Kilencedik osztály helyett kevesebb tananyagot javasolnak a tanárok

Fotó: AFP / OLIVIER MORIN

-

A Nemzeti Pedagógus Kar felmérést készített a kilenc évfolyamos általános iskoláról. Az ötlet nem nyerte el a tanárok tetszését.


Nem feltétlenül új évfolyam bevezetésére, inkább jelentős tananyagcsökkentésre van szükség, mivel az alapkészségek fejlesztésére, gyakorlásra és tehetséggondozásra nem jut elég idő az általános iskolában – idézte a Nemzeti Pedagógus Kar (NPK) friss felmérésének legfontosabb megállapítását szerdai számában a Magyar Hírlap.

A cikk szerint a tanárok úgy látják, széles társadalmi, szakmai és ciklusokon átívelő politikai konszenzusra van szükség a köznevelési rendszer olyan átfogó változtatásához, mint a kilenc évfolyamos általános iskola bevezetése, amit nemrég fideszes politikusok vetettek fel újra (az ötletgazda Pokorni Zoltán, korábbi oktatási miniszter is elismerte ugyanakkor, hogy ennek bevezetése fokozatosságot és körültekintést igényel).

Az NPK közlése szerint a felmérés sok száz pedagógus véleményét tükrözi. Sokan jelezték, hogy az alapkészségek erőteljesebb fejlesztésére nem a pluszévfolyam a megoldás. Voltak, akik azzal érveltek, hogy inkább hagyni kellene érni, kifutni az elmúlt évek nagy horderejű változásait, mert sem az iskolák, sem a szülők nem tolerálnák az újabb átfogó reformot. A pluszévfolyam támogatói között akadtak, akik az óvoda és az iskola között nulladik évfolyamot hoznának létre.

A pedagógusok azt is megfogalmazták, hogy ekkora változás előkészítéséhez rengeteg idő kell, ezért 2016-os kezdéssel megvalósíthatatlan.