Katarba repülhetünk a Wizz Airrel

Fotó: MTI / Szigetváry Zsolt

-

Megállapodást kötött Magyarország és Katar, így megindulhat a fapados légi közlekedés a két ország között. Az egyezség nyertese a Wizz Air lehet.


Légi közlekedési megállapodást kötött Magyarország és Katar, így lehetővé válik, hogy hamarosan közvetlen járattal utazzunk az emírségbe Budapestről vagy Debrecenből fapadossal. Az erről szóló dokumentumot, amely formálisan egy törvényjavaslat, a minap nyújtotta be a kormány az Országgyűlésnek. Jelenleg Budapestről közlekedtet járatokat a Qatar Airways, a megállapodás értelmében a magyar állam is kijelölhet egy légitársaságot, amely repülheti az útvonalat.


A szerződés szerint az állam csak Magyarországon bejegyzett légitársaságot jelölhet ki, s a cég repülési engedélyét automatikusan elfogadja Katar. A Malév bedőlésével egyetlen ilyen cég maradt, a Wizz Air. A Wizz az arab országok közül Dubajba és Hurghadába repül, ezek a járatok is azért működhetnek, mert az állam hasonló megállapodást kötött Egyiptommal és az Emirátusokkal. Az Egyiptommal már igen régen, 1958-ban kötött egyezséget – amely akkor még a Malév számára biztosított lehetőséget – szintén megújítja egyébként az állam, ám ez érdemben nem befolyásolja a már érvényben lévő megállapodást.

A szerződést október 10-én írták alá, így akár az egyébként már meghirdetett nyári menetrendben is megjelenhetnek az új járatok – vagy az őszi váltásra időzíthetik az új ajánlatokat. Ezek a megállapodások azért lehetnek érdekesek, mert az egyezmény értelmében a légitársaságoknak lehetőségük van arra is, hogy más célpontokat felvehessenek kínálatukba. Így a Wizz számára nem elképzelhetetlen Dohából keletre is repülni. Ezzel beléphet a távol-keleti piacra is. Egyelőre ez nehézkes, hiszen az egyetlen átszállási lehetőség Dubaj. Doha belépésével azonban jelentősen nő a csatlakozások száma.


Irány a mesés Kelet


A Wizz egy-egy hosszabb távú járatával már bizonyította, hogy ki lehet bírni négy-öt óra repülést fapados járatokon is. A tipikus fapados repülőút nem nagyon haladja meg a három órát – London vagy Barcelona két és fél óra, Róma, Brüsszel kevesebb mint két óra alatt elérhető, Bologna és Varsó pedig csak másfél órás útra van –, mert hosszabb távon a fix ülések, a kis lábtér egyszerűen túl kényelmetlen. Az utasok azonban elég sok mindent elviselnek azért, hogy olcsóbban repülhessenek. Jól mutatja ezt a lisszaboni vagy ciprusi járat, ami háromórás repülőutat jelent. Vannak még hosszabb utak, így Dubajba öt és fél óra az út, Reykjavíkba öt, Tenerifére pedig szintén öt és fél órát kell nyomorogni a gépen.

A Wizz egyébként is tekinget kelet felé, hiszen Dubaj mellett Bakuba, Kijevbe, Moszkvába és a grúziai Kutajsziba is repül. Moszkva a jegyárak szerint jól pöröghet, hiszen január végére – ami jellemzően olcsó időszak, mert karácsony után általában mélypontra esik az utazási kedv – alig találni 20 ezer forint alatt jegyet. Bakuba hegyekben állnak a 15 ezer forintos jegyek, de Kutajsziba akár 11 ezer forintért is el lehet menni. Ez messze nem az alja a fapados áraknak még akkor sem, ha a hosszabb útvonalak értelemszerűen drágábbak.

A tapasztalok alapján mindazonáltal ki lehet bírni katari indulással akár egy ötórás ázsiai utat is. A Wizz nagy gépeivel, az Airbus 321-esekkel akár 230 utast is el lehet vinni a távolabbi célpontokra. Az első nagy gép Londonba repül, ami nem véletlen, hiszen ez a leginkább kihasznált útvonal, akármennyi járat is indul, mindet meg lehet tölteni. A 230 székes gépeknél fajlagosan lejjebb lehet szállítani a jegyárakat – hiszen többfelé osztódik a költség –, ám távoli célpontokra csak akkor van értelme ilyen gépet küldeni, ha az tele is lesz.