Jönnek a valaha volt legdurvább F1-es autók

Fotó: AFP / KARIM SAHIB

-

A Forma-1-ben kulcsfontosságú leszorítóerő 30 százalékkal nőhet 2017-re egy sor új szabálynak köszönhetően. Az új autókat vezetni is sokkal nehezebb lesz.


Szélesebb abroncsok, szélesebb légterelők, jelentősen megnövekedett leszorítóerő, és ugyancsak megnövelt tapadás – mindez a valaha volt leggyorsabb F1-es versenyautókat eredményezi, ami alapvető célja volt a 2017-től életbe lépő módosításoknak.

A csapatok már megkapták az FIA által készített új szabályozást, azaz közel másfél évük van, hogy legyártsák, és orrvérzésig teszteljék azokat a gépeket, amelyekkel 2017-ben felállnak a rajtrácsra. A Motorsport.com egyik szerkesztője a rendelkezésre álló információk alapján már meg is rajzolta a jövő F1-es autóját.


Ehhez hasonló autók futnak majd két év múlva az F1-ben (Forrás: motorsport.com/Giorgio Piola)


Habár apróbb változtatások még elképzelhetőek, a csapatok összességében már rábólintottak a módosításokra. Ezek szerint az eddigi 245 helyett 300 milliméter szélesek lesznek az első, illetve 325 helyett 400 mm szélesek a hátsó abroncsok. Az autók szélessége 1,8 méterről kereken 2 méterre nő, és az orrkúp is 20 centivel hosszabb lesz. Az első légterelő 180 cm széles lesz, és áramvonalasabb lesz a formája, míg a hátsó szárny 15 cm-t hízik (80 helyett 95 cm széles lesz), és csupán 80 centire lesz az aszfalttól. Tovább növeli a leszorítóerőt az eddigieknél nagyobb diffúzor is, amelynek teljesítménye a 2014-es szabálymódosítás előttit idézi majd. A fenéklemez mérete és elhelyezése is változik, 33 centivel fog benyúlni a hátsó tengely elé (most a tengelynél végződik), és 12,5 centiméter helyett 22 centiméter lesz a függőleges elemek magassága.

A változtatásoknak csak egyik célja, hogy az autók gyorsabbak legyenek. A másik elképzelés arról szól, hogy egyúttal nehezebb is legyen vezetni az F1-es gépeket. Az utóbbi időben gyakran érte ugyanis az a vád a szakágat, hogy ezeket az autókat már bármilyen vasárnapi úrvezető elkormányozza, szemben a „régi idők” versenyautóival.


Az F1 idei szezonjának csúcsmodelljét a Mercedes csapat adta


„Kétségtelen, hogy a mai autókat sokkal könnyebb vezetni – mondja például a Williams egyik főmérnöke, Rob Smedley. – Ha az autókat túl könnyű vezetni, akkor nem látszik a különbség a valóban tehetséges és a középszerű pilóták között. Fontos volt, hogy ezen változtassunk, hogy megőrizzük az F1 szórakoztatóiparban elfoglalt helyét.”

Smedley szerint a mai F1-es autókat vezetni nem jelent fizikális kihívást, könnyű kezelni a féket, alacsonyabb sebesség mellett mennek be az autók a kanyarba (így kisebb erők hatnak a pilótákra), összességében sokkal könnyebb dolguk van, mint az elődeiknek.

„A változtatásokat ebből a szempontból kell vizsgálni, és eldönteni, hogy jók vagy rosszak. Láthatjuk-e azokat a különbségeket a versenyzők között, amiket egyébként látnunk kellene?”

Másfél év múlva kiderül, hogy jó irányba indult-e el a változtatásokkal a Forma-1.