Majdnem minden második fiatal kérdés nélkül vehet cigit és alkoholt

Fotó: MTI / Balázs Attila

-

Próbavásárlásokon ellenőrizték az eladókat.


A hatóság azt ellenőrizte, hogy adnak-e alkoholt és cigarettát 18 évnél fiatalabbaknak. A szakemberek 1046 próbavásárlást végeztek, ebből 392 esetben tapasztaltak jogszabálysértést. A vizsgálat megállapította, hogy kizárólag alkoholtartalmú ital vásárlása esetén a fiatalok 43%-a (710 esetből, 303 alkalommal) anélkül megkapta a kért terméket, hogy az életkorárát megkérdezték volna. Cigarettánál ez az arány 26%-os volt. A mindkét terméket kérők csoportjában 15 vásárlás során 6 esetben (40%) kapták meg mindkét terméket a fiatalok.

A fogyasztóvédelmi hatóság közleménye szerint az alkalmazottak sok esetben nem néznek a vásárlóra, csak automatikusan lehúzzák a termékek kódjait, illetve nem nézik meg kellő gondossággal a vásárló életkorát az igazolványban, tévesen számolják ki a fiatalkorú életkorát.

Előfordult olyan kirívó eset is, mely során a próbavásárló fiatalkorú válasza, miszerint még nem töltötte be a 18. életévét ellenére az alkalmazott eladta neki az alkoholt, és még egy jó tanáccsal is ellátta: „Óvatosan az alkohollal!”.

A fogyasztóvédelmi hatóság gyermek- és fiatalkorúakat célzó reklámokat is vizsgált, és kiderült, hogy 1 055 reklámból mindössze 23 volt jogsértő. 2014-ben ez az arány még sokkal rosszabb volt.

Az ellenőrzést minden reklámhordozóra, valamint valamennyi – fiatalokat különösen érintő és érdeklő – területre kiterjesztették. Vizsgálták a közterületi, a kirakati reklámhordozókat, az újságokban, magazinokban, szórólapokban, reklámújságokban megtalálható hirdetéseket, az interneten fellelhető, valamint a televízió- és rádiócsatornákon elhangzó reklámokat.

A hatóság összesen 49 millió 145 ezer forint fogyasztóvédelmi bírságot szabott ki.