Leállt a budai fonódó villamos építése a rozoga HÉV-alagút miatt

Fotó: VS.hu / Zagyi Tibor

-

A kivitelező addig nem dolgozik tovább, míg írásba nem adják neki, hogy a Margit hídi alagút elviseli majd a rá épülő villamosvonalak terhelését. A BKK közben úgy döntött, nyáron újabb két hónapra lezárják az alagutat, hogy megint megerősítsék. A HÉV így a Margit hídig jár majd. Az alagúttal régóta problémák vannak.


Szünetel a munka a Bem-rakparton: a Batthyány tér és Margit híd közötti szakaszon leállították a budai fonódó villamoshálózat felszíni munkálatait a szentendrei HÉV alagútjának omlásveszélye miatt. A VS.hu információi szerint a többszöri betondarabhullás után a kivitelező most a tervezői nyilatkozatra vár, amely azt igazolja, hogy az alagút födémszerkezete alkalmas a terhelés elviselésére. Addig nem folytatják az építkezést, amíg a nyilatkozatot meg nem kapják.

A kivitelező aggodalma valós lehet, erre utal legalábbis, hogy információink szerint a BKK is úgy döntött: nyáron 58 napra lezárják és oszlopsorral erősítik meg az alagutat. Öt méterenként 30 centi vastag darabokat helyeznek el a Batthyány téri végállomásnál. Itt ugyanis a leggyengébb a tartása a födémnek, mert három vágányosra szélesedik a vonal.

Úgy tudjuk, a vágányzár június 12-től augusztus 10-ig, a Sziget fesztivál kezdetéig fog tartani, ez idő alatt a szentendrei HÉV megint a Margit hídtól közlekedik majd.

Arról nincs információnk, hogy a kivitelező és a BKK egymástól függetlenül, vagy közösen döntött-e a leállásról illetve lezárásról.



Régi probléma

Amióta a Bem-rakparton októberben elkezdték építeni a budai fonódó villamos hálózatot, kétszer kellett lezárni az alagutat, hogy megerősítsék. A mennyezeti betondarabok leválásai a felszíni építkezés beindulása után kezdődtek. Miután márciusban 2200 darab acélmerevítőt építettek be, április közepén is folytatódott a mállófélben lévő födémdarabok potyogása a HÉV-vágányokra. Ekkor egy hétre lezárták, majd azzal adták vissza a forgalomnak, hogy elrendelték a HÉV-szerelvények lassú haladását.



Nyakukba csorog a víz

Mint az megírtuk, a szentendrei HÉV-vonalon dolgozó több BKV-s is az életét félti az alagútban leomló betondarabok miatt. Az 1972-ben épített alagutat eddig egyszer sem újították fel teljes körűen. Nem csak az idő múlása viselte meg a szerkezetet, a próbafúrásos mintavételek azt igazolták, hogy már a 43 ezelőtt elvégzett munka sem volt kifogástalan. A vasbeton vasalások sok helyen pocsék minőségben készültek, a falazat és a födém ezért sem bírja a növekvő terhelést. Márpedig, ha átadják, két villamos is közlekedik majd rajta, a 19-es és a 41-es.

Problémát jelent az állandó beázás is, egy nagyobb eső után az utasok nyakába csorog a víz. Ezen segíteni fog majd a szigetelés, de az sem oldja meg a szerkezet másik alapvető problémáját, hogy árvíz idején a Duna nyomja felfelé. Ha tehát villamosok közlekednek rajta, nagyobb árvíz esetén ismét le kell majd terhelni járművekkel, mint eddig is.



kételkedik a szakértő

A 4,4 milliárd forintba kerülő beruházást megrendelő Budapesti Közlekedési Központ Zrt.-től több hete várjuk a válaszokat kérdéseinkre. A HÉV-alagúttal kapcsolatban korábban azt nyilatkozták, az elvégzett mérések a dilatációs hézagok közelében oldalirányú mozgást jeleztek, a teherbírást azonban az alagúti szakaszon megfelelőnek találták. A BKK szerint a teljes alagút újraépítésének szükségessége nem igazolható.

A VS.hu úgy tudja, az alagút állapotát tárgyaló közelmúltbeli egyeztetésen az egyik szakértő kétségeit fejezte ki, hogy az hosszú távon alkalmas lesz az állandó felszíni villamosforgalom elviselésére. Kérdésesnek nevezte, hogy a budai fonódó villamoshálózat indulása után az alagútban, netán a villamospályában bekövetkező károkért ki vállal majd felelősséget.