Kiderült, mennyibe kerül a hitel a 3-as metróra

Fotó: MTI / Máthé Zoltán

-

A 60 milliárd forintos kölcsön törlesztését 3,5 év múlva kell elkezdeni, és összesen több mint 74,5 milliárd forintot kell visszafizetni. Az elmúlt években szinte heti rendszerességgel történt valamilyen hiba ezen a metróvonalon.


Az előzetes híreknek megfelelően az egyetlen ajánlattevő meg is nyerte a közbeszerzést: az OTP vezette konzorciumban még az Erste, a K&H, az MKB és az UniCredit vesz részt. Ők öten vállalták, hogy a magyar állam készfizető kezességvállalása mellett 60 milliárd forint hitelt adnak a 3-as metró felújítására. Ez azt jelenti, hogy ha a főváros nem fizet, a bankok azonnal az államtúl hajthatják be a tartozást.


A kölcsönt 15 év alatt kell törleszteni, negyedévente, egyenlő részletekben, a kamat a kereskedelmi bankok közötti hitelkihelyezéshez kötött, a háromhavi átlagnál 1 százalékkal magasabb, így jelenleg 2,36 százalék, de ez változhat. Az egyszázalékos kamatfelár egyébként nem kirívó, és a közbeszerzési kiírás szerint erre már semmilyen más díjat nem lehet felszámolni. A szerződés eredetileg becsült összege 15,3 milliárd forint volt, a végső ár pedig 14 milliárd 589 millió forint lett.

Májusban még a Fővárosi Közgyűlés kormánytöbbségű közbeszerzési bizottsága is egyhangúlag szavazta meg, hogy a Gazdasági Versenyhivatal vizsgálatát kérik, mert csak egy ajánlat érkezett a tenderre. Ez pedig felvetette annak gyanúját, hogy a bankok kartellbe tömörültek, és ennél olcsóbban is lehetett volna hitelhez jutni. Erről a vizsgálatról azonban semmilyen információt nem lehet találni a GVH honlapján, miközben a kormány július végén hozzájárult a hitel felvételéhez.


A pénzből a metrószerelvényeket újítják fel


A BKV a múlt héten aláírta az orosz Metrowagonmash céggel a 3-as metró szerelvényeinek felújítására szóló szerződést is. Az egyetlen érvényes ajánlatot adó orosz cég 219,1 millió euróért (69 milliárd forint) végzi el a 37 darab, hat kocsiból álló szerelvény felújítását. A járművek garantált élettartama 25 év, az első másfél év múlva állhat forgalomba.

Az új szerelvényekben még mindig nem lesz légkondicionáló, csupán tetőventilátorok teszik komfortosabbá a kocsikat, amelyek továbbra is egymástól elszigeteltek lesznek. Viszont lesz tűzjelző a szerelvényekben.