Kiderült, mi lesz a Déli helyén

-

A pályaudvar személyforgalma megmarad, az üzemi területeken a Testnevelési Egyetem és a nagyközönség kap csarnokokat, pályákat.


A közönség minden létesítményt használhat majd, ami a fővárosi Déli pályaudvar üzemi részeinek helyére kerül – ígéri a Testnevelési Egyetem. A TE bővítésének ugyanis ez lesz az egyik iránya, ahogy ez egy szeptemberi kormányhatározatból kiderült.

A szóban forgó területek egy részén az egyetem kap majd új épületeket, például jégcsarnokot, fedett teniszpályákat, azonban ide is beengedik a civileket – hangsúlyozta Gyetvai Árpád, a TE fejlesztésével is foglalkozó miniszteri biztos a VS.hu-nak küldött válaszában.


A sok sínből itt csak négy marad


A vasúttól nyert terület másik részén pedig


eleve a nagyközönség kap
létesítményeket, extrémsport-pálya, játszótér, futókör és
hasonlók szerepelnek a tervekben.

A kormányhatározat 2018 és 2022 közé teszi ezeket a beruházásokat, a TE fejlesztésének ez a második fázisa lesz, a nem vasúti területeken már ez előtt bővül az egyetem.

A vasúti üzemi területen mélygarázsok is épülnek, ahol buszoknak is lesz hely, mert az hiányzik a környékről.


Javul a kapcsolat a vágányok két oldala között


A részletes és végleges tervek még nincsenek kész, a MÁV-ot és az érintett kerületeket is bevonva készülnek.

A Déli személypályaudvari része megmarad. Az ígértek szerint az utasok nem sok változást vesznek majd észre, a vonatok ugyanúgy indulnak, érkeznek majd, mint most.

A kormány tehát elállt a pályaudvar felszámolásának ötletétől. Ahogy azt a bezárási tervek nyilvánosságra kerülése után sokan elmondták, van olyan megoldás, amely felszabadítja az értékes, belvárosi területeket a ma már nem oda való vasúti funkcióktól, ugyanakkor a vasúti közlekedés is megmarad.


A vonatok maradnak


A jelenlegi vasúti háttérfunkciókat kell majd kitelepíteni innen. Ma leginkább az éppen úton nem lévő vonatok tárolásra használják a Márvány utcai autós felüljárón túl lévő rendező pályaudvar vágányait.

A vasúttól nagyon komoly fejlesztési és szervezési energiákat igényel majd a kieső területek pótlása, még akkor is, ha túlnyomórészt motorvonatok közlekednek itt, az elővárosi forgalomban ezek vesznek részt. Vagyis olyan szerelvények, amelyek egyszerűen és gyorsan tudnak visszafordulni.


A nagyközönség is használhatja


Bizonyára részben a Kelenföldi pályaudvarnak, részben a vonatok vidéki végállomásainak kell átvenniük a megfelelő funkciókat.

A tervek szerint négy vágány maradna meg az alagút és a pályaudvar között, az Avar utca mellett. Ez némi tartalékkapacitást is jelent, hiszen magában az alagútban csak két vágány van.


Az Egyetem csarnokának leégése után döntöttek, 2015-ben, a nagyszabású fejlesztésekről


Gyetvai Árpádtól azt is megtudtuk, a vágányok fölé gyalogos hidakat, rámpákat, lépcsőket terveznek, így a vasút két oldalának gyalogoskapcsolata javul a mai állapotokhoz képest.