Kétszáz InterCity kocsit rendelnek Szolnokról

-

A vagonok akár 200-zal is mehetnek, már fél évtizede álmodnak róluk.


Szerződésben is megnyilvánuló szándéknak nevezte Fónagy János, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium államtitkára, hogy a MÁV-Start szolnoki járműjavítójában megépítenek kétszáz IC+ nevű személykocsit.


Az InterCity- és nemzetközi forgalomra tervezett, akár 200 kilométer per órás sebességgel is vontatható vagonok gyártása már ötéves terve a MÁV-csoportnak. Megtervezték, és a szolnoki járműjavítóban el is készült két prototípuskocsi, ezek megszerezték az összes engedélyt, és forgalomba is álltak.


Az eredeti ütemezés szerint mostanra már meg is untuk volna ezeket a vagonokat


A fentebb vázolt folyamat gyakorlatilag valamennyi eleme tovább tartott, mint az eredeti tervekben szerepelt: ahogy a fenti ütemezési diagramról látható, a sorozatgyártásnak már 2013 tavaszán meg kellett volna indulnia a kezdeti tervek szerint.


A kormány idén júniusban pénzt is elkülönített a kocsik gyártására, példányonként 300 millió forintot. Igaz, akkor száz vagon gyártásáról volt szó, Fónagy államtitkár most, a Magyar Vasút 2016 című konferencián ennek már a duplájáról beszélt.


Az egyik prototípuskocsi belseje


Az IC+ kocsik a ma korszerűnek számító kivitelben készülnek, az eddig készült két példány másodosztályú, 80-an ülhetnek bennünk. Fülkék nincsenek, van viszont légkondicionáló, vannak konnektorok, korszerű utastájékoztatás, kamerák.


A MÁV-Start által közlekedtetett legszínvonalasabb vonatok (IC, EC) vagonjai is részben elöregedtek, de a legnagyobb baj, hogy a pályafelújítások nyomán lehetővé váló hazai 160-as vagy a külföldre küldendő vonatok számára szükséges 200-as tempót nem tudják a régi kocsik.


Az IC+-kocsik fékpróbája Ausztriában


Ahogy ez ilyen esetben lenni szokott, a MÁV vezetői szívesen beszélnek még vérmesebb tervekről. Azt mondják, szívesen szállítanának a környező országokba is a kocsikból, különös tekintettel arra, hogy nemsokára verseny lesz a piacon, az adott ország állami vasútja mellett labdába rúghatnak mások is. (Németországban, Ausztriában, Csehországban, Szlovákiában, Romániában már évek óta működnek magánvasutak.)


Készül az első vagon Szolnokon


Az exportterveket azzal is alátámasztják, hogy a MÁV a környéken az egyetlen vasút, amely maga képes ilyen kocsikat előállítani. Arról persze már megoszlik a szakma véleménye, hogy megéri-e egy vasútvállalatnak a korábban csak javítással foglalkozó üzemét gyártásra is alkalmassá tenni, vagy egyszerűbb a piacról beszerezni a járműveket, olyan cégektől, amelyek évtizedek óta ezzel foglalkoznak.


Tény viszont, így munkát is adnak Szolnoknak, és elmondhatják, hogy felélesztették a hazai vasútijármű-ipart.