Kint vannak, de nem tudni, mikortól mérnek az új, fix traffipaxok

Fotó: MTI / Sóki Tamás

-

Kihelyezte a rendőrség az összes fix szuper traffipaxot, a VÉDA projekt zárórendezvényén egy órán át méltatták az új kamerákat díszegyenruhában, ám hogy mikortól állnak üzembe, az nem derült ki. Az eseményen – és utána – kérdezni nem lehetett.


„2013 januárjában még azt írta az ORFK, hogy várhatóan 2015 márciusáig megvalósítják a nagyszabású projektet a közlekedők totális ellenőrzésére” – idézi a vezess.hu a rendőrség korábbi válaszát. Ebből azonban addigra nem lett semmi.

Márciusig a mobil traffipaxokat vetette csak be a rendőrség, de azokat is csúszással: február végén azt közölte, szoftverfrissítés miatt mégsem elsejével indulnak élesben a sokféle szabálytalanságot kiszűrni képes eszközök. Végül március 26-tól jár „jogkövetkezményekkel” – vagyis büntetéssel –, ha valakit azzal bemérnek, de még csak a gyorshajtást büntetik.

A fix traffipaxokat november végére helyezték ki, 134 helyen.


Forrás: police.hu; grafika: Zsaru Magazin


Ám ezek a fix traffipaxok még nem mérnek. Ha teljeskörűen használják majd az új rendszert, jaj annak, aki nem kapcsolja be a biztonsági övét, vagy rossz helyen kanyarodik rossz irányba. A büntetési tételek listáját a vezess.hu közölte:

  • Gyorshajtás: 30-300 ezer
  • Kézben tartott telefonnal telefonálás: 30 ezer
  • Be nem kapcsolt biztonsági öv (helyszíntől függően): 10-20 ezer
  • Piroson áthajtás: 50 ezer
  • Vasúti átjárón tiltott áthajtás: 60 ezer
  • Záróvonal átlépése: 30 ezer
  • Kötelező haladási irány megszegése: 50 ezer
  • Tiltott behajtás: 30 ezer
  • Autópálya leállósávjában jogtalanul megállás: 40 ezer
  • Autópálya leállósávjában jogtalanul közlekedés: 100 ezer
  • Buszsáv jogosulatlan használata: 20 ezer
  • Buszsávban közlekedés: 30 ezer
  • Lejárt műszakival autózni: 40-60 ezer forint
A rendőrségtől kapott sajtóanyagból nem derül ki, hogy az új traffipaxok várhatóan mikor lesznek alkalmasak ezen feladatok ellátására. Annyit írtak, a jogszerű működtetés érdekében a rendőrség 2016 elejétől alapos infokommunikációs vizsgálatnak veti alá ezen eszközöket. A változtatható helyű traffipaxok kiegészítő funkcióinak, illetve a fix telepítésűek megfelelő adatrögzítésének, a Közlekedésbiztonsági Automatizált Feldolgozó és Információs Rendszerbe továbbított információk időbeni és térbeni helyességének ellenőrzése várhatóan több hónapot is igénybe vesz majd.

A rendőrség csak azután kezdi használni a kiegészítő funkciókat, illetve élesíti a fix kamerákat, hogy meggyőződött az eszközök és adatbázisok rendszerszinten összehangolt működéséről. A bevetés előtt két héttel szól. Azt, hogy ez várhatóan mikor lesz, nem tudtuk meg, az egyórás sajtóeseményen kérdést nem lehetett feltenni – és utána sem.


Ha szeretné látni, hogy működik majd a fix kamera, ezen a rendőrségi videón megnézheti


A Véda elnevezésű rendszert uniós támogatással, 14,5 milliárdból építették ki. A mobil és fixen telepített traffipaxok mellett a rendőrség beszerzett 26 nagy teljesítményű Skodát is, hogy a külföldi jogsértőket is el tudják kapni.

Esetükben az objektív felelősséget nem tudják alkalmazni. Így viszont, ha a traffipax észlel egy szabálytalankodó autóst, a rendőrök ezekkel az autókkal utánuk tudnak menni, még arra is van lehetőség, hogy a kocsiban kinyomtassák a döntést – mondta Óberling József, az ORFK Közlekedésrendészeti főosztályának vezetője.

A cél a balesetek számának csökkentése.