Már a fű is kinőtt az Ajtósi Dürer soron, de felújítás nem lesz

Fotó: Origo / Adrián Zoltán

-

A Városligetet határoló kétszer kétsávos út annyira ramaty állapotban van, hogy fű tölti ki a repedések közötti hézagokat. A BKK szerint nincs baj az Ajtósi Dürer sorral, és szükség sincs a felújítására. Pedig a Liget-projekt erre fogja terelni az M3-forgalmát.


A nagy forgalmat átengedő fővárosi utak közül az Ajtósi Dürer jelentős megterhelést jelent az autók futóműveinek. A szintbeli eltérések, a gödrök, dudorok, repedések, sávok közötti hézagnyúlványok az autókat hánykolódó csónakként dobálják.


Van egy rossz hírünk: ezen az állapoton nem fog változtatni belátható időn belül a főváros. A BKK-tól megkérdeztük, mikor tervezik felújítani az Ajtósi Dürer sort? „A BKK Zrt.-nél jelenleg nincs napirenden a Városligetet határoló utak felújítása” – tudatta szerkesztőségünkkel a fővárosi közutak állapotéért felelős társaság.

Az Ajtósi Dürer sor nem csak rettenetes állapota miatt vív ki figyelmet, hanem a természettel való harmonikus kapcsolata is okot ad erre. A sávok közötti több centis árkokon, amiken a bitumenbeöntés sem segített, a természet oldotta meg az útfenntartási feladatot. Fű növi be a hézagsávokat, ami a Városliget vonzásában nem lenne meglepő, de 2x2 sávos utakon ez viszonylag ritka jelenség. A füvesedéshez az úttestet adó betonlapok szétcsúszása nyújt táptalajt.

A BKK szerint nincs gond az úttesttel.


„Az Ajtósi Dürer sor útburkolata egyedi betonelemes technológiával készült, de az út teherbírása még hosszú ideig megfelelő lesz”

- közölték.



Még több autó

Márpedig az Ajtósi Dürer sor állapotával valamit majd kezdeni kell, amennyiben a Liget-projekt megvalósul. Az úton jelentősen növekedni fog forgalom. A Városligetet kettéhasítva az M3 forgalmát a belvárosba vezető Kós Károly sétány kizárólag gyalogosok, kerékpárosok területe lesz. Az Állatkerti körúton szintén megszűnik az átmenő forgalom.


Az autósoknak a reggeli csúcsforgalomban nem marad más választása, mint a Vágány utcán és az Ajtósi Dürer soron át araszolni a belvárosba. A Vágány utca befogadóképességének növeléséhez és a forgalom Angyalföldre szívásához szükség lesz az évtizedek óta emlegetett Szegedi úti felüljáró megépítésére. Ez a Nagy Lajos király útja meghosszabbításaként a Váci vasútvonal felett kötné össze Angyalföldet Zuglóval, erre vezetve az M3 belvárosba tartó forgalmának egy részét, mielőtt eléri a Hungária körutat.

Hogy a Kós Károly sétány és az Állatkerti körút kiváltására más opció nem lesz, mint az Ajtósi Dürer sor és a Vágány utca, azt a projekttel kapcsolatban elfogadott Városligeti Építési Szabályzat részletesen fejti fel. A VÉSZ számos közlekedési fejlesztés megvalósítsához – a 600+400 férőhelyes Mexikói úti P+R parkoló, a Hungária körútil behajtási övezet létrehozása dugódíjjal, a Városligetet határoló csomópontok kialakítása, a Vágány utca 2x2 sávossá tétele – esetén látja biztosítottnak a Városligetet kikerülő forgalom elvezetését. Hozzátéve, hogy ha ezek fejlesztések megvalósulnak, akkor sem marad tartalék a rendszerben. „A csomóponti áteresztőképességek alapján megállapítható, hogy a Kós Károly sétány lezárásához és az Állatkerti körút átmenő forgalmának megszüntetéséhez meghatározott közlekedésfejlesztési beavatkozások jelentősége ellenére is, a Városligetet határoló főúthálózat csomópontjai közül


többnek a telítettsége megközelíti a 100 százalékot, tehát érdemi tartalék nem biztosítható."

Jelenleg óránként 4700 jármű halad a belváros felé a Városligeten át és a szélein a Vágány utcán, Állatkerti körúton, Kós Károly sétányon, Ajtósi Dürer soron, a kifelé tartó forgalommal együtt óránként 7200 jármű. Ha nem épül meg a Szegedi úti felüljáró és a többi fejlesztés, az Ajtósi Dürer soron az eddigi forgalom többszöröse fog áthaladni.