Kedves Google és Facebook, külföldre mennék

Fotó: MTI / Koszticsák Szilárd

-

Ha nem is a második legnagyobb magyar város, de több megyeszékhely népességét biztosan meghaladja a londoni magyarok száma. A németországi álláskeresésről pedig akkora facebookos csoportok vannak, hogy Érd eltörpül mellettük. Rendhagyó statisztika a magyar migránsokról.


A magyarok kivándorlásáról, az országon kívüli munkakeresésről egymásnak vadul ellentmondó számok forognak. Mást mond a Központi Statisztikai Hivatal, amelyhez nem mennek oda elköszönni a külföldre indulók, és mást a fogadó országok hivatalai. Egy személyes szűrőn keresztül – „hoppácska, már a Jóska fia is Angliában van!” – nézve pedig ugyancsak sokaknak van valamilyen benyomása az elvándorlás mértékéről. Mi most a Google és a Facebook adatait elemezve próbáltunk rájönni, mikor és merre mentek el itthonról az emberek.


Mennék bárhová

A keresőkifejezések gyakoriságát ábrázoló Google Trends segítségével végzett elemzésünkben hét olyan szókapcsolatot használtunk, amely összefügg a külföldi munkavállalással. Ezek a következők: külföldi munka, külföldi állás, külföldi munkavállalás, munka külföldön, munkavállalás külföldön, külföldi munkák, külföldi állások és munkák külföldön. A lista a szavak további kombinálásával folytatható, de így is elég találatot kapunk ahhoz, hogy kirajzolódjon a tendencia.



A kivándorlási trend utoljára 2012 elején tetőzött – ahogy azt az MKIK trendelemzése is alátámasztja –, abban az időszakban, amikor az államcsőd-kockázati mutató (CDS) nagyon magas volt, és meglódultak a devizahitelek törlesztőrészletei is, ami a gazdasági bizonytalanságot sokaknak közvetlenül megtapasztalhatóvá tette. A világvége-hangulat idején gyakorlatilag az euró árfolyama (az alábbi ábránkon szürkével) és a külföldi munkavállalásra vonatkozó magyar keresési trend (az ábrán pirossal) együtt mozogtak.



Eltűnnek a keresések

A 2012-es csúcs óta folyamatosan csökken az általunk kiválasztott hét keresőkifejezés népszerűsége. Kényelmes magyarázat lenne azt mondani, hogy a kivándorlás a Google szerint megállt, ám ez egyáltalán nem lenne igaz. A KSH 2014-es adatai szerint kétszer annyi magyar – 31 500-an – költözött legalább egy évre külföldre, mint a megelőző évben, ráadásul a hazai kivándorlási adatok – a bejelentések elmulasztása miatt – jelentősen alacsonyabbak, mint a fogadó országok számai.


Könnyebben hihető magyarázat, hogy az internetforgalom és ezen belül a keresőforgalom annyival nőtt, hogy arányaiban kisebb értéket mutat a Trends a külföldi munkavállalásra irányuló keresésekre.


Az első oszlopban a Google által adott viszonyszámok láthatók, a külföldi munkavállaláshoz kapcsolódó keresőszavakat a legelső városban (Kazincbarcikán) írták be a legtöbben. A száz a legmagasabb keresési arányt jelöli, a többi város keresőforgalma arányosan kevesebb.


De valószínűleg leginkább az áll a jelenség mögött, hogy a guglizást kiváltva kialakultak azok a fórumok, hálózatok, amelyek segítenek, ha külföldön akarunk letelepedni és/vagy munkát keresni. Ha a Facebookon rákeresünk a minket érdeklő országra, városra és a munka szóra, sorakozni fognak az ilyen közösségek. A legnagyobb csoport a Németországi munkalehetőségek, amely magában 84 ezer taggal rendelkezik, ezt követi a Németországi magyarok 42 ezres csoportja, majd pedig a Németországi álláshirdetések 25 ezres csoportja.

A csoportok tagsága között lehet átfedés, ráadásul a munkát keresők mellett valószínűleg a már kivándorolt, munkahellyel rendelkező emberek is benne maradtak az adott csoportokban, az ország népszerűsége viszont vitathatatlan. Ezen kívül pedig 6-8 ezer fős cserebere, lakás- és albérletkereső csoportok is léteznek. A nyelvtanulást pedig egy 15 ezer fős csoport próbálja egyszerűbbé tenni a magyaroknak.


A work szóra való keresések így alakultak


Hasonló a felállás az ironikusan gyakorta második legnagyobb magyar városként emlegetett Londonban is. A Londoni Magyarok Közösség 44 és félezer taggal rendelkezik, de emellett is van még több angliai magyar Facebook-csoport, amelyeknek átlagosan öt-nyolcezer tagjuk van. A csoportok között feltűnik még Dánia, Svédország, Franciaország és Ausztria is. Sőt még belgiumi magyarok is közel ezren vannak az oldal szerint.


munkanélküliség, külföldi munkvállalás, London


Hol vannak most a magyarok?

Március óta a Facebook hirdetési rendszere lehetőséget ad arra is, hogy az egyes országokban élő magyarokat célozzunk meg reklámokkal. Az eszköz viszont nemcsak arra használható, hogy Túró Rudit, tejfölt és vegetát hirdessünk a Londonba kivándorlóknak, hanem betekintést enged abba, mit tud a közösségi oldal a felhasználóiról. A Facebook természetesen nem annyira pontos, mint egy rendes felmérés – Magyarországon például 4,7 millió embert tud elérni –, de az arányok megállapítására használható az adat.


Az egérrel az országokra bökve megnézheti, hány magyart ér el ott a Facebook


A számokat egy-egy európai ország megjelölésével, és azon belül a magyar kivándorlókra való szűkítéssel kaptuk meg. Az adatsorban csak a 18-65-ös korosztály jelenik meg. Az európai országok durván felének az esetében nem rendelkezik adattal a Facebook, csak annyit mond, hogy ezernél is kevesebb embert lehet elérni. Ha egzotikus, magyar expat akar lenni, elég Fehéroroszországig vagy Finnországig menni.



A hirdetőrendszer szerint Európában a legtöbb magyar az Egyesült Királyságban van, itt 60 ezer ember elérését ígéri nekünk a Facebook. Németország a második legnépszerűbb célpont a kitelepült magyarok körében, itt 51 ezer embert ér el a Facebook. Ausztria pedig 23 ezer magyarral a harmadik.


Meglepően kevés amerikai magyarnak tudnánk karikás ostort reklámozni a közösségi oldalon, csak 25 ezer ember elérését ígéri az oldal, Kanadában pedig 8800 kivándorolt magyarról tud a Facebook.


munkanélküliség, külföldi munkvállalás, London