Matekozzon, mielőtt ráront a mobilszolgáltatójára!

Fotó: MTI / Balogh Zoltán

-

HÁTTÉR

Óriási cirkusz tört ki a mobilos áremelések miatt, részben feleslegesen. Megpróbáljuk érthetően elmagyarázni, mit kell tudni az egész cécóról, hogyan érheti el kényelmesen, hogy ne emelkedjen a telefonszámlája, és hogy biztos az ajánlat visszautasítása-e a legjobb megoldás. Ne halogassa a cikk elolvasását, a Telenornál ugyanis már csak egy napja maradt.


Nagy vihar kerekedett az elmúlt hetekben a Telenor és a Telekom körül. A két mobilszolgató korábban úgy döntött, hogy július 1-jétől egy sor tarifacsomagjában megemeli az árakat, a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) azonban eljárást indított a cégek ellen, mert úgy találta, nem hívták fel eléggé az ügyfelek figyelmét arra, hogy a tarifaváltozást nem kötelező elfogadni. A két mobilcégnek így újból értesítenie kell ügyfeleit a változásról.


A Telenornál több mint 100 számlás csomagot érint az árváltozás, a Telekomnál pedig 22 havidíjas csomagnál emelkednek az árak.


Az NMHH odacsapásának a jelek szerint megvolt a hatása, a Telenor irodáit megrohanták az előfizetők, a telefonos ügyfélszolgálat sokáig elérhetetlen volt, miközben sorra jelentek meg a médiában a tippek arról, hogyan lehet elkerülni, hogy emelkedjen a telefonszámlánk.



A nagy zavart tisztázandó, áttekintjük, miről is van szó, mit tehetünk, ha nem akarjuk elfogadni az ajánlatot, és miért lehet érdemes más lehetőségeket is megfontolni.


Hogyhogy nem muszáj lenyelni?

Sokakban joggal merülhet fel a kérdés, hiszen nem igazán szokhattunk hozzá, hogy bármilyen áremelésre akár nemet is mondhatunk. Márpedig most tényleg ez a helyzet, a Telenor és a Telekom ugyanis kétoldalú – érthetőbben: közösen elfogadott –szerződésmódosítással akarja növelni a tarifákat, ez pedig azt jelenti, hogy az érintett előfizetők el is utasíthatják az ajánlatot, erre pedig az értesítés kézhez vételétől számítva 15 napjuk van.

Ha nem utasítják el az mobilcégek áremelését, akkor a megemelt árak automatikusan érvénybe lépnek. Mindez azt jelenti, hogy ha nem fogadjuk el az ajánlatot, ergo a magasabb árakat, akkor minden marad a régiben. Az NMHH egészen pontosan úgy fogalmaz, hogy ebben az esetben a szerződésük a korábbi tartalommal marad hatályban.


Jó-jó, de később úgyis megemelik, nem?

Erre bizony van esély, ám ezt egyelőre nem tudhatjuk. A mostani esetben ugyan kétoldalú módosításról van szó, de a szolgáltatóknak lehetőségük van arra is, hogy egyoldalúan megváltoztassák a szerződéseket. Erről viszont kötelesek az ügyfeleket 30 nappal korábban értesíteni, egyúttal tájékoztatást adni arról, hogy ha nem fogadjuk el a módosítást, akkor milyen feltételekkel mondhatjuk fel a meglévő szerződést.

A két eljárás közötti különbség tehát leegyszerűsítve az, hogy a kétoldalúnál lehetőségünk van visszautasítani az ajánlatot, az egyoldalúnál nem, de ebben az esetben távozhatunk a cégtől, ha a többi szerződéses feltételt teljesítjük. Például a szolgáltató visszakérheti az előfizetésért korábban fel nem számított kedvezményeket, mondjuk az ingyenesen adott telefon árát.

A jövőre nézve korántsem elképzelhetetlen, hogy a különböző csomagok közül a szolgáltatók megszüntetnek néhányat, ez esetben jöhet szóba egyoldalú ajánlat a részükről.


Hogyan jelezhetem, hogy nem akarok áremelést?

Természetesen megtehetjük személyesen is valamelyik ügyfélszolgálaton, ám ha el akarjuk kerülni a hosszú sorban állást, vannak kényelmesebb megoldások is. Választhatjuk a jó öreg postát, ahol feladhatunk egy tértivevényes levelet arról, hogy köszönjük, nem kérjük az új tarifákat. Még egyszerűbb talán az online megoldás, a Telenornál itt, a Telekomnál pedig itt jelezhetjük, hogy visszautasítjuk az ajánlatot.


Telenor, ügyfélszolgálat

El lehet kerülni a tolongást


Meddig jelezhetem, hogy nem akarok áremelést?

A Telenor június 24-én küldte ki a szerződésmódosítási ajánlatról szóló kiegészített értesítéseket, a Telekom július 1-je után kezdte meg ezek kiküldését. Ez egyben azt jelenti, hogy az a telenoros ügyfélként legkésőbb szerdán lépniük kell, mert a határidő július 8-án lejár (ha a postát választjuk, a levelet még ugyancsak feladhatjuk szerdán zárásig).

A telekomosoknak a cég ajánlatának kézhezvételétől számított 15 napjuk van ugyanerre, de hogy biztosan ne csússzanak ki a határidőből, érdemes július 15-ig elintézniük a dolgot.


Hát akkor hülye lennék nem maradni a régi csomagomnál, nem?

Nem feltétlenül. A mostani áremelés lehetőséget teremt arra, hogy felmérjük a telefonálási szokásainkat, és adott esetben új csomagot válasszunk. Ehhez érdemes elővenni az eddigi számlákat, átnézni a szolgáltatók elérhető csomagjait, és az NMHH kalkulátorával kiszámolni, hogy van-e jobb ajánlat az adott szolgáltatónál vagy a piacon.

Bár lényegében mindenkinek eltérőek a telefonálási szokásai, mégis tettünk egy kísérletet arra, hogy bemutassuk, milyen különbségek lehetnek.

A KSH adatai szerint március végén 11,8 millió mobil-előfizetés volt az országban. A statisztikákból nagyságrendileg látható, hogy egy átlagos magyar mobilos havonta átlagosan 55 alkalommal összesen 142 percet telefonál a mobiljával úgy, hogy ő indítja a hívást. Emellett 12 SMS-t küld, és 370 megabájtot internetezik el.

Az NMHH kalkulátorának becslése szerint ezekre az átlagos felhasználási szokásokra vetítve 6500-7000 forint a legolcsóbb tarifacsomag, a legdrágább pedig több mint 10 ezer forintba kerül havonta.

Ha azonban valaki háromszor annyit telefonál, mint az átlag, akkor akár 23 ezer forintra is rúghat a havi számlája, de megúszhatja 12 ezerből is, ha jól választ szolgáltatót és csomagot.

Ha pedig valaki csak fele annyiszor használja a mobilját, mint az átlag, akkor is kicsengethet több mint 11 ezer forintot, ha benne maradt egy kedvezőtlen csomagban, pedig fizethetne akár csak 3,8 ezret is.


Budaházy György

Érdemes válogatni az ajánlatok között


De miért pont most váltsak csomagot?

Csomagot persze bármikor válthatunk, de a Telenornál ezt most a szerződésmódosítás hatályba lépéséig ingyen megtehetjük. Ettől függetlenül is vannak ingyenes megoldások, a Telekom az online ügyfélszolgálatán ugyancsak ingyenesen biztosítja ezt a lehetőséget, ha azt az egyéb szerződéses feltételek megengedik. Más csatornákon – call centeren, ügyfélszolgálaton, postán keresztül – a Telekomnál 700 és 2000, a Telenornál pedig 915 és 6500 forint között mozognak a csomagváltás tarifái.

Körülbelül félévente mindenképp érdemes újra átnézni, hogy vajon az a csomag éri-e meg nekünk a legjobban, amit éppen igénybe veszünk. Ezt a vizsgálatot akkor is érdemes elvégezni, ha amúgy nem változtak a telefonálási szokásaink, hiszen a különféle csomagok feltételei attól még változhattak.


A fentiekben nem foglalkoztunk a feltöltőkártyás (a díjakat előre fizető) ügyfelekkel, mert rájuk más szabályok vonatkoznak. Az NMHH közölte ugyanis, hogy a jogszabályok szerint ugyanis minden egyes egyenlegfeltöltés egy-egy új szerződés megkötésének minősül, bár az előfizető megtartja a régi számát és továbbviszi a meglévő pozitív egyenlegét. Ha az egyenleg feltöltése július 1-je után történik meg, akkor már az új tarifák alapján számol a szolgáltató.