Magyarország a dózerutak hazája lesz

Fotó: MTI/EPA/Twitter.com/jeromegarot / jeromegarot

-

Hiába újul meg az idén 568 kilométer közút, ha a teljes hálózaton 19 ezer kilométer szorul azonnali felújításra.


Lezárult az idei komplex útfelújítási program, amelyben 69 milliárd forint értékű költségvetési forrásból 568 kilométer közút újult meg – mondta Tasó László, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) közlekedéspolitikáért felelős államtitkára. A felújított 568 kilométerből 444 kilométer főúti, 124 kilométer pedig mellékúti szakasz volt. Az idén 173 helyszínen zajlottak beruházások, ebből 165 helyszínen a munkálatok már befejeződtek.

A közútkezelő adatai szerint az országos közutak hossza 31 805 kilométer, ez kiegészül az önkormányzati fenntartású úthálózattal, ami 167 ezer kilométer. Az országos közutakból 8745 km a főhálózat, a gyorsforgalmi úthálózat (autópályák, autóutak) hossza pedig autópálya-csomóponti ágakkal együtt 1804 kilométer.

Mindez azt jelenti, hogy a közúthálózat 1,78 százaléka újult meg. Ami azért különösen rossz arány, mert a mintegy 32 ezer kilométer hosszú hálózaton a Magyar Közút Zrt. kimutatása szerint 19 ezer kilométert tesz ki a nem megfelelő és rossz útburkolat hossza. Mindössze 5000 kilométernyi a jó és megfelelő minőségű hálózat, tűrhető minősítést pedig 6800 kilométer kapott 2015-ben. Ez azt jelenti, hogy az évi 500-600 kilométer hálózat megújítása a gyakorlatban semmit sem ér.


Kátyús a táj, az út dobál


Ezzel a tempóval ugyanis 56 év alatt érnének a hálózat végére. Ám mivel egy átlagos út bizonyosan nem bír ki 56 évet, reálisan arra lehet számítani, hogy a magyarországi úthálózat az évi akár 100 milliárd forint fejlesztés és korszerűsítés dacára tovább fog romlani. A rossz minőségű utak felújítása nem tűrne halasztást, ám valójában a 6800 kilométer hosszú, tűrhető kategóriájú úthálózathoz is sürgősen hozzá kellene nyúlni, megelőzve a további állapotromlást. Arról nem is beszélve, hogy a jobb minőségű hálózat állagmegóvására is kellene költeni.

A közútfenntartó – mivel önálló büdzsével nem rendelkezik, komplex felújítást nem, csak kátyúzást tud végezni – az utak állapotának ismeretében előbb-utóbb kénytelen lesz főútvonalakat mellékutakká minősíteni, végül pedig Magyarországon lesz pár ezer kilométer jó minőségű autópálya, ahonnan lehajtva 30 ezer kilométer hosszan dózerutakon fogunk közlekedni. A közútkezelő statisztikáin ezen a linken lehet szörnyülködni.