Lábon lőtte magát a Forma–1 az új időmérővel

Fotó: MTI/EPA / DIEGO AZUBEL

-

Tajtékzik mindenki, a szurkolóktól elnézést kérnek az Ausztrál Nagydíjon bemutatkozott F1-es időmérő után, amely show helyett tömény unalmat hozott.


Látványosabbá tenni a Forma–1-et, növelni a jelentőségét a szombati edzésnapnak, és felbolygatni kicsit a rajtsorrendet, hogy izgalmasabb legyen a futam – nagyjából ezt a hármas küldetést szánta a sportág Stratégiai Munkacsoportja a hirtelenjében bevezetett új időmérő edzésnek. Az egészből semmi nem lett, sőt fordítva sült el, régen láttunk akkora baklövést az F1-ben, mint szombat reggel Melbourne-ben.



A szurkolók több mint 84 százaléka azonnal, már a következő futamtól visszatérne a korábbi rendszerhez – derült ki egy sebtében elkészített online felmérésből. És nincsenek ezzel másképp a csapatok vezetői és a pilóták sem.


Christian Horner Red Bull-főnök lényegében elnézést kért a szurkolóktól, mert „nem volt jó a show. Kipróbáltuk, nem működött, jobb ha belátjuk ezt”. Ezen a hétvégén még az F1-et irányító Bernie Ecclestone is csak néző, miután otthonról, tévén nézi a futamot. És neki sem tetszik, amit lát, konkrétan „szarnak” nevezte az új időmérőt, amelynek csak akkor lenne haszna, ha a legjobbak hibáznának. (Jegyezzük meg, egy-egy kicsúszás bármilyen rendszerben tönkretenné a menők időmérőjét, ha sérülne a kocsijuk.) Ecclestone azért hozzátette: „ezzel kell boldogulnunk, amíg nincs másik”.



Talán felesleges is sorolni a neveket, annyian tiltakoznak a botrányosan érdektelen rendszer ellen. Niki Lauda a „Forma–1 legrosszabb döntésének” nevezte az átállást, még „abban sem vagyok biztos, hogy gratulálnom kell ezek után a pilótáimnak”, és azok közé tartozik, akik már a következő futamtól visszatérnének a régi formátumra. Még Jean Todt, a nemzetközi szövetség elnöke is fanyalgott a szombat reggel látottak után.


Az időmérő továbbra is három részből áll, ezek utolsó kilenc percében, minden 90. másodpercben kiesik az aktuálisan utolsó autó. Csakhogy a veszélyben lévő versenyzőknek a felvezető körrel együtt jóval korábban pályára kellene hajtaniuk, hogy javíthassanak – eleve esélytelenek. Erre jön, hogy a szuperlágy gumikon igazán csak egyetlen nagyon gyors kört lehet teljesíteni, ezért sincs értelme többször próbálkozni, többen pedig inkább a versenyre spóroltak, ezért nem strapálták magukat az időmérőn.

Az eredmény: a legutolsó négy percben már kizárólag a két Mercedes ment ki a pályára, az utolsó két percben pedig senki, az üres pályát pásztázták a kamerák. Sebastian Vettel szépen átöltözött, az edzés utáni interjúra már farmerben ment el.



„Nem értem, miért van mindenki meglepve – mondta a versenyzők nevében Vettel. – Mi előre megmondtuk, hogy ez lesz, de azt mondták, várjunk csak, lássuk meg, mi történik. Nos, megláttuk.”


A kivétel Nico Rosberg (Mercedes), aki megtartaná az új rendszert, csak a harmadik etapon változtatna, ott hagyna mindenkit próbálkozni, és nem lökné ki másfél percenként a leglassabbakat.

Eric Boullier, a McLaren versenyigazgatója szintén gyors változást remél: „Technikailag néhány nap alatt vissza lehetne állni a régi rendszerre. Kell tartani egy e-mailes szavazást, és ha a csapatvezetők egyhangúlag úgy döntenek, eltörölhetjük ezt az időmérőt.”



Mi lett tehát az eredeti szándékkal? A szombat jelentősége nem nőtt, izgalmak helyett éppen tömény unalomba fulladt az egész, és még a rajtsorrend sem borult: Hamilton, Rosberg, Vettel lesz a sorrend vasárnap, és mögöttük sem keletkezett őrült turbulencia.


A csapatvezetők pedig még aznap megbeszélést tartanak az időmérőről. Meglátjuk, mi sül ki belőle.