Lassan kezdhetünk elbúcsúzni a csepeli HÉV-től?

Fotó: MTVA/Bizományosi: Jászai Csaba / MTVA/Bizományosi: Jászai Csaba

-

Szerdán szavaz a főváros az olimpiarendezéshez szükséges fejlesztésekről. A dokumentum szerint az ideiglenes átalakítások mellett egy állandó változás is lenne Budapest életében: a csepeli HÉV helyén villamosok járnának, de csak a Közvágóhídig. A Nemzeti Színház előtt pedig felszednék a síneket. Az NFM a VS-nek megerősítette, hogy nincsenek kibékülve a csepeli HÉV-vel a mostani formájában. Azt viszont egyelőre nem lehet tudni, hogy akkor is hozzányúlnak-e a HÉV-hez, ha Budapest nem rendezhet olimpiát.


A 2024-es budapesti olimpia nemcsak ideiglenes, hanem maradandó változást is hozhat a csepeliek életében: a fővárosi közgyűlés szerdán szavaz az úgynevezett Master Planről (mestertervről), amely az olimpiarendezéshez szükséges változtatásokat írja le részletesen.


Eszerint épülne egy Csepel-szigetre vezető, Pestre és Budára is átnyúló új híd, a Galvani híd, mégpedig a budai Galvani utca és a pesti Kén utca magasságában. Emellett felszámolnák az 1912-től működő HÉV-vonalat. Az olimpia központi fejlesztési területének ugyanis Észak-Csepelt és környékét jelölték ki a tervezők. Itt lenne a 60 ezres központi stadion a Rákóczi híd és a Kvassay-zsilip közötti területen, szemben vele a médiaközpont, az olimpiai falu a soroksári Duna-ág mentén. A sziget északi csücskében az olimpiai park részeként épülne fel a – többek közt 10, 5 és 3 ezer nézőt befogadó pályákat tartalmazó – teniszcentrum, a 20 ezres kézilabdacsarnok és különböző gyakorlópályák.

A Boráros térről induló csepeli HÉV pályája azonban Észak-Csepelen éppen kettéválasztja a helyszíneket. A terv szerint emiatt HÉV helyett a játékok idején villamos járna, mégpedig 7-es, de ez is csak a sziget belső részén, nem menne ki a Boráros térig.


Kormányzati szintű támogatást élvez a pályázat


Az olimpia után ez a 7-es villamos teljesen átvenné a HÉV szerepét. A 2-es meghosszabbításaként járna a Közvágóhídtól, így a csepeli HÉV megszűnne, és felszámolnák a Boráros térről induló, a Nemzeti Színház előtt futó síneket is.

A HÉV megszüntetésével már számolt a tavaly nyáron napvilágra került, a PriceWaterhouse által készített megvalósíthatósági tanulmány is. Most ez a hivatalos nevezéshez szükséges Master Planbe is bekerült. A tervezők úgy fogalmaznak, „megszabadítanák a HÉV-től a Duna-partot”.

Az olimpia idején más változtatásokkal is meg kellene barátkozniuk a budapestieknek, de azok csak ideiglenesek lennének. A 4-es, 6-os villamost a Mester utcánál lekanyarítanák a Ferenc körútról, az 51-es vonalán haladna az olimpiai stadionig, itt a mai Budapest Park helyén ideiglenes végállomást alakítanának ki az 51-es, 6-os villamosnak. (A Master Plan közlekedésfejlesztési terveit jegyző Főmterv összesen 6 villamosjárattal számol az olimpia stadionig, lásd a közlekedésszervezési tervet lejjebb.)


Villamosközlekedés átszervezése az olimpiai stadionnál és Csepelen, 2024. (Főmterv)


A csepeli HÉV-vonal villamossá alakításának költségét 17 milliárd forintra becsülték a tervezők. Az áramellátást teljesen át kell építeni 600 voltosra, peronokat, jelzőrendszert cserélni. A tervezők további 11,5 milliárd forintos kiadással számoltak a rakparti korzó kialakítására, a HÉV-vágányok felszámolására. A HÉV eltüntetése tehát mindösszesen 28,5 milliárdba kerülne. A Master Plan szerint az átalakítás az elavult HÉV-járműpark és a rossz átszállási kapcsolatok miatt is szükséges. Ezzel gyors és végre átszállásmentes kapcsolat lenne valamennyi metróvonalhoz.

Az olimpiai megvalósíthatósági tanulmány a csepeli villamos indulásához a mostani 1-es vonalán járó, három kocsiból álló Tátra-villamosokat ajánl a jelenlegi kisebb kapacitású, a 2-es vonalán futó Ganz-szerelvények helyett. A Tátrák egyébként már most elavultak, a felújított 1-es vonalán fokozatosan a korszerű CAF-villamosok váltják őket.

Az olimpia a H6-os ráckevei HÉV-et is érintené, a Master Plan szerint egy részét szintén villamossá alakítanák. Hogy mekkora szakaszon, ezt nem részletezik.



A kormány szerint a HÉV elavult, a Duna-partra nem kell sín

Megkérdeztük a Miniszterelnökséget, mi a terve a kormánynak a fővárostól átveendő HÉV-hálózattal, és hogy a csepeli HÉV valóban áldozatul esne-e az olimpiának.


Megkeresésünkre a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) elismerte a HÉV megszüntetésének tervét. Bár csak arról az eshetőségről írtak, ha elnyerjük az olimpiarendezést, a válaszból kiderül, hogy egyébként is szívesen megszabadulnának a HÉV-től: „A teljes vonalat érintő korszerűsítésnek köszönhetően Csepel és Dél-Pest lakosai, az olimpia idején pedig a játékok utasai is sűrűbb menetrenddel, új szerelvényeken, átszállásmentesen juthatnak el Budapest belvárosáig.”


A kor elvárásainak egyáltalán nem megfelelő csepeli HÉV vonalán közlekedő állományt korszerűsítenék, amelynek köszönhetően modern, kényelmes, tiszta, klimatizált és gyors villamos szerelvényekre cserélnék a jelenlegi korszerűtlen kocsikat.

A minisztérium közölte azt is, hogy a „jelenleg a Duna partján közlekedő járat nyomvonalának áthelyezésével ismét közvetlen kapcsolat alakítható ki a folyóval, mely ugyancsak egy régi célkitűzése a fővárosnak”.


Lehetetlen küldetés

A csepeli HÉV-et 1912-ben azért építették, mert nagy a kapacitása. Közel duplája, mint az ajánlott villamosoknak. A jelenleg közlekedő NDK-szerelvények kocsinként 176 utast szállítanak, a Tátra-villamosok 100 főt. Csepelre napközben 6 kocsiból álló szerelvények járnak, 1056 utast tudnak szállítani, szemben a villamoson egyszerre elférő maximum 300 utassal.

Jelenleg Csepelre 5-10 percenként jár a HÉV, tehát hasonló kapacitás eléréséhez a villamosok 2 perces követési távolsága lenne szükségszerű. A BKV kötött pályás hálózatát ismerő forrásunk szerint azonban képtelenség 2 perces követési idővel villamosokat járatni ezen a vonalon. Ha a közutat továbbra is keresztezni fogják a sínek, akkor szinte folyamatosan piros lámpa előtt fognak várakozni az autósok. Csepelen három forgalmas kereszteződésben kellene szintben elmozdítani a leendő villamos pályáját az úttestről, hogy zavartalan legyen a közúti közlekedés.

A Főmterv szerint ugyanakkor elegendő kapacitás vár az utasokra, ők azonban csak azt számolták ki, hogy az olimpia alatt képes lenne-e a járat kiszolgálni az olimpiai stadionba igyekvő tömeget. Az olimpia utáni időkkel a Master Plan nem foglalkozik: nem tudni, elegendő lesz-e HÉV-nél jóval szerényebb számú utast felvevő villamost járatni Csepelre.

A csepeli HÉV megszüntetése nemcsak a XXI. kerületben élőket érinti, hanem a sziget összes településén élőket Tökölig, például Szigethalom, Szigetszentmiklós, Halásztelek lakosait – hogy csak a nagyobbakat említsük. Mivel a ráckevei HÉV elég lassan jut be a fővárosba, és csak a Közvágóhídig megy, a szigetlakók többsége busszal vagy autóval utazik Csepelre, onnan a H7-es, azaz a csepeli HÉV-re száll.

A főváros eddig nem akarta megszüntetni a csepeli HÉV-et. Ellenkezőleg, egy belvárosi vasúti alagúttal a szentendrei és ráckevei vonal összekötését, a hálózat felújítását, a járművek cseréjét irányozta elő. A főváros 2014-ben elfogadott koncepciójában, a Balázs Mór-tervben egy megállóval meghosszabbodna a H7-es az Erdősor utcáig. A ráckevei HÉV villamosra cserélésében vagy megszüntetésében sem gondolkodtak, ehelyett Pesterzsébeten felszín alá vinnék a vonalat a városközpont érintésével.


Addigra már rég az államé lenne

A VS.hu értesülése szerint a HÉV átvételi folyamatát jelentősen fel akarja gyorsítani a kormány. Úgy tudjuk, a tervek szerint heteken belül, még februárban hozzálátnának, és júliusra le is zárnák. BKK-hoz közel álló forrásaink arról számoltak be, hogy a ráckevei HÉV bezárása is a lehetséges forgatókönyvek között van. Az érintett szakszervezetek levélben kérik a BKV vezetőségét, hogy részt vehessenek az átadással kapcsolatos egyeztetésekben.