A kormány bevezetné az iskolai futballoktatást

Fotó: Getty Images / Ryan McVay – Képünk illusztráció

-

A kerettanterv tervezett módosításával a labdarúgás bekerül a tananyagba az általános és középiskolákban. De nem lesz kötelező.


Ahogy az Origo elsőként megírta, a tervezet alapján úgy tűnt, az Emberi Erőforrások Minisztériuma (Emmi) kötelezővé tenné a futballoktatást, méghozzá egyből az első évfolyamtól kezdve. A Mandiner kérdésére azonban az Emmi azt válaszolta, hogy a tárca A miniszter által egyes iskolatípusra, pedagógiai szakaszra, tantárgyra, vagy egyes sajátos köznevelési feladat teljesítéséhez készített kerettantervek című részt módosítaná, vagyis a focioktatás bevezetése választható lesz az intézmények számára, akárcsak a lovaglás, a kajak-kenu, a vitorlázás és a bringázás.


Ugyanakkor a beadványtervezethez mellékelt hatásvizsgálati lap szerint a futballoktatás 400 ezer gyereket és 8 ezer pedagógust érint, noha „költségvetési egyenlegrontó hatása nincs”. A tervezet nem tesz különbséget fiúk és lányok között, így – mint az Emmi is megerősítette – 7-8 éves kislányok is focizhatnak.


És hogy miért kell biztosítani az iskoláknak a focioktatás lehetőségét?


Az iskolai labdarúgás oktatási szemlélete a játékosságra és a játéktevékenységre épít, amelynek egyszerűnek, izgalmasnak és örömtelinek kell lennie. A játéktevékenység a legfőbb motiváció a tanulók számára, amely segítségével autentikus körülmények között kezdődik meg a sportág alapjainak elsajátítása. A legtöbb gyermek számára a labdarúgás egyet jelent a szórakozással, a társas együttlét és az önkifejezés fő formájával.

Mindezeken túl a labdarúgó játékokban megjelenő, egyéni és társas problémamegoldást kívánó helyzetek a motoros szférán túl kiválóan fejlesztik a szociális és kognitív képességeket” – olvasható Balog Zoltán miniszter előterjesztésének indoklásában.


A diákok a focioktatás keretében nemcsak végigjárhatnak több posztot a csapaton belül, de még focifesztiválokra is mehetnek.


Az iskolai labdarúgás oktatási szemlélete szerint fontos, hogy minden tanulónak azonos mennyiségű idő álljon a rendelkezésre a tanulás során, emellett minden tanuló minden helyzetben (például különböző posztokon) rendszeresen, többször kipróbálhassa magát. Az iskolai labdarúgás hangsúlyos tevékenységét a fesztiválok jelentik, amelyek rendszeresen visszatérő, kontrollált versenyszituációkra építő, közösségfejlesztő funkciója kiemelkedő.

Mindez a heti öt testnevelés órán belül valósulna meg.


A kerettanterv minden tanuló számára heti két órában biztosítani kívánja a hatékony és eredményes labdarúgás tanulást

– áll a tervezetben, ugyanakkor az Emmi utóbb úgy nyitalkozott, még nem dőlt el, hogy egy vagy két tesiórán fociznak-e a gyerekek.


A hatásvizsgálati lap szerint nem kerül plusz pénzbe


Komoly taktikai elemek és labdavezetés zenére

Amellett, hogy kreatív kisjátékokkal szerepjátékokkal fejlesztenék a gyerekek mozgáskoordinációját, a következő „labda nélküli egyéni taktikai és technikai elemeket” is el kellene, hogy sajátítsák:

  • a labda megszerzésére és megkapására irányuló cselekvések támadásban és védekezésben;
  • védekező és támadó lábmunka;
  • meneküléshez és üldözéshez kapcsolódó tudatosság (elszakadás, irány- és ritmusváltoztatás a térben).



A tervezet szerint a gyerekeket megtanítanának labdát, hálós labdát, lufit, röplabdát, strandlabdát és gumilabdát vezetni talppal, belsővel, belső csüddel, külsővel, külső csüddel és teljes csüddel, de szerepelne a tananyagban a cselezés, a dekázás, a labdaátvétel a lábfej különböző részeivel, a célbarúgás, a rúgás kézből különböző távolságra és magasságra, de lenne labdavezetés zenére, számokon és betűkön is.


És még messze nincs vége! Később olyan taktikai elemeket tanulnának az iskolában, mint:
  • kényszerítő átadások előkészítése;
  • passzgyakorlatok különböző változatos alakzatokban (pl. háromszögben, négyzetben, rombuszban);
  • támadásban 2:0 ellen helycserék, mögékerülések;
  • támadásban 3:0 elleni helyezkedés alakzat tartásával (háromszög) és alakzat bontásával (helycserék, mögékerülések, forgások);
  • 1:1, 2:1, 2:2, 3:1, 4:1, 3:2, 3:3, 4:2, 4:3, 4:4, 5:3, 5:4 elleni játékok
  • 4:1 elleni cicajátékok négyzet és téglalap alapú területen
  • védekezésben nyomásgyakorlás a labdás ellenfélre vagy helyezkedés a labda és a saját kapu, célfelület közé.


RÉSZLET EGY U9-ES EDZÉSRŐL: