Lázár: M4-ről M5-re váltunk

-

Az M4-es autópályával kapcsolatos európai bizottsági elutasítás miatt a kormány most azon dolgozik, hogy Szolnokot az M5-ös autópályával egy négysávos autóút kösse összel – jelentette be Lázár János.


A várható megoldás a jelenleg folyamatban lévő beruházás felfüggesztése lesz, és tisztázni kell az M4-es ügyében, az egyebek mellett, a Brüsszel által felvetett kartellgyanút is – közölte a Miniszterelnökséget vezető miniszter.

Az index számolt be arról, hogy a múlt héten Brüsszelben elbukott az M4-es sztráda Abony-Fegyvernek közötti szakaszának támogatási kérelme. Az EB túl drágának találta, hogy kilométerenként 4 milliárd forintért építik az autópályát, így az összesen 110 milliárd forintba kerül.

„Ha bebizonyosodik az Európai Bizottság kartellgyanúja az M4-es autópálya Abony és Fegyvernek közötti szakaszának építésével kapcsolatban, a kormány ki fogja fizettetni a szankciót az érintett cégekkel” – ezt Lázár előtt a Miniszterelnökség fejlesztéspolitikai kommunikációért felelős helyettes államtitkára jelezte. Csepreghy Nándor szerint meg kell várni, hogy beigazolódik-e az Európai Bizottság gyanúja, a kormányzat mindenképpen azt szeretné, ha a beruházás megvalósulna.



Magyarország várhatóan nem nyújtja be újra jóváhagyásra az Európai Bizottságnak az M4-es autópálya Abony és Fegyvernek közötti szakaszának megépítésére vonatkozó projektet – mondta Jakub Adamowicz, az Európai Bizottság regionális fejlesztésért felelős szóvivője. Adamowicz tudatta, a projekt uniós támogatására vonatkozó kérelmet Magyarország 2013 végén nyújtotta be Brüsszelben, de a bizottság sosem hagyta jóvá.


„A projektet Magyarország visszavonta, miután a bizottság aggodalmainak adott hangot a magas költségek miatt"

- mutatott rá Adamowicz.



Strabag: olcsók vagyunk

Az egyik kivitelező, a Strabag nyilatkozatban cáfolta a sajtóhíreket. „Az általunk kivitelezett szakasz valóságos ára köszönő viszonyban sincs ezzel az összeggel: a Strabag 2,38 milliárd forintért épít egy kilométer autópályát az adott szakaszon. A Strabag ellen sem Magyarországon, sem külföldön nincs semmiféle vizsgálat az adott szerződéssel kapcsolatban. A Strabag által kivitelezendő útszakasz szerződés szerinti ára 31,5 milliárd forint, ami kilométerenként 2,38 milliárd forint. A 13,2 km autópálya és 11 híd kivitelezésére benyújtott Strabag árajánlat megegyezik a mai hazai autópálya építés átlagával” – tudatta az építőipari cég.


Közgép: speciális munkát végzünk

A Közgép Zrt. szintén közleményben utasította vissza a vádakat.

„A konzorcium projektrészéhez tartozó 2,34 km-es szakasz hosszának felén nem egyszerűen autópálya-építés a feladat, hanem olyan új hídszerkezetek építése is, amelyeken az autópálya átvezet a Tiszán. Ennek fajlagos költségei értelemszerűen eltérnek a puszta útépítéstől. A Közgép Zrt. ellen tudomásunk szerint a szerződéssel kapcsolatban sem Magyarországon, sem külföldön nincs folyamatban semmilyen vizsgálat" – tudatta a cég.

A Közgép a sajtóhíreket és nyilatkozatokat is érthetetlennek tartja: „Az Európai Bizottság regionális fejlesztésért felelős szóvivője ma azt közölte, a projekt uniós támogatására vonatkozó kérelmet Magyarország 2013 végén nyújtotta be Brüsszelben, de a bizottság sosem hagyta jóvá. Az pedig már 2015 januárjában megjelent a Magyar Közlönyben.”