Nem lesz könnyű biztonságossá tenni az európai vonatokat

Fotó: AFP / PHILIPPE HUGUEN

-

A jelenlegi helyzeten nagyon nehéz változtatni, a repülőtereknél alkalmazott ellenőrzés sem megoldható.


A múlt pénteki franciaországi lövöldözés az Amszterdam és Párizs között közlekedő szuperexpresszen újra felvetette a vonatok biztonságpolitikai kockázatát – írta a BBC. Ugyanis kiderült, amit egyébként eddig is tudott mindenki, hogy egy terrorista minden nehézség nélkül fel tudja vinni fegyverét a vonatra.


Európában jelenleg csak a csatornaalagúton áthaladó Eurostar vonatokon és a spanyol nagy sebességű hálózaton vizsgálják át az utasokat. Így a schengeni határokon belüli 26 országban a terroristák és a bűnözők észrevétlenül szállíthatnak például fegyvert és drogokat. Ha pedig használni is akarják lőfegyverüket, akkor több száz potenciális áldozat is utazik velük együtt.

A legkézenfekvőbb megoldás ez ellen a repülőtérihez hasonló átvizsgálás lehetne, hiszen ott a beszállás előtt mindenkinek átnézik a papírjait és a csomagjait. Ugyanakkor teljesen kivitelezhetetlen, mert nagyon magasak lennének a költségei.

Guillaume Pepy, a francia állami vasúttársaság vezetője erről úgy nyilatkozott:


Hússzor annyian utaznak Franciaországban vonatokkal, mint repülőgéppel. Szóval annak a biztonsági rendszernek, amely a repülőtereken van, a hússzorosára lenne szükség minden állomáson. Ez nem reális javaslat.

Napjainkban naponta ötmillió ember használja a vonatokat Franciaországban, 3000 megállóhely van, amelyekből 230 csatlakozik a nagy sebességű TGV-hálózatra. A legtöbb utasnak a munkája miatt mindennap szüksége van a vasútra, azzal az előnyével együtt, hogy az utolsó pillanatban is fel lehet rá szállni. Ha ez nem így lenne, akkor az egyik legnagyobb pozitívumukat is elveszítenék a vonatok.


A Toulouse-i Egyetem közlekedési közgazdásza, Marc Ivaldi szerint pénzügyi költségei is lennének egy ilyen változtatásnak. Nemcsak a berendezések beszerzése kerülne sokba, hanem a pályaudvarok átépítése is, hogy legyen helyük ezeknek a műszereknek.


A legtöbb vonatállomás nagyon régi épület, teljesen alkalmatlanok az ilyen modern biztonsági körülmények megteremtésére.

Ivaldi azonban hozzátette, valamilyen változtatás szükséges, mert a mostani helyzet teljességgel tarthatatlan.


Egy másik megoldás a véletlenszerű ellenőrzés lenne, annak viszont politikai kockázatai vannak. A szocialista közlekedési miniszter, Alain Vidalies a francia rádiónak adott hétfői nyilatkozata teljesen kivágta a biztosítékot a francia baloldalon. Azt mondta ugyanis, hogy a véletlenszerű ellenőrzés miatt előfordulhat faji diszkrimináció, de ezzel együtt tudna élni.

A miniszter mondatait ért kritikák azt emelik ki, hogy a véletlenszerű ellenőrzés egyáltalán nem lenne véletlenszerű, hiszen a rendőrök figyelme elkerülhetetlenül azokra a fiatal férfiakra esne, akik észak-afrikai kinézetűek, esetleg szakállasak is, vagy valamilyen arabokhoz köthető ruhát viselnek.

Egyelőre azonban úgy tűnik, a francia kormányzat valamiféle random csomagellenőrzést vezet be már a hét második felében.

További ötletek is felmerültek, például:
  • a francia állami vasút 150 ezer fős személyzetének továbbképzése, hogy felismerjék egy terrorista támadás lehetőségét,
  • az utasok jobb felvilágosítása,
  • valamint több rendőr és katona vezénylése az állomásokra.
Utóbbival csak az a gond, hogy a januári terrortámadás óta már így is 100 százalékos kapacitással vannak az utcákon a rendvédelmi szervek, és nincsen további tartalékuk.

Claude Gueant, volt jobboldali belügyminiszter viszont úgy nyilatkozott, az emberek szemléletét kéne megváltoztatni, és tudatosítani bennük azt, hogy ilyen támadások bárhol és bármikor előfordulhatnak. Példaként Izraelt hozta fel:


Évekig napi fenyegetettség alatt léteztek... mégis normális életet élnek, mert elemi óvintézkedéseket tettek.