Ki mondta, hogy az autóimport szívás?

-

A külföldön vett autóért úgyis el kell menni. És ha már 1000 kilométereket autózunk, érdemes összekötni egy jó kis kirándulással. Németországból származó autó esetén mondjuk Ausztriában. Kettő az egyben cikk az autóimporttal kapcsolatos legfontosabb tudnivalókkal, és egy mesés szakaszokkal teli beszámolóval.


15 éve nem hoztak be annyi használt autót az országba, mint tavaly. A nagy külföldi autóvadászat 2011-ben a – helyenként még ma is elrettentően magas – regisztrációs adóteher jelentős mérséklése után indult el, 2013-2014-ben futott fel igazán, és azóta is teljes fordulatszámon pörög.

Két év alatt megduplázódott a használtan behozott kocsik száma, tavaly már majdnem 100 ezerre rúgott. Miközben újból 67 ezer fogyott, de abból jó 50 ezer céges vásárlás. Tehát nagyjából hatszor-hétszer annyian vesznek külföldről behozott használt autót maguknak Magyarországon, mint újat. Azaz szinte mindenki ezt csinálja, aki magának vesz autót.

Pontosabban szinte mindenki külföldről behozott használt autót vesz, az már más kérdés, hogy maga hozza-e be, vagy sem. Aki igen, az többnyire igyekszik a lehető legrövidebb idő alatt és a lehető legkisebb költséggel megoldani a dolgot, hiszen a lényeg a kiválasztott autó, maga az import és az azzal járó ügyintézés pedig utálatos nyűg.

És bár a bürokrácia utálatosságával tényleg nehéz vitatkozni – ezért jó, hogy léteznek szolgáltatók, akik vállalják helyettünk a körmölést és a sorban állást –, a külföldön megtalált autó hazahozása nem feltétlenül szívás. Miért is lenne az, hiszen a legtöbb használt kocsi Németországból jön Magyarországra, a kettő között pedig ott van Ausztria, ami Európa egyik legfontosabb turisztikai célpontja.

Ha hajlandók vagyunk az autóért kiadott összeget néhány százalékkal megtoldani, akkor a kötelező oda-vissza utazásból kellemes kirándulás is lehet, akár az egész családnak.

Mindenek előtt persze meg kell találni a megfelelő autót. És ez 1000 kilométer távolságból nem is olyan egyszerű, úgyhogy érdemes végigvenni a legfontosabb szempontokat. Esetünkben egy szép állapotban megmaradt Mercedes kupé a kiszemelt, 1993-as első félévi ritka példány, még az első modellfrissítés klasszikus hűtőmaszkjával, borostyán indexburáival, a modellfrissítés előtti példányoknál szebb belsővel, jobb ülésekkel és gazdagabb felszereltséggel, de már a második modellfrissítés technikáját jelentő 3,2 literes, hengerenként 4 szelepes soros hathengeres motorral.


Mercedes 320 CE


A hirdetésben sérülésmentesként, gyári fényezéssel, és végig vezetett szervizkönyvvel szerepelt. Mindhárom nagyon fontos, és bár egy 22 éves autónál már leginkább csodaszámba megy ez az együttállás, fiatalabb, mindennapi használatra vásárolt kocsinál érdemes ilyen ajánlatot keresni. Szerencsére lassan itthon is elbúcsúznak a használt autót vásárlók a kilométerfétistől, és a futásteljesítmény helyett a sokkal fontosabb általános állapotot és a szerviztörténetet tekintik mérvadónak.

A hirdetéshez feltöltött képek alapján persze nem egyszerű megítélni a valós állapotot, de egy, az apróbb részletekre (fontosabb javítások, utolsó szerviz és olajcsere időpontja, szélvédők épsége, gumik típusa, kora, stb) is kitérő telefonbeszélgetés sokat segíthet, legfőképpen pedig kiderül belőle, hogy az eladó mennyire ismeri az autót, és egyáltalán mennyire komolyan vehető.

Ha nem kellően informált, vagy nem eléggé készséges az eladó, akkor jobb odébb állni, nem érdemes kockáztatni egy költséges átverést. Ellenkező esetben mindenképpen kérjünk nagyméretű fotókat az általunk megnézni kívánt karosszéria-, vagy beltéri elemekről, és a szervizkönyv utolsó bejegyzéseiről is.

Miután megtudta, hogy nem lesz mód a helyszínen megnézni, erről a Mercedesről a kereskedő magától küldött két apróbb karosszériasérülést dokumentáló fényképet a kért, a 124-es sorozat rozsdára hajlamos helyeit, a vezetőülés bal oldalát és a szervizkönyv bejegyzéseit ábrázolók mellett. Utóbbiakat 22 éven és két tulajdonoson át egyetlen Mercedes szervizben pecsételték minden év áprilisában vagy májusában.

Ha az autóval minden rendben van, kezdődhet az útvonaltervezés. És a papírmunka. Ha nincs, vagy hamarosan lejár a műszaki vizsga, feltétlenül érdemes belealkudni az árba. A műszaki ugyanis egyrészt biztosítja, hogy valóban nincs nagyobb gond a kocsival, másrészt pedig egyszerűsíti és olcsóbbá teszi az itthoni forgalomba helyezést. Egy műszaki nélküli autót itthon le kell vizsgáztatni, ami 16 290 forintba kerül, és emellett szükség lesz az ún. egyedi forgalomba helyezésre is, ami újabb 22 800 forint. Ezzel szemben érvényes külföldi műszaki esetén csak honosítani kell azt 8000 forintért.


5 napig érvényes a sárga szélű német ideiglenes rendszám. Nagy előnye, hogy a rizikós magyar próbarendszámmal szemben ezt Európa minden országában elsimerik


Nagyon fontos kérdés, hogy milyen rendszámmal teszi meg a hazavezető utat a kocsi. Mivel a még mindig sokak által hirdetett magyarországi próbarendszám már nem csak külföldön, de itthon is kockázatos, mióta utaznak rá a rendőrök, jobb más megoldást választani.

A helyzet országonként különböző, a legtöbb helyen rendszám nélkül árulják az eladó autókat, de Franciaországban például a magyar rendszerhez hasonlóan az autóval együtt a rendszám is átruházódik, elég csak egy új biztosítást kötnie a vevőnek a hazaútra. Ez a Mercedes Németországból származik, így rendszám itt nem járt hozzá.

Viszont az 5 napig érvényes, online, vagy bármelyik ottani okmányirodában kiváltható német ideiglenes rendszámot az EU minden országában elismerik, és biztosítással együtt sem kerül többe 100 eurónál. Ha kereskedőtől vesszük az autót, ennek a költségét is érdemes belealkudni a vételárba, annál is inkább, mert akkor az ilyesmiben már gyakorlott profi elintézi helyettünk a papírmunkát, és nekünk már csak a hazautazás marad.

Fontos változás, hogy idén áprilistól már csak érvényes műszakival rendelkező autóra váltható ki a sárga szélű ideiglenes rendszám Németországban, azaz csak ennek megfelelő állapotú autók esetében opció.

Az előzetes telefonos megbeszéléseket és adategyeztetéseket követően minket már sárga rendszámmal felszerelve várt a Mercedes Oberstdorfban, a német-osztrák-svájci hármas határnál. Bár ezt meg sem beszéltük, a kereskedő a vasútállomáson várt, majd a telephelyen végigmutatott mindent az autón, együtt átnyálaztuk a dokumentumokat, majd aláírtuk a már előkészített szerződést.

Nagyon fontos, hogy külföldi autóvásárlásnál egy kétnyelvű adásvételit is vigyen magával a magyar vásárló, ellenkező esetben ugyanis hiteles fordításra lesz szükség a honosításnál, ami drága mulatság lehet. Szóval kétféle adásvételit írunk, megkapjuk a kulcsokat, és jöhet a hazaút.


Frissen vásárolt autóval még különlegesebb új tájakat megismerni – ehhez persze kifogástalan műszaki állapot és rendezett papírok kellenek


A leggyorsabb útvonal innen München-Salzburg-Linz-Bécs-Győr érintésével vezet Magyarországra, 800 kilométer autópálya, az útvonaltervező szerint 8 óra alatt megcsinálható. De mi nem akarjuk gyorsan letudni az utat, hanem kirándulni is szeretnénk az új autóval, és nyolc óra helyett 3 napunk van a hazaérésre. Oberstdorf Németország legdélebbi települése, körös-körül az Alpok hegyei. Mivel ez már úgyis szinte Ausztria, adja magát, hogy Ausztrián keresztül jöjjünk haza.

Első megállónk az innen mindössze két óra autóútra lévő Innsbruck. Tirol tartomány fővárosa le sem tagadhatná, hogy mindene az Alpok. A várost az Inn folyó völgyében megközelítve épp csak befér az országút az Innsbruckot körülvevő 3000 méteres hegyek közé. A franciaországi Grenoble-t kivéve, nincs még egy város Európában, amit ennyire uralnának az azt körülölelő hegyek. Innsbruck minden egyes pontjáról lehet látni a hósipkákat, egy nagyobb térről nézve valószerűtlen látványt nyújtanak az épületek mögött közvetlenül magasba szökő hófedte bércek.

A gyalog is könnyedén bejárható, barátságos méretű óváros ügyesen ötvözi Bécs barokk pompáját egy középkori olasz kereskedőváros reneszánsz nyüzsgését. A város jelképe a késő gótikus aranytetős ház, aminek 2657 darab aranyozott cseréppel fedett erkélye az egyetlen, ami képes túlragyogni a környező hegyek hótakarójának csillogását.

Az óváros utcáiban sétálva nehéz eldönteni, hogy tényleg Ausztriában járunk-e, vagy inkább Észak-Olaszországban, de pont ez a szerencsés, Itália és Németország kereskedőit összekötő fekvés az, aminek gazdagságát köszönheti a város. Meg persze a Habsburgok hagyatékának, hiszen I. Miksa német-római császár óta Bécs mellett Innsbruck volt az egyik legfontosabb város a birodalomban a mindenható uralkodócsalád számára. A Mária Terézia barokk ízlését magán viselő pompás Hofburg akár Bécsben is állhatna – ha nem lenne ott egy még nagyobb és még pompásabb.


Innsbruck


De Innsbruckban épp az a különleges, ahogy a városi hangulatot és az épített örökséget az intenzív alpesi élményekkel kombinálja. Ugyanis a mindezt körülvevő hatalmas hegyek sem csak dísznek vannak, az óvárosból akár fél óra alatt az egyik szomszédos hegycsúcson lehetünk 2000 méteres magasságban.

Mióta az iraki sztárépítész, Zaha Hadid tervei alapján újjáépült hegyi vasút elkészült, az alsó állomása csak pár lépésre van a főtértől, így rövid séta és két átszállás után a hegytetőről nézhetünk le erre a páratlan elhelyezkedésű városra. Ha ez túl magasan lenne, a hegycsúcs helyett mindenképp érdemes a vasút egyik állomásánál található alpesi állatkertet meglátogatni. Hatalmas ragadozó madarak, kőszáli kecskék, medvék, farkasok és az Alpok minden jellemző állata egy helyen megnézhető, páratlanul szépen karban tartott, eredeti környezetben.


A hegyi vasút alsó állomása Innsbruckban: árnyékban a 20. század végi, napon a 21. század eleji modern dizájn


Innsbruckból a nagyjából négy óra autóútra lévő Wörthi-tó felé vettük az irányt. Az Alpok északi oldaláról a délire való átkeléshez a Gerlos hágót választottuk, nem a sokkal híresebb Grossglockner utat. A Tirolt Salzburggal összekötő, kellemesen széles és hibátlan felületű Gerlospass legmagasabb pontja 1628 méter, és jó időben tele van motorosokkal és biciklisekkel, 2009-ben még a Giro d’Italia mezőnye is elkanyarodott erre.

A Grossglocknerstrasséhoz hasonlóan ez is díjköteles, 10 eurót kell fizetni a végighajtáshoz. A salzburgi oldalon kihagyhatatlan látnivaló – és Innsbruck meg a Wörthi-tó között nagyjából félúton ideális megállóhely a Krimml vízesés, ami 385 méteres esésével Ausztria legmagasabb vízesése.


Ausztria legnagyobb vízesése is útba esett Innsbruck és Klagenfurt között


A Mercedes maradéktalanul hozza az elvárásokat a hegyi szakaszon is. A 220 lóerős hathengeres rezzenéstelen járással, a legkisebb erőlködés nélkül viszi az emelkedőkön a másfél tonnát, a fék hatásos és jól adagolható. Bár ez egy Sportline változat 18 milliméterrel lejjebb ültetett futóművel és 20 százalékkal keményebb rugókkal, a mai autóhoz képest rendesen dől a kanyarokban. Vajon milyen lehetett az alapfutómű? Cserébe viszont azt a kevés úthibát is eltünteti, amivel egy osztrák szerpentinen találkozni lehet, a nagyobb karosszériadőlést pedig a sportülések egész jó oldaltartása kompenzálja.


A hegyi utakon egyedül vártnál valamivel nagyobb karosszériadőlésével lepett meg a Mercedes


A magasból leérve előbb még jó darabig hegyvonulatok szegélyezik a szorosokban futó országutat, később pedig a Dráva – jól kiépített bringaúthálózattal rendelkező – völgyében megyünk tovább a Wörthi-tó felé. A Wörthi-tó Karintia legnagyobb tava és első számú büszkesége.

Az ivóvíz tisztaságú alpesi tó türkizkék vize és a partot szegélyező hegyek előtt méltóságteljesen elvonuló hófehér sétahajók idillje mellett nem csak Európa legnagyobb természetes édesvízi strandja teszi ideális nyári célponttá, hanem a számtalan nyári program is a Strandröplabda Világkupától Európa legnagyobb Ironman versenyéig.


Klagenfurt és a Wörthi-tó


A Wörthi-tóval szinte összenőtt Karintia fővárosa, olyannyira, hogy 2008 óta Klagenfurt helyett immár Klagenfurt am Wörthersee a hivatalos neve. A 100 ezer lakosú tartományi főváros a tó és a hegyek közelsége miatt különösen vonzó hely, hiszen egyik nap fürdőruhával, másnap pedig túrabakanccsal is ugyanúgy érdemes elindulni. És a természet még nem minden, Klagenfurt belvárosa is mindenképp megér egy sétát.

A 17. században kialakított, a barokk városházának otthont adó főtérről indulva kényelmesen megnézhető az emberi léptékű óváros, amelyen – a szlovén kultúra mellett – a környékre egyébként is jól érezhető befolyással bíró Itália építészmesterei hagytak máig ható nyomot. Számtalan középkori anekdota és misztikus figura szövi át a város történetét, a kis utcákban bolyongva pedig a tekintélyes állami és egyházi épületek mellett szépen helyreállított történelmi belső udvarokkal találkozhatunk.

A város szélén pedig két nagyszabású látnivaló, a világ 150 legismertebb épületének kicsinyített mását bemutató Minimundus, valamint Ausztria egyik legnagyobb parkja, a hatalmas játszóteret is magában foglaló Europa Park lehet kiváló célpont, igaz ezekre egyenként is kell 1-1 nap.


Klagenfurt és egész Karintia ékköve a kristálytiszta vízű Wörthi-tó


De nekünk már csak egy délutánunk maradt az autóimportból, úgyhogy Graz érintésével hazafelé vesszük az irányt. Innen már végig autópályán vezet az út, a Mercedes csendesen és magabiztosan teljesíti a hátra lévő közel öt órát.

Összesen kicsivel több mint 1000 kilométert mentünk vele a három nap alatt. Ez nagyjából kétszázzal több, mint a leggyorsabb útvonal lett volna, de egyhangú autópálya helyett tükörsima szerpentineken autózva közvetlen közelről láttunk havas hegycsúcsokat, fényesre suvikszolt történelmi belvárosokat és égszínkék, kristálytiszta vizű alpesi tavakat. És míg hazaértünk, alaposan kiismertük az új autót, ami másnap reggel már régi ismerősként üdvözölt a garázsfeljáróban. Szóval, lehet jó móka is az autóimport.


Klagenfurti sétához ideális kiindulópont a városháza előtti hatalmas tér