Magyar pitiánerségből rég kaptunk ilyen szomorú leckét

Forrás: Muhi Zsófia

-

A Maladype színházban tavaly bemutatott Ernelláék Farkaséknál párkapcsolati terápia, aktuális közérzetünkről szóló előadás és elvont pszichodráma egyszerre. Hajdu Szabolcs rendezte, és úgy érezzük, társulatával nagyon közel engedik magukhoz a nézőt.


A szobaszínházi közegből, a kicsit rendetlen, lelakott étkezőnek-nappalinak berendezett térből sejteni, hogy kisrealista történetbe csöppenünk, amely percek alatt, magától értetődő természetességgel fordul érzelmekben, indulatokban vájkáló pszichodrámába. Nagyon hamar eltűnik az a nézői tartózkodás, amivel neki szoktunk ülni egy előadásnak.

Ebben komoly szerepe van annak, hogy a Farkasékat alakító Hajdu Szabolcs és Török-Illyés Orsolya kezdenek el vitatkozni a gyereknevelés helyes módjairól, aztán váratlanul, de mégis logikusan arról, hogy mit keresnek még egymás mellett, maradt-e bármi mondanivalójuk egymás számára – és mivel tudjuk, hogy valódi házaspárt látunk, nem tudjuk nem a saját párkapcsolatukra is vonatkoztatni az eseményeket.


Török-Illyés Orsolya az előadásban


Aztán az Ernelláék Farkaséknál jóval érdekesebbé és tágasabbá válik annál, hogy a szereplők magánéleti konfliktusai felől legyen érdemes nézni. Olyan alapvető, mai problémák kerülnek elő, amelyek mindannyiunk számára, de különösen a 2010-es évek Magyarországán nagyon ismerősek. Ezek egy része, a házastársi hűséggel, bizalommal, a gyerekneveléssel kapcsolatos ügyek nyilván bárhol, bármikor aktuálisak.

A lakáskérdés, a zavaros anyagi helyzet, az a kisszerű, rosszindulatú figyelem, amellyel Ernella (Tankó Erika) férje, Albert (Szabó Domokos) felméri Farkasék lakását („az utcát fűtik” – állapítja meg elégedetten az ablakréseket tanulmányozva), már jellegzetesen kelet-európai, magyaros ízű problémakör, olyasmi, amivel Gothár Pétertől Tarr Bélán át Szomjas Györgyig a groteszk iránt érzékeny filmrendezőink előszeretettel foglalkoznak – és közéjük sorolható Hajdu Szabolcs is, aki most éppen színházat rendez.


Hajdu Szabolcs és Gelányi Imre


Rárakódik még erre a konfliktushalmazra az elmúlt évek híreiből, közhangulatából ismerős kivándorlásmotívum is, ez adja a sztori alapját: a Skóciából hirtelen hazatérő házaspár, Ernella és Albert éjjel betoppannak Eszter és Farkas otthonába, ahol Hajdu darabja játszódik.

Elmosódik, hogy pontosan mennyi időre költöznek Ernelláék Farkasékhoz, mert végső soron mindegy is, úgyis azonnal kiadják magukat a testvérek, házastársak, sógorok vagy épp gyerekek közti feszültségek. Bármely ponton is pillantunk be az életükbe, ugyanazt a verklit játsszák.


Tankó Erika és Szilágyi Ágota


Hajdu nemcsak az időkezeléssel, hanem a minimalista, jelképekre redukált díszletekkel (Moroncsik Emese munkája) is elvontabbá, időtlenné teszi az előadást. Farkas és Eszter kékes árnyalatú ruhái, a kék színű bor és terítő, vagy Albert zöld inge vizuálisan könnyen elkülöníthető, jelentést hordozó elemek, olyan, mintha csak folytatnák mondjuk a Macerás ügyek színkódos, absztrakt világát – nem akarom túlfeszíteni a Hajdu filmjei és színháza közötti kapcsolatokat, de látni, hogy ugyanahhoz a szerzői világhoz tartoznak ezek a művek.


Hajdu Szabolcs, Török-Illyés Orsolya, Tankó Erika és Szabó Domokos


Ez persze nem meglepő, mivel Hajdu gyerekkora óta dolgozik színházban, nemcsak rendezőként, hanem színészként is jelentős tapasztalata van. Most is élvezettel játssza a sznob, tépelődő Farkast, aki ugyan a megvetéssel határos módon nézi le Ernelláékat – egyszerre visszataszító és vicces, ahogy rokonai „tompa tudatáról” elmélkedik –, de kulcsa neki sincs a boldogsághoz, ugyanolyan elégedetlen, frusztrált figura, mint Ernella együgyű férje.


Szabó Domokos


Török-Illyés Orsolya visszafogottabban, szűkebb gesztusokkal játszik, az Albertet alakító, Hajdu filmjeiből szintén ismerős Szabó Domokosnak több hálás, látványos színpadi pillanat jut. Szülei rossz szellemeként újra és újra átcsörtet a színpadon Farkas és Eszter Brúnó nevű kisfia. A mackós termetű, szomorú ábrázatú Gelányi Imre játssza, és zavarba ejtően bizarr, ahogy ez a megtermett férfi meseolvasást követel vagy Darth Vader-maszkban durcáskodik.


Ernelláék Farkaséknál Hajdu Szabolcs

Gelányi Imre


Az Ernelláék Farkaséknál második fele kevésbé lendületes, nyugodtabb tempójú. Kevesebb szituációt bont ki a történet, és a szereplők között támadó feszültségek sem igazán törnek ki szenvedélyes düh- vagy szeretetrohamokban. Több a halk, bizonytalan vallomás, de azok is igazi, őszinte helyzetek. Emiatt kicsit leül, viszont egy percre sem válik unalmassá Hajdu rendezése.

A továbblépés esélyét ígérő, csendes zárlat után azt érezzük, az előadás nemcsak a nézőknek segít feldolgozni a hétköznapi konfliktusokat, hanem az összeszokott csapatot alkotó színészek számára is terápiás foglalkozással ér fel.


Az előadást április 14-én játsszák Budapesten.

Kövesd a VS.hu kultúrarovatát a Facebookon!