Már egyet sem kell aludni a harmadik magyar Oscar-díjig

-

Szinte kizárt, hogy hétfőn hajnalban ne díjazzák Leonardo DiCapriót, és a Saul fia Oscar-díját is majdnem a zsebünkben érezhetjük. Sok kategóriában viszont nagy a bizonytalanság idén. Oscar-díjas lesz-e végre Sylvester Stallone? A három fő esélyes közül melyik kapja a legjobb film díját? És kin csattannak majd Chris Rock legdurvább poénjai?


Nem emlékszünk olyan Oscar-szezonra, amikor annyira nehéz lett volna megtippelni a díjakat, mint idén: rendszerint jóval a gála előtt szinte biztosan lehet tudni a várható nyerteseket a főbb kategóriákban az Oscart megelőző egyéb díjkiosztók eredményeiből. Ebben az évben azonban annyira szóródtak ezek az díjak, hogy több kategória is van, amelyikben lehetetlen határozott előrejelzést adni. Ezért a hétfő hajnali (magyar idő szerint 2:30-kor kezdődő) díjátadót megelőző utolsó összefoglalónkat valószínűség szerinti sorrendben közöljük: a legbiztosabban megtippelhető kategóriától haladunk a legbizonytalanabb felé.


1. Leonardo DiCaprio

Idén igazából ő az egyetlen jelölt, akinek a győzelmére mérget lehet venni. A visszatérő (kritikánk) főszerepéért a legjobb férfi alakítás díját fogja elvinni, nemcsak azért, mert ez már az ötödik színészi jelölése, és az az uralkodó hangulat, hogy már nagyon kijár neki a díj, és nem is csak azért, mert hideg vízben ázott és nyers húst evett a forgatáson, hanem azért is, mert a Golden Globe-tól a BAFTÁ-n keresztül az amerikai színészi kamara díjáig mindent ő söpört be, tehát matematikai képtelenség, hogy ne ő nyerjen. Matt Damon, Michael Fassbender, Eddie Redmayne és Bryan Cranston az esélytelenek nyugalmával bulizhatják majd végig az estét.



2. Saul fia

Nem szeretnénk elkiabálni a dolgot, de őszintén: nagyon meg leszünk lepve, ha nem Nemes Jeles László filmje (kritikánk) viszi el a legjobb idegen nyelvű film Oscarját. A Saul fia pályája a tavaly májusi cannes-i nagydíjtól kezdve egy töretlen diadalmenet, amelyben nem szabad alábecsülni annak a szerepét, hogy a film amerikai forgalmazója a Sony Pictures Classics, amely impozáns Oscar-múlttal bír: ők vitték el a legjobb idegen nyelvű Oscarig többek közt a Tigris és sárkányt, A mások életét, a Nader és Simint és Haneke Szerelem című filmjét.



Ha megkapjuk (és igen, mi kapjuk, ugyanis az Oscart ebben a kategóriában az ország nyeri), az még csak a harmadik magyar szobor lesz: először Rófusz Ferenc A légy című animációs rövidfilmjét díjazták 1981-ben, aztán Szabó István Mephistója lett a legjobb idegen nyelvű film 1982-ben. A Saul fia a kilencedik magyar alkotás, amely a legjobb idegen nyelvű film kategóriájában eljutott a jelölésig, ezt megelőzően utoljára '89-ben Szabó Hanussenét jelölték, az összes kategóriát tekintve pedig a tizennegyedik magyar jelölt (utoljára M. Tóth Géza Maestro című animációs rövidfilmje volt jelölt 2007-ben).

A versenytársak közül egyedül a francia–török Mustang jelent némi veszélyt a Saul fiára: szép, szabályos, női egyenjogúságról szóló film, amely sok akadémiai tagnak bizonyára könnyebben lecsúszik, mint egy megrázó holokausztfilm.


3. Brie Larson

Hogy ki? A huszonöt éves színésznő nálunk még szinte ismeretlen (itt egy kis eligazítás), és az Egyesült Államokban is inkább még nagy reménységnek számít, mintsem A listás sztárnak, de a legjobb női alakítás díját szívesen adják fiatal, feltörekvő színésznőknek, nem kell érte évtizedekig gürizniük, mint a férfiaknak (cserébe a nők 40 felett már alig kapnak normális filmszerepet). A szoba című filmet, amiért minden bizonnyal bezsebeli a díjat, Magyarországon alig látta valaki, de Amerikában sem egy bombasiker: mostanáig épphogy csak visszahozta 13 millió dolláros büdzséjét.



Ha mégsem Larsont díjazzák, akkor szabad a pálya: befuthat Charlotte Rampling (45 év), akinek ez afféle életműdíj lenne, Cate Blanchett, mert az ő díjazása a kevés lehetőség egyike arra, hogy a Carolt is elismerjék valahogyan, vagy Saoirse Ronan, aki esetében ugyanez igaz a Brooklynnal kapcsolatban. Egyedül Jennifer Lawrence-t zárnánk ki: még csak huszonöt éves, de egyszer már nyert, és a Joyt érezhetően nem kedvelte az Akadémia.


4. Sylvester Stallone

Stallone a legjobb férfi mellékszereplő díját viszi el jó eséllyel a Creed (kritikánk) című bokszfilmért. Ő a favorit, mert nagy hollywoodi veteránként még sosem nyert Oscart, és jelölni is csak '77-ben jelölték a Rocky forgatókönyvéért és főszerepéért. Szép életműdíj lenne most Rocky – minden bizonnyal utolsó – megformálásáért díjazni, és az Akadémiától nem idegenek az ilyen szimbolikus gesztusok. (A pontosság kedvéért tegyük hozzá, hogy amikor az Akadémiáról beszélünk, akkor több mint hatezer, egyénenként szavazó, a filmiparon belül különböző hivatásokat űző emberről beszélünk, mégis leírható a tipikus Oscar-szavazó, mégpedig hatvan fölötti, nagyon tradicionális ízlésű, fehér férfiként.)

És ha mégsem Sly a befutó: nem zárhatjuk ki, hogy Mark Ruffalót díjazzák a színészek által különösen nagyra tartott Spotlightért, esetleg a szintén kedvelt és tisztelt veterán Mark Rylance-t a Kémek hídjáért. Christian Bale és Tom Hardy idén nem rúg labdába.



5. Hárman a legjobb film díjáért

Ritkán annyira nehezen megjósolható a legjobb film Oscarja, mint idén, de mi speciel örülünk, hogy lesz min izgulni, amikor hétfőn reggel 6 tájban felbontják az utolsó borítékot is. Mint korábbi esélylatolgatásunkban megírtuk, a nyolc jelöltből A nagy dobás (kritikánk) vezet, elsősorban azért, mert elnyerte az Akadémiával azonos szisztéma (ún. preferential voting, aki szereti az ilyesmit, annak itt egy könnyen követhető, angol nyelvű leírás lépésről lépésre) szerint szavazó producerek díját, ami az Oscar legpontosabb előrejelzője. Ugyanakkor A visszatérő megkapta a rendezői kamara díját, és összesen 12 kategóriában jelölték, ami széles körű támogatottságot jelez, míg A nagy dobás csak 5 díjért indulhat. És van egy harmadik versenyző is, a Spotlight (kritikánk), a színészi kamara favoritja, 6 Oscar-jelöléssel.


Revenant, Spotlight, The big short, oscar-esélyes filmek

Ryan Gosling A nagy dobásban, DiCaprio A visszatérőben és Michael Keaton a Spotlightban


Mindhárom mellett szól annyi érv, hogy egyik győzelmét se lehessen kizárni, és csak találgathatunk, hogy az akadémiai tagok többsége melyik felé húz. A mi feltételezésünk: A visszatérő nyers erőszak-ábrázolásával megosztóbb, mint A nagy dobás vagy a Spotlight, és utóbbi kettő témája révén inkább esik a „fontos film” kategóriába. Ráadásul tavaly a Birdmant díjazták, amelyet szintén Alejandro González Inárritu rendezett, ez is A visszatérőt gyengítheti. A nagy dobás és a Spotlight közül pedig az első az esélyesebb egyszerűen a matek miatt: a produceri díj jobb előrejelző, mint a színészi.


6. Alicia Vikander

Ez persze szubjektív, de a legjobb női mellékszereplő kategóriában számunkra az a furcsa idén, hogy a legkevésbé emlékezetes alakítás a legesélyesebb. Rooney Mara árnyalt és érzékeny volt a Carolban, Jennifer Jason Leigh megzabolázhatatlan energiával tombolt az Aljas nyolcasban, Kate Winslet a tőle megszokott iszonyú magas szintet hozta a Steve Jobsban, Rachel McAdams pedig szépen belesimult a Spotlight összességében nagyon erős gárdájába. Alicia Vikander meg mit csinált? Statisztált Eddie Redmayne nővé válásához a kellemes, de nem éppen átütő A dán lányban (kritikánk). Viszont Brie Larsonhoz hasonlóan Vikander is nagy új kedvenc Hollywoodban, és úgy tűnik, idén ennyi elég lesz neki a sikerhez. Mivel a színészi kamara őt választotta a legjobb női mellékszereplőnek, ő a legvalószínűbb befutó, de ennél a kategóriánál azért nem lepődnénk meg nagyon, ha másképp alakulna a dolog. A második legesélyesebbnek Kate Winslet tűnik.



7. Alejandro González Inárritu

A visszatérő rendezője tavaly nyert rendezői Oscart a Birdmannel, amely a legjobb film díját is elvitte. Hogy a duplázásra mekkora esélye van, azt igen nehéz megjósolni: egyrészt előző évi díjazása jelentősen rontja az esélyeit, másrészt könnyen lehetséges, hogy sok szavazó megosztja a voksát, és legjobb filmnek A nagy dobást (esetleg a Spotlightot) írja be, rendezőnek pedig Inárritut, hogy A visszatérő is kapjon valamilyen jelentősebb elismerést.



Az Oscar 87 éves történetében eddig mindössze kétszer fordult elő, hogy ugyanazt a rendezőt egymást követő években díjazták, és mindkét eset jó rég volt: John Ford 1941-ben és '42-ben nyert az Érik a gyümölcscsel és a Hová lettél, drága völgyünk?-kel, Joseph L. Mankiewicz pedig 1950-ben és '51-ben kapta meg a szobrot az A Letter to Three Wivesért és a Mindent Évárólért. Amennyiben mégsem Inárritu lesz a harmadik, akinek ez összejön, akkor George Miller győzelme képzelhető el a Mad Max: A harag útjával.


És mit tudni a gáláról?

A 88. Oscar-gálán Chris Rock lesz a műsorvezető, aki két dolgot ígért meg: hogy nem fogja szó nélkül hagyni a fekete jelöltek hiánya miatt kipattant botrányt (arra számítunk, hogy a gálát felvezető beszédét teljesen erre építi, és az este folyamán többször visszatér a témára), és hogy tempós show-t bonyolít majd. A komikus 2005-ben egyszer már volt Oscar-házigazda, akkor rövidnek számító 3 óra 14 perc alatt lezavarta a műsort, aminek szerinte azért kell pörgősnek lennie, mert akkor az emberek nem veszik észre, ha béna. Erről az alábbi videóban beszél.



A fellépők és díjátadók ijesztően hosszú listája itt böngészhető. Némi halovány remény van arra, hogy a köszönőbeszédek nem lesznek olyan siralmasan unalmasak, mint a legtöbbször: idén a gála producerei minden jelölttől előre bekérték azoknak a listáját, akiknek győzelem esetén köszönetet szeretnének mondani, és ez a lista a kép alján fut majd, miközben a győztes a 45 másodperces beszédét mondja.

Biztató az is, hogy nem kell a legjobb betétdal mind az öt jelöltjének élő előadását végigszenvednünk, csak háromét (Til It Happens to You, Writing's on the Wall, Earned It). A két mellőzött dal (Manta Ray, Simple Song #3) előadói persze kiakadtak, ami az ő szempontjukból teljesen érthető.

A vörös szőnyeges bevonulást magyar idő szerint hétfőn 00:30-tól közvetíti többek közt a Duna TV és a Pro7, a díjkiosztó 02:30-kor kezdődik.


Kövesd a VS.hu kultúrarovatát a Facebookon is!