Lázár nem teszi ki az ablakba, amit most Tarlóstól kapott

Fotó: MTI / Kovács Attila

-

A „Hódmezővásárhelynek túl nagy, Budapestnek túl kicsi” kancelláriaminiszter – nem először – kiemelt napirendi pont volt a főpolgármester tájékoztatóján.


Lázár János a legutóbbi kormányinfón több olyan kijelentést tett a fővárost érintő ügyekben, amely mellett Tarlós István nem ment el szó nélkül:


az egyik, rendkívüli munkabírásával és terhelhetőségével nevet szerzett politikus, a kancelláriaminiszter tegnap azt nyilatkozta, Budapestnek csak egy projektje van, az M3-as metró.

Számtalan előkészített fejlesztési projekttel rendelkezik a főváros – hangsúlyozta a főpolgármester, és sorolta:

  • az 1-es villamos meghosszabbítását az Etele térig (az engedély és a kiviteli terv megvan)
  • a Külső Bécsi úti villamosvonal (az engedélyezési tervek készek
  • az újpalotai villamosvonal (az engedélyezési terv készül)
  • az őrmezői intermodális csomópont (elkészült az engedélyezési terv)
  • A villamos- és trolifejlesztés II. üteme és a midibusz-beszerzés (megkötött szerződés van)
  • A 2-es villamos rekonstrukciója engedélyes terveinek első üteme elkészült, megvan a részletes megvalósíthatósági tanulmány

Mondott még többet is, de helyszűke miatt ezek közlésétől most eltekintünk.


Lázár Jánosnak arra a csütörtöki nyilatkozatára is részletesen kitért a főpolgármester, amely arról szólt, hogy a kormány készen áll a BKV átvételére, sőt azt már 2011-ben szívesen megtette volna.

A főpolgármester hangsúlyozta: csak a BKV átadásáról lehet beszélni, a BKK-ról nem, a taxiszolgáltatással, a parkolással kapcsolatos feladatokat, az urbanisztikai kérdéseket, projektterveket mindenképpen megtartaná a Főváros. Lázárral kapcsolatban Tarlós István úgy fogalmazott: szubjektív érzése szerint


a kancelláriaminiszter Hódmezővásárhelynek túl nagy, Budapestnek túl kicsi.

A főpolgármester azt mondta: ha az állam átveszi a BKV-t, akkor ezzel magára kell vállalnia a folyamatos, hosszú távú finanszírozás kérdésének megoldását, a komplett járműállomány-cserét, a járművek folyamatos felújítását és karbantartását, a 25 éve súlyos nehézségeket okozó amortizációs kérdéseket, és a 3-as metró felújítását is.

A főpolgármester megjegyezte: ha a BKV hosszú távú finanszírozásának kérdésében nem lesz megoldás, akkor „szívvel-lélekkel” támogatni fogja, hogy a közgyűlés döntsön a cég átadásáról az államnak. Tarlós ugyanakkor csekély esélyét látja a megegyezésnek, mert „nem racionális vitáról szól a történet”. Attól tart, a kormány húzódozik attól, hogy éljen ezzel a lehetőséggel, „pedig gyorsan kiderülne, igazat mondtunk-e vagy sem”.


A kancelláriaminiszter pedig lehetőséget kapna, hogy bemutassa, mit tud, ugyanannyi forrásból, mint amennyit nekünk akar biztosítani. És akkor majd én is elmondhatom, ne tartsa a markát, produkáljon valamit.

A főpolgármester hangsúlyozta: nem ideológiáról, párt- vagy kormányszimpátiáról van szó, hanem „egy kőkemény praktikus kérdésről”, ami 25 éve nem tud megoldódni. „Én beleuntam, hogy folyton azt bizonygassam, kétszer kettő az négy” – jegyezte meg. Közölte, az agglomerációs tömegközlekedés biztosítása a Fővárosnak 16 milliárdjába kerül évente, pedig törvény szerint semmi köze hozzá, a feladatra az állam nulla forintot, az agglomerációs települések pedig alig 0,6 milliárd forintot fordítanak. Cinizmusnak és komolytalannak nevezte, hogy ez ügyben a Főváros tárgyaljon az agglomerációs településekkel. – Ki adna pénzt önként egy olyan feladatra, amire a törvény nem kötelezi? – tette fel a kérdést.