MAJOSZ: Az autóipar mellett kell a többi iparágat fejleszteni

Klujber Dénes

elnök, Magyar Járműalkatrészgyártók Országos Szövetsége (MAJOSZ)

Nincs ok arra, nem szabad, hogy akár a VW-botrány, akár más megfontolás visszavesse az autóipar kormányzati támogatását, és szerencsére nem is látszik, hogy a kormánynak ilyen tervei lennének, mondja Kujber Dénes, a Magyar Járműalkatrészgyártók Szövetségének (MAJOSZ) elnöke.


Mire számítanak, hogy fog hatni, hatni fog-e egyáltalán az autóiparra a VW botrány?

Valószínűleg nem okoz majd túl nagy fennakadást. Az autóipart várhatóan nem rengeti meg, bár a Volkswagenre természetesen hatni fog, lesznek nehézségei de ez elsősorban pénzügyi hatás lesz, a presztízsveszteséget ki fogja heverni a vállalat. Nem gondolom, hogy hosszú távon jelentős számú ügyfélvesztéssel kell, hogy számoljon. Egyéb példákból tudjuk, hogy a hasonló botrányokon viszonylag hamar túllép a köztudat.

Ezeket a motorokat már nem gyártják, de mivel az utakon még futnak, néhány évig még biztosan szerepelni fognak időnként a hírekben. A magyar gazdaságra várhatóan legfeljebb minimális hatása lesz.

Az utóbbi hetekben egyre többször hallani, kormányzati szereplőktől is, hogy veszélyes a gazdaságra, ha ennyire egyetlen iparágtól függ, ezért más ágazatok fejlesztésére van szükség, és oda kell csoportosítani forrásokat is.

Nincs ok arra, nem szabad, hogy akár a VW-botrány, akár más megfontolás visszavesse az autóipar kormányzati támogatását, és szerencsére nem is látszik, hogy a kormánynak ilyen tervei lennének.

A diverzifikációt, a gazdaság több fókuszú fejlesztését nem úgy kell végrehajtani, hogy innen elvonnak forrásokat, és máshová adják, hanem az autóipar erősítése mellett kell a többi iparágat is fejleszteni.

Általános alapelv, hogy ami jól fut, azt kell erősíteni, az autógyártás pedig nagyon jól fut.


Németh István, ügyvezető főtitkár, MAJOSZ


Főként összeszerelő műhelyek működnek, nem a magas hozzáadott értékű projektek. Ki lehet törni ebből?

Ennek ellentmondanánk, a magyar autóipar huszonéves múltra tekint vissza, azóta a magyar cégek közül is több nőtt ki, amely innovatív, új technológiát fejleszt. Szükség van arra, hogy minél több ilyen, a magyar gazdasághoz gyökeresen kapcsolódó vállalkozás működjön.

A multik közül is egyre többen döntenek úgy, hogy az összeszerelés mellett, kutató-fejlesztő kapacitást telepítenek ide. Gyártás és gyártás között is nagyon nagy különbség van, nem véletlen, hogy az itt lévő presztízs márkák újabb és újabb modelleket hoznak ide, hiszen ez a színvonal, amit a magyar beszállítók megvalósítanak, nehezen telepíthető máshova. A fő problémát inkább a szakemberhiány jelenti.

Ezen segíthet a duális képzés meghonosítása.

A tapasztalat azt mutatja, hogy a szakmunkásképzőből kikerülők nem tudják elvégezni, amit kellene. A duális szakképzés még nagyon gyerekcipőben jár, és nagyon fontos lenne, hogy ne csak a nagyvállalatok, hanem a kkv-k is részt tudjanak venni benne, amihez állami segítségre lenne szükség. Még nem indult el, de tervek vannak arra, hogy azok a kis cégek, ahol csak évi néhány fő újonnan képzett munkaerőre lenne szükség, 10-20-30 fős tanulói csoportokba összefogva, több céggel együttműködve, közösen folytassanak duális képzést.

További gond, hogy nehéz a szakembereket megtartani, aki tud, külföldre megy. Sajnos a felnőttképző cégek nagy része ellehetetlenült az elmúlt 1-2 év szabályozásai által, noha ez is egy lehetséges irány lenne.

A felsőoktatásban a duális képzés az ipar elvárásai szerint alakul, és remélhetően az ott megszerzett tapasztalatok egy része átvihető lesz a szakképzésbe. Minél előbb lenne erre szükség, mert a szakemberhiány egyre nagyobb gondot jelent, a probléma nemhogy csökkenne, egyre nő.


Maradhat-e az autógyártás a fő húzóágazat?


Igen, ez teljesít a legjobban
Nem, túl kockázatos

SZAVAZAT UTÁN