg, ha a Vettel-Schumacher párhuzam egyre többször hangzik majd el az idei kommentárokban: a Ferrarinál tudják, mekkora lökést ad egy német világbajnok. Azt csak érdekességként jegyezzük meg, hogy talán még soha nem volt ennyire szőke a Vettellel és Kimi Räikönnennel csatába induló olasz csapat.


Australian F1 Grand Prix

Vettel az ausztrál dobogón. Kezdetnek nem rossz


Azt viszont még nem tudjuk, hogy Fernando Alonso hogy fog megbirkózni a váltással: a felszálló ágban lévő Ferraritól a leszálló ágban lévő McLarenhez igazolni egyelőre mazochista lépésnek tűnik, de ez a történet még csak most fog elkezdődni. A spanyol világbajnoknak jobbulást kívánunk.


Az év fekete báránya a Renault lesz

Bár Melbourne-ben még nem nagyon volt eredménye, hiszen sem Romain Grosjean, sem Pastor Maldonado nem tudta befejezni a versenyt, a Lotus a lehető legjobb döntést hozta azzal, hogy a Renault-motorokat Mercedesekre cserélte. A megkönnyebbülés szemmel látható a csapaton, és előbb-utóbb az eredmények is jönnek majd, már az nagy előrelépés, hogy az időmérőn mind a két autó bekerült a Q3-ba.


F1, Ausztrál Nagydíj, szezonnyitó

Christian Hornernél kezd betelni a pohár


A Red Bull azonban benne ragadt egy egyre tarthatatlanabb házasságban a Renault-val, és a csapatfőnök Christian Horner már most teljes erőből kalapálja a francia motorgyártót. A Renault csomagját cipeli magával a Toro Rosso is, ráadásul ők a gyengébb motort kapták, cserébe legalább vezethetőbb, mint a Red Bullé, és a motor hiányosságait elhomályosítja a fiatal újoncok – Max Verstappen és Carlos Sainz – tündöklése. Horner keserűsége viszont érthető, a Red Bull hiába nyert négy világbajnokságot a Renault-val, a franciák a tavalyi után az idei szezonra is csúnyán ütemet tévesztettek a fejlesztésekkel. A helyzet annyira siralmas, hogy a Red Bull versenyzőinek egy-egy előzésnél esélyük sincs, szinte feltartott kézzel adják meg magukat. Horner szerint az autó vezethetetlen, és rosszabb már nem lehet, a Red Bull agytrösztje, Adrian Newey nem látja a fényt az alagút végén. A Red Bull az Ausztrál Nagydíj után már eljutott arra a pontra, hogy a motorszabályok miatt a kivonulással fenyeget. Sok-sok lógó orrot fogunk látni idén a Red Bullnál, ilyenkor életmentő lehet, hogy legalább Daniel Ricciardo semmilyen körülmények között nem hagyja abba a mosolygást.


+1 Pastor Maldonado, a biztos pont

Nem szeretnénk igazságtalanok lenni a Lotus venezuelai versenyzőjével szemben, de nem tudjuk nem észrevenni azt az évek óta tartó tendenciát, hogy mindig megtalálja a balhé a pályán. Az Ausztrál Nagydíjon már az első körben ütközött, és ezzel véget is ért a versenye. Várhatóan sok további biztonsági autós fázist írhatunk majd a számlájára az idén. Azoknak, akik érdeklődnek Maldonado töréstesztjei iránt, ajánljuk ezt az oldalt, ahol valós időben kaphatnak választ arra, hogy ma ütközött-e már a venezuelai.


Ausztrál Nagydíj,  Pastor Maldonado, Lotus

Maldonadónak megvolt az idei első