Jó sok pénzt kellett Simicskáéknak előkapniuk, ha igazat beszélnek

Fotó: MTI / Mohai Balázs

-

Fizetett-e, vagy sem valaki a TV2-ért? Ez a kérdés. Mert ha igen, akkor lehet, hogy tényleg Simicskáék vannak nyeregben. Egy fél ország ízlelgeti most azt a szót, hogy opció. Ez annyit tesz, hogy valaki jogot szerez arra, hogy valamit egy bizonyos határidőn belül megvegyen. Egy teljesen normális polgári jogi intézmény, ám kiválóan alkalmas a valódi üzleti szereplők elfedésére. A magyar gazdaságban valószínűleg nem csak a TV2 esetében élhettek ezzel az eszközzel.


Simicska Lajos és üzleti köre megint úgy bukkant elő a félhomályból, mint a Közgép esetében. Ott is csak a fontos és jogilag megkerülhetetlen pillanatban, egy közbeszerzéshez szükséges dokumentációból derült ki, hogy az állami megrendeléseket sorra nyerő építő- és szerelőipari vállalkozás valóban a Fidesz gazdasági holdudvarához tartozó Simicska Lajos tulajdonában van.


Most a TV2 adásvételének kulcspillanatában lépett a nyilvánosság elé Fonyó Károly, és 24 órán belül annyi nyilatkozatot adott a Simicskával több közös vállalkozásban is érdekelt üzletember, mint az azt megelőző években együttvéve sem. A közlés lényege, hogy nem a kormánybiztos-filmproducer-kaszinótulajdonos Andy Vajnáé a TV2, hanem az övé, pontosabban az ő tulajdonában álló Megapolis Media Zrt.-é.


A Megapolis Media Zrt. 2015. október 13. napján megvásárolta TV2 Media Group Holdings Kft. 100%-os üzletrészét, ezzel közvetett módon a TV2 országos médiaszolgáltató tulajdonosává vált.

Ez azonban pénzbe, méghozzá meglehetősen sok pénzbe, nagyságrendileg 20 milliárd forintba kerülhetett. Hogy ez miként is történhetett, ahhoz érdemes visszanyúlni a 2013 végén és 2014 elején megjelent hírekhez, amikor a német ProSiebenSat.1 médiavállalat megvált a TV2-től. Ekkor a nyilvánosan utolérhető dokumentumok alapján a menedzsment két tagja, Simon Zsolt és Yvonne Dederick lett a kereskedelmi csatornát üzemeltető cégcsoport tulajdonosa.


Simon Zsolt és Yvonne Dederick


Miután azonban a médiapiacon azt feltételezték, hogy nekik nem lehetett a zsebükben a vételár, vagyis – meg nem erősített információk szerint – 25 milliárd forint, ezért már akkor megkezdődtek a találgatások, valójában kik is állhatnak mögöttük. (Persze azért ők sem voltak gyökértelenek. Simon Zsolt felesége, Enner Patrícia például a Fidesz kötelékeiben Budakeszin az önkormányzat oktatási bizottságának külső tagja volt akkoriban.) A kíváncsi szemek Simicska Lajosra szegeződtek, akiről akkor még úgy tudták, hogy jó kapcsolatokat ápol Orbán Viktorral és kormányával. A németek azonban visszautasították, hogy strómanok vállaltak szerepet az üzletben.


Simon Zsolton és Yvonne Dedericken kívül más személy vagy más személyhez köthető gazdasági vállakozás nincs a tulajdonosi körben

közölte 2013. december 28-án a ProSiebenSat.1 a baloldalhoz kötődő kommunikációs szakember, Braun Róbert kérdésére.


Hazudtak? Nem feltétlenül. Ha ugyanis létezett egy másik opciós szerződés is a ProSiebenSat.1 és Simonék közötti adásvételi szerződésen kívül, akkor ez a közlés, mármint, hogy „más nincs a tulajdonosi körben”, megállhatta a helyét.

Ez a másik szerződés teljesen legálisan is megszülethetett, méghozzá a most történtek fényében Simonék és Fonyó Károly, illetve az ő érdekeltségeik között. Egy opció ugyanis az adásvételi szerződéseknek egy különleges formája, amikor az eladó és a vevő mindenben megállapodik, egyedül az időpont lebeg.



Amíg a vevő nem él a vételi jogával, addig nem is tulajdonos. Viszont az opciós szerződésben meghatározott időpontig egyoldalú nyilatkozattal, tehát minden további hozzájárulás nélkül élhet a lehetőséggel. Ha ezt a nyilatkozatot megteszi, akkor az adásvételi szerződés abban a pillanatban érvénybe lép – magyarázta a cégjoggal foglalkozó ügyvéd, Ladányi Tamás.

A szerződésben persze ki lehet kötni feltételeket, például hogy egy meghatározott időpontig vagy a nyilatkozattétellel egyidejűleg fizetni is kell. Az adott ügyletet szinesíti, hogy 2013 decemberében a vevőknek – akár ott voltak Fonyóék a háttérben, akár nem – nem volt elég pénzük a TV2-re. Hírek szerint 5 milliárd forintot fizethettek, de további 20 milliárd forintra maga az eladó adott egyfajta hitelt.

Simon Zsolt a háttérpaktumok firtatására 2013 decemberében azt nyilatkozta, hogy


amíg nem fizetjük vissza a kölcsönt, addig eladni sem tudunk semmit. Sem a vállalatot, sem pedig annak részeit. A hitelért cserébe a televízió és a vásárló cégek is jelzálog alá kerültek.

Ez így is volt. Az adásvételkor létrehozott cégcsoportból a TV2 Media Group Holdings Kft. és a TV2 Média Csoport Kft. üzletrészeire is bejegyeztek még 2014. február 25-én zálogjogot, amelynek jogosultja a ProSiebenSat.1.


2014. október 20-án azonban változtak a zálogjog adatai a TV2 Media Group Holdings Kft. üzletrészein. A jogosult a német cég maradt, a pontos részletek nem ismertek. Állítólag azonban egymillió euróért, vagyis mintegy 300 millió forintért ekkor szerzett elővásárlási jogot a TV2 Media Group Holdings Kft.-re Fonyó Károly cége, a Megapolis Media Zrt. Ezt Fonyó sem cáfolta az Origo kérdésére.

Ha Fonyóék most kedden a teljes vételárat kifizették (márpedig az Indexnek azt állították, hogy igen), akkor tényleg birtokon belül érezhetik magukat. A ProSiebenSat.1 kérdésünkre azzal válaszolt, hogy harmadik féllel kapcsolatos ügyben nem nyilatkoznak, Fonyó Károly pedig egyelőre nem reagált megkeresésünkre.

Simon Zsolt és Yvonne Dederick ugyanakkor tagadja, hogy eladták volna a céget Fonyóéknak, holott a háttérben szunnyadó adásvételi szerződés(ek)ről, ha valakinek, akkor nekik biztosan volt tudomásuk. Az ügy különös pikantériája, hogy Yvonne Dederick férje, David Dederick éppen annak a neves ügyvédi irodának, a Weil, Gotshal & Mangesnek a partnere, amely idehaza Andy Vajna média- és filmipari üzleti ügyeit kezeli.

Az tehát kizárható, hogy Vajnáék ne tudtak volna bármilyen opciós szerződésről vagy elővásárlási jogról. Az viszont előfordulhat, hogy nem gondolták volna, hogy az állami megrendelések elapadása miatt megroggyant Simicska-birodalomnak lenne annyi pénze, hogy kifizesse a milliárdokat. Úgy tudjuk, a pénz előteremtése még Andy Vajnának sem könnyű: miután kereskedelmi banki részről nehézségek adódtak, így Vajna az állami tulajdonban lévő Eximbankhoz fordult hitelért.


Mi mindent fedhet el az opció?

Sokáig azt hittük például, hogy a médiabirodalmat építgető Közép-európai Média és Kiadó Zrt. csak Nobilis Kristóf tulajdonában van, és bár pusmogták, hogy mások is lehetnek például az Index hírportál milliárdos felvásárlása mögött, Spéder Zoltán bankár csak évekkel később bukkant fel a tulajdonosi körben.

A médiapiacon strómanra gyanakszanak a 105,9-es rádiófrekvenciát elnyerő Hang-Adás Kft. mögött, sőt sokan úgy gondolják, hogy a Simicskával szakított Liszkay Gábornak és társainak sem volt annyi pénzük, hogy hirtelen megvásárolják a Napi Gazdaságot, és megcsinálják belőle a Magyar Időket.

Az OTP-vezér Csányi Sándort is gyakran gyanítják olyan üzletben, amelyben név szerint nem szerepel. Ilyen volt az agráriumban kulcsszerepet betöltő Kite Zrt. megvásárlása, amelyre Guba Sándor tett ajánlatot, de ma már egyértelmű, hogy a vetőmag-kereskedő vállalkozás Csányi agrárbirodalmának része lett.

A tízmilliárdos állami megbízásokat elnyerő Olajterv-cégcsoport esetében sem mutatható ki, hogy az ország leggazdagabb üzletemberének köze lenne hozzá, mégis sokan valószerűtlennek tartják, hogy Polony Istvánnak lett volna sok milliárdja arra, hogy 2013–2014 fordulóján többségi tulajdonossá váljon a Gazprommal is jó kapcsolatokat ápoló vállalkozásban. Ellenben Polony édesanyja Csányi Sándor alapítványának kuratóriumi tagja.

Az említett konkrét esetekben csupán feltételezésekről lehet beszélni, az viszont tény, hogy egy-egy háttérben maradt tulajdonos egy opciós szerződéssel bebiztosíthatja magát az ellen, hogy a stróman olyat tegyen, ami ellenére van.

Végeláthatatlan pereskedés várható

A legvalószínűbb forgatókönyv, hogy most egy jogi bűvészkedés következik, ki-ki megpróbálja bizonyítani, hogy az ő adásvételi szerződése az igazi.


Ha egy opciós szerződéssel kapcsolatban vita merül fel, akkor az lehet egy „egyszerű” polgári jogi vita is, például a szavatossági igényre hivatkozva, mondván, hogy a terhet, amelyet az opciós jog jelent, nem közölték az újabb vevőjelölttel, adott esetben Vajnával, holott ő tehermentes vagyontárgyat szeretett volna.

Ha már szándékos megtévesztésről van szó, akkor már a csalás esete is felmerülhet: például ha megérkezett valamilyen pénz Simon és Dederick számlájára, és mégis vitték tovább az ügyletet Vajnával, akkor a „mást tévedésbe ejt haszonszerzés érdekében” kategória állhat.

Ugyanakkor persze az is lehet, hogy Vajnáék tudják bizonyítani a maguk igazát, és Simicskáék csak dobtak egy fél téglát a kirakatba, hogy a kormányzati pozíciókban ülő egykori barátaik legalább összerezzenjenek, ha már nem lehet övék sem az autópálya-építés, sem a kereskedelmi tévécsatorna.


A politika még közbeléphet

„Az a helyzet, hogy mi sem látjuk át a folyamatokat. Csak spekulálunk” – egy kormányzati forrásunk csak ennyit válaszolt, amikor arról érdeklődtünk, legalább ők tudják-e, mi zajlik most a TV2 körül. Az ügy politikai hátterére valamennyire rálátó szakmabeli forrásaink inkább azon a véleményen vannak, hogy „ez egy zseniális húzás volt Simicska részéről”, és a Közgép-tulajdonosé lesz a csatorna. Ebben a helyzetben érdekes, hogy eddig megkérdezett kormányzati forrásaink közül egy sem volt, aki azt mondta volna, átlátja, mi zajlik a TV2 tulajdonosváltása körül.

Volt olyan, a Fidesz médiaügyeire rálátó forrásunk is, aki szerint hamarosan megjöhet a Fidesz válaszreakciója a helyzetre. Tény, hogy a pártban mindig is első vonalbeli politikusok foglalkoztak médiaügyekkel. A miniszterelnökséget vezető miniszter, Lázár János például személyesen zarándokolt el a német RTL-hez, amikor a kormány már tűrhetetlennek minősítette a lánc hazai tagjának kritikus hangvételét. És még csak nem is hatástalanul. Az addig a frontvonalba vezényelt vezérigazgatót, Dirk Gerkenst leváltotta az RTL, hogy azután most ő legyen a kormányközeli Andy Vajna legjobb választása. Gerkens a Népszabadságnak adott interjúban nem is titkolta, hogy a sértettség is dolgozott benne, amikor elvállalta Vajna felkérést a TV2 vezetésére.


– Neheztel ezért?
– Igen, egy kicsit igen. Ugyanakkor nem vagyok már gyerek, tudom, hogy működnek a nagyvállalatok, ilyen az üzlet. Bosszús voltam, de nem haragszom, inkább motivált és izgatott vagyok.

Azt azonban egyelőre nem tudni, hogy visszavághat-e az RTL Klub üzletpolitikáját a világon legjobban ismerő menedzser egykori kenyéradójának, vagy sem.