Kinek kell a duális diploma? Vitaindító, versus

VS.hu

Versenyképes, a gyakorlatban azonnal használható tudás és jövedelem a hallgatóknak, a cégeknek olyan munkatárs, aki pályakezdőként is ismeri már a feladatokat és a környezetet, és korszerű gyakorlati képzési lehetőség az egyetemeknek – ezt kínálja elvben a felsőoktatásban szeptemberben bevezetett duális képzés. Valóban?


A duális diplomában a hagyományossal szemben kevesebb az elmélet, viszont jóval több a gyakorlat. 26 hetet az intézménynél, 22 hetet a vállalatnál tölt a hallgató, plusz a hetedik félévben még 15 hetet vállalati gyakorlaton. Emellett az egyetemisták külön szerződnek az őket fogadó vállalatokkal, és a képzés idejére hetente a minimálbér 15 százalékának megfelelő jövedelmet is kapnak. Többségüknek elvben végzés után lehetősége lesz arra, hogy elhelyezkedjen annál a cégnél, amelyiknél a duális képzés ideje alatt tanult.

Mindez rendkívül vonzó lehetőségnek tűnik, ennek ellenére jóval kevesebben kezdték meg szeptemberben a duális képzésben a tanulmányaikat, mint amennyi az eredeti tervekben szerepelt.

Márciusban még arról szóltak a hírek, hogy szeptembertől az agrár, a műszaki, a természettudományi, a gazdasági és az informatikai szakokon mintegy 1000 hallgató kezdheti meg a duális képzést, összesen 21 felsőoktatási intézményben, illetve 300 vállalatnál.

A tavasszal megjelent felvételi tájékoztató szerint 339 cég kötött megállapodást valamelyik főiskolával vagy egyetemmel duális képzésre, ám az már akkor sem derült ki, hogy melyik pontosan hány diákra számít.

A Duális Képzési Tanács honlapja jelenleg 343 céget és 21 egyetemet, illetve főiskolát sorol fel mint olyan helyeket, ahol duális diplomáért lehet tanulni, de a hallgatók számáról nincs közzétett adat sem az egyetemeknél, sem a Duális Képzési Tanácsnál, sem az illetékes minisztériumnál.

Végül Palkovics László felsőoktatásért felelős államtitkár novemberi nyilatkozatából tudható, hogy szeptembertől végül 19 egyetem és 200 vállalat együttműködésében 440 hallgató kezdte meg a duális képzést, vagyis kevesebb mint a fele annak, amennyi az eredeti tervekben szerepelt.

Hogy ennek az az oka, hogy a vállalatok végül nem láttak fantáziát a képzésben, vagy a finanszírozással voltak gondok, netán nem eléggé ismert a lehetőség, esetleg a hallgatók érdeklődése volt csekély, nem tudni. Az államtitkár szerint a 440 hallgatót több ezer jelentkező közül választották ki, de hogy mennyien próbáltak bejutni a képzésekre, arról ugyancsak nincs adat.


Kevesek számára lehetőség

A duális diploma egyelőre csak az alapképzésre korlátozódik, és egyelőre nem elérhető a természettudományos szakokon. Duális mesterképzés csak a Corvinuson indult – kísérleti jelleggel –, és egyébként a Corvinus gazdálkodási karán csak mesterképzésen indult duális képzés, alapképzésen nem.

A Gazdálkodástudományi Kar amúgy összesen mintegy 2000 hallgatót vehetett fel ebben a tanévben, ebből maximum 557 főt mesterképzésekre. Duális képzés csak a számvitel mesterképzésen volt elérhető. Eredetileg, a felvételi tájékoztató szerint, 5 neves cég kötött szerződést az egyetemmel, de végül csak három – az Ernst and Young, a KPMG és a PricewaterhouseCoopers – hirdetett meg helyet összesen 9 hallgatónak.

Mindenesetre a kormány célja az, hogy 2020-ra már tízezer hallgató tanuljon duális képzésben a magyar felsőoktatásban, ami a jelenlegi létszám 22-szerese. Ha pedig ez marad a realitás, hogy egy-egy cég legfeljebb 2-3 hallgatót tud fogadni, a képzésben részt vevő vállalatokból is legalább 20-szor ennyire lesz szükség.

Természetesen nemcsak vállalat lehetne gyakorlati képzőhelye a leendő diplomásoknak, de az egyetemek eddigi partnerei között csak két polgármesteri hivatal (Kaposvár és Zalaegerszeg), egy megyei önkormányzat és egy kormányhivatal (mindkettő Somogy megye), két kórház (a Somogy megyei Kaposi Mór és Jász-Nagykun-Szolnok megyei Hetényi Gáza) található, és egyetlen múzeum, Kaposvárról.

A 10 000 hallgató egyébként azt jelentené, hogy minden harmadik diák ebben a formában tanulna alapszakon, a duális képzésbe bevonható öt területen.

Ezért aztán nem mindegy, hogy akkor valójában mennyire vonzó, mit ér a duális diploma a hagyományoshoz képest az egyetemeknek, a képzésbe bekapcsolódó cégeknek és a hallgatóknak. Erről mondják el a véleményüket a versus hozzászólói.


Mit ér a duális diploma – ez ad többet, vagy a hagyományos?


Duális
Hagyományos

SZAVAZAT UTÁN