Már hetven éve, hogy elindult a VW Bogár gyártása

Forrás: Volkswagen AG

-

A népautót Adolf Hitler álmodta meg, a New York Times keresztelte el bogárnak, és egy brit őrnagynak köszönhető, hogy tényleg gyártani kezdték. 1945 karácsonya után kezdődött a sikertörténet, és 2003-ig összesen 21,5 millió VW Bogár gurult le a szalagról.


Még javában a világháborús romokat takarították Németországban, amikor 1945 karácsonya után egy brit katonai igazgatás alatt álló, wolfsburgi üzemben legördült a szalagról az első, sorozatban gyártott Volkswagen Typ 1, amelyet később VW Bogár nevén ismert meg a világ.

Az autó ekkor még némileg kezdetleges volt, és a következő két évben még csak havonta ezer darabot tudtak előállítani. Olyan sokra nem is volt szükség, 1948-ig a német polgárok nem nagyon juthattak hozzá, az első darabok főleg a szövetséges hatóságokat szolgálták ki. A gyártás beindításával azonban az akkor 29 éves Ivan Hirst őrnagy és emberei megmentették a gyárat, amelyet a britek 1949-ben adtak vissza német kézbe.

A Typ 1 a német gazdasági csoda szimbóluma lett, és hatalmas karriert futott be: összesen több mint 21,5 millió darab készült belőle. Ezt a világrekordot csak 2002-ben tudta megdönteni egyik utódja, a VW Golf. Az utolsó 2003-ban, a mexikói Pueblában gördült le a szalagról, nagy ünnepségek közepette.



Pedig a Bogár története a német történelem legsötétebb éveiben kezdődött: 1934-ben maga Adolf Hitler adott utasítást egy „népautó”, vagyis egy olcsó, nagy példányszámban gyártható jármű kifejlesztésére. A főkonstruktőr Ferdinand Porsche volt, de nagyban támaszkodott a magyar származású Barényi Béla korábbi, 1925-ös terveire. A tervek lenyűgözték a Führert, de még a New York Times tudósítója is elragadtatással írt róla, valószínűleg ő használta először a „bogár” kifejezést. A gyártás 1938-ban indult meg, de a háború miatt mindössze 600 darab készült az akkor még KdF-Wagen néven ismert autóból, amely nem is került kereskedelmi forgalomba.