Még egy épül a világ legnagyobb repülőjéből

Fotó: AFP / GREG WOOD

-

Kínában kezdik meg a sorozatgyártást. Az ukránok több mint tíz éve felhagytak a kísérlettel, mert elfogyott a pénz, és vevő sem akadt.


Második példány is készül a világ legnagyobb repülőgépéből, az Antonov AN-225-ösből. A gyártó megállapodást kötött a kínai Aerospace Industry Corporation of China (AICC) társasággal.

Az együttműködésnek két fázisa lesz, az elsőben megépítik az ukrán cégnél az AN-225-ös második, modernizált példányát, amelyet a kínai fél fog üzemeltetni. A második szakaszban a gyártást Kínába helyezik át, és ott folytatódik a sorozatgyártás az ukrán licenc alapján.

A Mrija (Álom) néven is ismert AN-225-öst az ukrán tervezőiroda építette meg, első felszállása 1988-ban volt. A 84 méter hosszú, 88 méter szárnyfesztávolságú és 640 tonna maximális felszállósúlyú gépből jelenleg egy egy létezik, amelyet az Antonov Airlines üzemeltet. A gép belsejében 1300 köbméter rakodótér áll rendelkezésre, hatótávolsága 15 ezer kilométer, meghajtásáról hat darab Progress D-18-as hajtómű gondoskodik. Bár több mint tíz éve elkezdték a második példányt építeni, az a mai napig befejezetlenül áll az Antonov gyárában, mivel sem pénz, sem igény nem volt rá.

A Mrija több rekordot is tart: ez a leghosszabb és legnehezebb gép, amelyet valaha készítettek, és a legnagyobb szárnyfesztávolságú a ma üzemelő típusok közül. 2010 júniusában ezzel a géppel vitték az eddigi leghosszabb légi teherrakományt, két 42 méter hosszú szélturbinalapátot Kínából Dániába, és ez a gép szállította az eddigi legnehezebb légi szállítmányt is: Örményországba vitt egy 189 tonnás gázerőművi generátort.