Kultuszt teremtett, pedig csak elmondja, hogy mi zajlik az életben

Fotó: Getty Images / Frederick M. Brown

-

Sorozatai nem látványosak, nem pörgősek, tömegeket sem mozgatnak meg, mégis a popkultúra és a tananyag részévé váltak. Pedig David Simon csak hétköznapi emberekről mesél. A Drót kultikussá tette, és bár nem minden sorozata vált be, az HBO kiállt mellette. Legújabb minisorozata múlt hétvégén indult, és nemsokára véget is ér. Elmondjuk, hogy milyen, egyúttal pedig azt is, hogy miért rendkívül fontos David Simon munkássága.


David Simon pályafutásának nagy ellentmondása, hogy miközben a Drót (The Wire) alkotójaként meghatározó szereplője a tévézés reneszánszának, egyik sorozatát sem nézték tömegek, és a rangos kitüntetések is elkerülték. Persze, aki akár csak egy interjút is olvasott már Simonnal, az tudja, hogy ez őt érdekli a legkevésbé, és még arra is fütyül, hogy a rajongók mit gondolnak az általa teremtett kultikus hősökről.

Simon sorozataiban sosem lesznek sárkányok vagy zombik, őt a valódi emberek és a valódi problémák érdeklik. Sorozataiban az amerikai társadalom mindenféle szereplője megjelenik: a sarkon álló drogdílertől a fehér galléros bűnözőig, a dokkmunkástól az egyetemi tanárig, vagy a katonától az utcazenészig.

A sokféle figurán keresztül pedig kibontakoznak Simon fő érdeklődési körei: a városi lét, a munkásosztály szétesése, az intézményes működésbe vetett hit szétfoszlása, a politika, a bűnözés és a faji egyenlőtlenségek. A tévézés előtt a Baltimore Sun újságírójaként dolgozott, több mint egy évtizeden keresztül tudósított a város bűnügyeiről. Munkához való hozzáállása azóta változatlan: megmutatni, hogy valójában mi zajlik az utcán, megmutatni a „kisemberek” életét, és persze a kiváltságosabbak világát is.


David Simon


A tananyag és a popkultúra része lett

Baltimore-i élményeiből több könyvet is írt, amelyekből aztán hosszú ideig merítettek sorozatai. A Homicide című könyvben azt írta meg, amikor 1988-ban végigkövette egy baltimore-i rendőrőrs életét, a későbbi producertársával, Ed Burnsszel közösen írt The Corner pedig úgy született, hogy egy évet töltöttek a baltimore-i Fayette és Monroe utca sarkán zajló drogpiacot megfigyelésével.

A Homicide-ból végül az NBC csinált sorozatot, ezt itthon is ismerhetik, Gyilkos utcák címen adták, de Simonból az HBO-n lett híres tévés szakember. Itt előbb leforgatott a The Cornerből egy azonos című minisorozatot 2000-ben, majd jött a Drót, ami máig Simon legismertebb sorozata. Ebben amúgy szintén egy csomó elem származik a könyvekből, viszont a korábbi esetekhez képest nagyobb spektrumban mutatja be Baltimore életét. Az öt évadban mindig volt egy-egy kiemelt téma: a drogkereskedelem, a kikötő működése, az állami bürokrácia, az iskolarendszer és végül az újságírás.


Drót


A 2002 és 2008 között futó sorozat a mai napig az HBO történetének emblematikus darabjának számít. Az elsők között bizonyította be, hogy egy sorozat is tud moziszerű élményt adni, sőt sokkal komplexebb szórakoztatásra is képes. A Drótot egyszerre hasonlítják shakespeare-i drámákhoz és görög tragédiákhoz, de él az a vélemény is, hogy ez a modern „nagy amerikai regény”.


A Family Guy is bírja


Ma a Drót sorra tűnik fel a „minden idők legjobbjai” listákon, több egyetemen is a tananyag része, a vonatkozó utalások pedig beépültek a popkultúrába. Ennek ellenére a Drót közel állt ahhoz, hogy a harmadik évad után elkaszálják, mert annyira kevesen nézték. De nemcsak a nézők hiányoztak, hanem az Emmy- vagy Golden Globe-elismerések is, amikből sosem kapott a sorozat.


Írok nektek egy tragédiát!

Simon sorozatai azóta sem váltják ki a tömegek érdeklődését. Nincsen bennük semmi „pörgős” vagy „látványos”. Hétköznapi történetei ráadásul valós, eredeti helyszíneken, és a környékről származó színészek, statiszták közreműködésével jelennek meg. Sokszereplős sorozataiban bőven jut mellékszál arra, hogy bemutassa a társadalom alsóbb rétegeinek gondjait, és ezek a mellékszálak általában kidolgozott sztorik, nem illusztrációként vannak odatéve.

A Drót után Simon elhagyta Baltimore-t és előbb egy minisorozatot csinált, amelyben a 2003-as iraki megszállást dolgozta fel (Generation Kill, azaz Gyilkos megszállás), majd jött a Treme, ami a Katrina-hurrikán pusztítása után mutatta be New Orleans városát, nagyon sok zenével, mindent elvesztő családokkal és az újjáépítésben fantáziát látó hiénákkal.



A Treme három teljes és egy fél szezont futott. Hiába, van, ami még az HBO-nak sem éri meg. De a csatorna javára írhatjuk, hogy nem engedte el Simon kezét, és ennek köszönhetően augusztus közepén elindult a Mutassatok egy hőst! - Show Me a Hero. A cím az F. Scott Fitzgeraldhoz köthető idézetből ered, azaz hogy „Mutassatok nekem egy hőst és írok nektek egy tragédiát!”


Az emberek nem szeretnének maguk körül másmilyen embereket

A múlt hétvégén indult új sorozat a nyolcvanas évek végén és a kilencvenes évek elején játszódik, New York állam negyedik legnagyobb városában, Bronx közvetlen szomszédjában, Yonkersben. A hatrészes minisorozat (amelyet dupla részenként mutat be az HBO, az eredeti sugárzással egy időben itthon is) valódi történetre épül. A New York Times újságírója, Lisa Belkin azonos című könyve alapján Simon írta közösen régi munkatársával, William F. Zorzival. Mindegyik epizódot Paul Haggis rendezte.

A nyolcvanas évek közepén egy Leonard Sand nevű bíró (őt Bob Balaban alakítja) kimondta, hogy Yonkers törvénytelen szegregációt folytat azzal, hogy a szegényeknek szánt bérlakásokat és iskolákat egy helyre koncentrálja a városban. Később olyan határozatot hoznak, amely szerint 200 szociális bérlakást elszórva kell felépíteni a kb. 200 ezres Yonkers városában, beleérte a gazdagabb fehérek által lakott részeket is.


Show me a hero, sorozat

Winona Ryder és Oscar Isaac


A sorozat fontos karaktere a frissen megválasztott, 28 éves polgármester, Nick Wasicsko (Oscar Isaac). Bár korábban még arra szavazott, hogy a város fellebbezzen a bírósági döntés ellen, polgármesterként már azzal szembesül, hogy egyre komolyabb gazdasági szankciókkal kell számolnia a városnak, ha nem cselekszenek a bíróság akarata szerint. Ezért a bérlakások felépítése mellé áll, amivel felbőszíti a lakosságot. Az emberek ugyanis nem akarnak másmilyen embereket maguk körül látni: más a színük, más a kultúrájuk, szegények, nem dolgoznak, drogoznak, bűnöznek és a többi.

A városháza történései jelentik a sorozat fő szálát: hogyan küzdenek a politikusok egymással, a civil szervezetekkel, a bírósággal és a lakosság akaratával.


Mindjárt vége, de új amerikai történetek jönnek

Oscar Isaacet még épp azelőtt láthatjuk, hogy globális sztárrá válna az újratöltött Csillagok háborúja-franchise-nak köszönhetően, és hitelesen viszi a karakterét. De még nála is jobb Alfred Molina, a házépítést ellenző kövér és demagóg Spallone képviselő szerepében. További nagy nevek még a városházán rajtuk kívül: James Belushi a korábbi polgármester, Martinelli szerepében, illetve Winona Ryder, aki Wasicsko korábbi munkatársát és barátját, Vinni Restianót játssza. (Ami a Drótból ismerős arcokat illeti: az első részben Michael Kostroff szerepel, aki egykor a minden hájjal megkent Maury ügyvédet játszotta, és hamarosan jön Clarke Peters, azaz Lester Freamon!)


Show me a hero, sorozat

Alfred Molina


De látunk eleget a városházán túli világból is. LaTanya Richardson Jackson egy ápolóként dolgozó tisztes lakótelepi asszonyságot alakít; Catherine Keener egy olyan nőt, aki ellenzi a bérlakások felépítését, és el tudja ragadni az indulat; Ilfenesh Hadera karaktere egy dominikai anya, aki látástól vakulásig dolgozik, de spórolásra esélye sincs; Natalie Paul pedig egy olyan nő szerepében tűnik fel, aki egy yonkers-i bérlakásban nőtt fel, de aztán elköltözött, majd újra visszatér és felfordul az élete. Az összes szerep valódi személyekre és valódi történetekre épül.

David Simon tehát továbbra is azt csinálja, amihez a legjobban ért: egyszerű emberekről mesél egyszerű történeteket, de közben a történések mozgatórugóit is bemutatja. A Mutassatok egy hőst! hiába játszódik 15-20 évvel ezelőtt, a benne ábrázolt konfliktusok, indulatok, félreértések, gondok a mai napig meg tudják szólítani a nézőket, és nem csupán Amerikában.


Show me a hero, sorozat

Catherine Keener


Mivel minisorozat, a Mutassatok egy hőst! rövid időn belül véget ér. Viszont friss hír, hogy Simontól két pilotot is berendelt az HBO. Az egyiket James Francóval képzeli el, ez a hetvenes-nyolcvanas évek New York-i pornóiparát mutatja be, a másikat pedig a legendás újságíróval, Carl Bernsteinnel fejleszti, és a washingtoni politikáról szól. Amerika, vigyázz!


Kövesd a VS.hu kultúrarovatát a Facebookon!