Már Norbi sem az a kedves kölyök

Fotó: DPPI Media / FREDERIC LE FLOC H

-

Tiago Monteiro pályafutása alatt szinte valamennyi topkategóriában megfordult, a Forma-1-ben dobogóra is állt, de úgy érzi, ott rossz hangulat uralkodik és a WTCC az otthona. A portugál versenyző két forduló után vezeti a túraautó-világbajnokság pontversenyét úgy, hogy Michelisz Norbert korábbi magyar mérnökével dolgozik együtt. A VS-nek azt mondta, győzni jön a Hungaroringre is.


Mint a legtöbb autóversenyző, Monteiro is gokartban kezdte, majd 21 évesen váltott versenyautóra. Újoncként minden kategóriában jól szerepelt, de nagyobb sikerei – egy-egy futamgyőzelmet leszámítva – nem voltak. A Le Mans-i 24 órás versenyen 1999-ben 12. lett, az amerikai Champ Car sorozatban is csak valahol a középmezőnyben fejezte be a 2003-as évadot. Legszívesebben a Forma-1-ben eltöltött két szezonjára emlékszik vissza, de azt mondja, lezárta magában ezt a korszakot.


Fia is gokartozik:


„Fantasztikus évek voltak. Úgy érzem, sikerült kihoznom a maximumot a lehetőségeimből – kezdte a VS-nek a portugál versenyző. – A Jordan csapattal 2005-ben nemcsak pontot szereztem, de harmadikként dobogóra is állhattam a futamgyőztes Michael Schumacher és a második helyezett Rubens Barrichello mellett. (Igaz, mindez az emlékezetes Amerikai Nagydíjon történt, melyen a Michelin-abroncsot használó csapatok bojkottja miatt csupán hat Bridgestone-os autó indult el – a szerk.)


Abban a szezonban csak egy versenyt kellett feladnom, azt is műszaki hiba miatt, szóval szép reményeim voltak a jövővel kapcsolatban.

A második Forma-1-es évemben, a már Midland néven futó csapatnál viszont nem sikerült a pontszerzés, ezzel vége is lett ott a karrieremnek.”


Schumacherrel egy dobogón


Habár esélye sem volt harcba szállni egy esetleges világbajnoki címért, azt mondja, nem bánja, hogy így alakult „Nem szakadt meg azonnal a kapcsolatom a csapattal. Én már a WTCC-ben versenyeztem, miközben tárgyaltunk, próbáltuk megtalálni a lehetőséget a további együttműködésre, de mindig közbejött valami. Nem sajnálom, hogy így alakult, a mostani Forma-1 már nem ugyanolyan, mint amilyen tíz éve volt.


Van valami rossz hangulat az egész sportág körül, ami nem tesz jót sem a versenyzőknek, sem a nézőknek.

Tapasztalatszerzésre persze kiváló volt, de nem vágyom vissza, jól érzem magam ott, ahol most vagyok.”

Mindez a WTCC-beli teljesítményén is látszik. A formaautót 2007-ben cserélte egy SEAT-ra, az eredményei azonban csak mostanában kezdtek el szállingózni. Legjobb éve a 2010-es és a 2014-es volt, mindkettőt ötödikként zárta összetettben, előbb SEAT-tal, majd Hondával. Idén pedig az eddigi négy futamon valóságos örömautózást mutatott be, 77 pontjával vezeti a világbajnokságot. Azt mondja, ő is változott, hiszen még mindig van rajta nyomás, de már másképp kezeli azt, mint korábban.

„Rengeteg tapasztalatot szereztem a WTCC-ben eltöltött majdnem tíz év alatt. És nemcsak műszaki dolgokra gondolok, hanem arra is, hogy érettebben versenyzem. Mondhatjuk úgy is, hogy mostanra nőttem fel a sorozathoz.”


Jól kezdte a vébét:


Idén a brit Rob Huff-fal és Michelisz Norberttel egy csapatban gyűjtik a pontokat a gyári Hondának. Michelisszel az első két hétvégén fej-fej mellett végeztek az időmérőkön és a versenyeken is. Monteiro szerint mindez annak köszönhető, hogy hasonló beállításokat használnak és hasonlóan gyorsak is.

„Szinte ugyanazokkal a beállításokkal kezdtünk, de ezeken változtattunk valamennyit, a pilóták egyéni igényeihez, vezetési stílusához igazodva. Norbi nagyon ügyes versenyző. Már ő sem az a kedves kis kölyök, aki volt, mikor a WTCC-be került. Hogy mikor melyikünk végez előrébb az időmérőn vagy a versenyen, az számtalan tényezőtől függ. De jelentős különbségek nincsenek az autóink között.”


AUTO - WTCC MOTEGI 2015

Michelisz (balra) és Monteiro (középen) jó barátok


Monteiro idén Michelisz eddigi versenymérnökével, Bári Gergellyel dolgozik együtt. A Honda vezetése azzal magyarázta a pilóta-mérnök párosok szétszedését, hogy így mindenkinek fejlődési lehetőséget biztosítanak. Tiago azt mondja, Bárinak van egy olyan tulajdonsága, ami nála sokkal tapasztaltabb mérnökök közül is csak nagyon kevésnek.

„Gergő nagyon fiatal, és viszonylag kevés időt töltött a sorozatban, mégis olyan nyugodt tud maradni minden szituációban, hogy az fantasztikus. Ez pedig nagyon fontos, mert nekünk, autóversenyzőknek egyáltalán nem jó, ha a mérnökünk túlságosan izgatottá, idegessé válik egy-egy új szituációban. Gergő viszont minden esetben higgadt, átgondolt, precíz, ezzel nagyon sokat segít nekem. Ez az első olyan szezonja, amikor nem Norbival foglalkozik, tudom, hogy ez nehéz és szokatlan helyzet neki, de remek vele a munka.”


Bári Gergő éveket dolgozott együtt Michelisszel


Lesz is min dolgozniuk, ha még jobb eredményeket akarnak, hiszen a Citröenek az időmérőkön eddig rendre elverték a Hondákat.

„Az jól látható, hogy a franciák egy körön sokkal gyorsabbak nálunk. A futamokon sikerül felvennünk velük a versenyt, de az időmérőkön egyelőre megközelíthetetlenek. Igaz, az eddigi eredmények nem a realitást mutatták, hiszen a Citröenek már plusz 80 kg súllyal mentek, a mezőny többi autója pedig csak a Hungaroringtől kezdve kapja a nehezítést. (A Honda 70, a Lada 50 kg plusszal indul - a szerk.) Az viszont elgondolkodtató, hogy így is ekkora fölénnyel mentek a mezőny előtt. Kemény munka vár ránk, valahol meg kell találnunk azokat a másodperceket, amiket a büntetősúlyok miatt veszítünk majd.”


Lopez a legnagyobb ellenfél

Annak ellenére, hogy Michelisz Norbert eddigi WTCC-s pályafutása alatt minden évben Monteiro előtt zárt összetettben, a portugál mégsem benne, hanem a kétszeres világbajnok argentin José Maria „Pechito” Lopezben látja a legnagyobb ellenfelét.

„Mindketten kiváló versenyzők, de Pechito mégiscsak kétszeres világbajnok, aki ráadásul a leggyorsabb autóban ül. Tudom, hogy bárki lehet ellenfél, de úgy érzem, őt kell minél többször legyőznöm ahhoz, hogy a lehető legjobb eredményt érjem el.”


AUTO - WTCC NURBURGING 2015

Itt még Lopez előtt


Monteiróban a versenyszellem mindennél erősebb, azt mondja, nincs olyan tényező, ami miatt levenné a lábát a gázról. Még az sem hatná meg, ha a hungaroringi verseny utolsó körének utolsó kanyarjában Michelisz megpróbálná elvenni tőle a győzelmet.

„Nehéz kérdés, hogy mit tennék ilyen helyzetben. Tudom, hogy ez Norbi pályája, ő az itteni hős, mindenki azért jön majd ki, hogy őt győzni lássa. Ráadásul nemcsak a csapattársam, hanem a barátom is, de ha első helyen állnék a versenyben, és ő beszúrna mellém, nem engedném el csak azért, hogy a dobogó tetejére segítsem.


Ez autóverseny, itt mindenki győzni akar. Én is győzni megyek a Hungaroringre.

Ha tudnám zárni előtte az ívet, akkor biztosan meg is tenném, nem engedném el, de ha jó ütemben érkezne mellém, akkor nem tartanám fel” – vázolta a lehetőségeit.


AUTO - WTCC SLOVAKIA 2016

A három Honda


Tiago az évaddal kapcsolatban összességében bizakodó, de igyekszik a lehetőségeikhez mérten meghatározni a célokat. Szerinte az autója jó, a mérnöke remek munkát végez, a csapat nagyon egyben van, szóval minden adott a jó eredményekhez.

„Egész télen azon dolgoztunk, hogy behozzuk a korábbi évek lemaradásait, és az első két hétvége azt mutatja, hogy jó munkát végeztünk. Ugyanakkor próbálok reális maradni.


Látni kell azt, hogy nagyon nagy lemaradásban voltunk, és ebből a hátrányból csak lassacskán, lépésről lépésre lehet lefaragni.

Természetes, hogy mindenki világbajnok szeretne lenni, egyéniben és csapatban is, de nem szabad túlságosan távoli célokat kitűznünk magunk elé. Azt viszont elképzelhetőnek tartom, hogy a Honda és én is az első háromban végezzek idén, és minden erőnkkel azon leszünk, hogy ez valósággá váljon.”



Michelisz Norbert a hétvégi, hungaroringi várakozásairól itt beszélt.


A Magyar Nagydíj programja:

Péntek
12:30 – WTCC teszt

Szombat
9:45 – WTCC Első szabadedzés
12:15 – WTCC Második szabadedzés
16:00 – WTCC Időmérő
17:00 – WTCC MAC3 csapatidőfutam

Vasárnap
14:15 – WTCC Nyitó futam
17:15 – WTCC Fő futam