Kisrepülőgép gyártó startup a legjobbak között

-

Már három éve létezik a “Sikeres Vállalkozásokért” díj, amelyet azért alapítottak, hogy elismerjék azokat a magyar cégeket, amelyek egy-egy innovatív ötlettel és azok megvalósításával példaként szolgálhatnak mások számára. A legjobbakat egy szakmai zsűri választja ki, amelynek tagjai Felcsuti Zsolt, az MPF csoport igazgatóságának elnöke, Kozma András, a Német-Magyar Ipari és Kereskedelmi Kamara elnökségi tagja és Szegner Balázs, az Equilor Befektetési Zrt. üzletfejlesztési igazgatója. A hónap beruházója, a hónap kis- és középvállalkozása mellett hónapról hónapra elismerik a legjobb és legizgalmasabb startup vállalkozásokat. Az elmúlt időszakból nézünk meg kettőt.


A kecskeméti Magnus Aircraft Zrt. kisrepülőgépeket gyárt kompozit anyagból. A Magnus ma már tulajdonképpen egy csoport, amely két részből áll. A 2011-ben alapított Magnus Engineering Kft-ből és a 2014-ben alapított Magnus Aircraft Zrt-ből. Az előbbi a tervezéssel, az utóbbi a sorozatgyártással foglalkozik.

5 év alatt odáig jutottak, hogy 250 millió forintos árbevétel mellett 15 fő dolgozik náluk. Elsőre lehet, hogy nem gondolnánk azt, hogy az oktatási célú kisrepülőgépekre égető lenne az igény, pedig az: 1970 óta nem készült új tervezésű gép. Igaz, hogy a kétezres évekig a kompozit technológia még nem volt elérhető a repülőgépgyártásban, vagyis a költségek jóval magasabb szinten mozogtak.

Ám ma már van lehetőség arra, hogy szénszál erősítésű műanyag géptestet és szárnyakat építsenek, ami a fémtestű gépeknél jóval könnyebb, de ugyanolyan jól terhelhető. Így válik lehetővé a kisebb teljesítményű, de jóval olcsóbb kisgépek gyártását. A fejlesztők kezdetektől az oktatógépekre koncentráltak. Ezért eleve olyan gépeket alakítottak ki, amelyekben egymás melletti ülések vannak és jó a műrepülési képességük. A benzimotoros változat egyébként egy egyszerű 95-ös benzinnel hajtott motort jelent, ami szintén nem egy drága mulatság.

Ma már azonban elektromos repülőgépeken dolgoznak. A Siemens-szel kötött megállapodás értelmében 2020-ig összehangolják a fejlesztéseiket. Már együtt alkották meg az eFusion-t, amely egy kétüléses, színtisztán árammal működő repülő. A motor a Siemenstől, míg maga a géptest a Magnustól jött.


Kacarászva matekot tanulni

Sokaknak meglepő lehet, hogy a matektanulás nem feltétlenül kell, hogy egyet jelentsen az orrvérzéssel, pedig a 2014-ben indult mathxplain.com pontosan ezt kínálja. Az angliai startupot azért hozták létre, hogy a nemzetközi piacra is kiléphessen Mosóczi András matematika-oktatás forradalmasító módszere.

András 12 éve tanít matekot az egyetemen. Hamar rájött arra, hogy a hagyományos módszer nem túl hallgatóbarát. Ezért dolgozott ki egy olyan e-learning szoftvert, ami tableten és mobilon magyarázza el érthetően, lépésről lépésre a bonyolult egyetemi matekpéldákat és képleteket. Méghozzá egyszerűen, színes ábrákkal úgy, hogy a legkisebb alapismeret nélkül is emészthetővé teszi a matekot.

A mateking.hu-n négy év alatt 45 ezren regisztráltak. Sokáig ingyenes volt, ma már 1500 forintot kell fizetni egy tananyagért. Így is három hónap alatt négymilliót hozott Andrásnak. Tavaly kezdtek el dolgozni az angol változaton és ekkor hozták létre az angol testvéroldalt is a mathXplain.com-ot. Ezen még a tesztüzem fut, úgyhogy ingyenesen lehet magunkba szívni a matekmantrát.

Már most több brit egyetemmel tárgyalnak arról, hogy ajánlják a mathXplain.com-ot, ám a terv az, hogy nagyjából 5 millió dollárnyi tőkebevonással belépnek az amerikai piacra is. Most épp befektetőt keresnek.