Járatritkítás van, de végül megkegyelmeztek a 48-as villamosnak

Fotó: MTI / Máthé Zoltán

-

Annyira igaz a budapesti villamosok, buszok, trolik járatritkítása, hogy részben már meg is történt. Sőt, azt tervezték, hogy bizonyos villamosviszonylatokat teljesen megszüntetnek. Erre végül nem került sor, mert jogszabályellenes lett volna.


Azóta folyik a polémia arról, hogy lesz-e szeptembertől járatritkítás Budapesten, amióta az Index nyomán a sajtó megírta, hogy lesz. A főváros a kiszivárgásra sajátos taktikával reagált, a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) közleményt adott ki, amelyben mindent tagadott, de azért hozzátette, hogy a cég „az igények változásának megfelelően alakítja a szolgáltatást.”

A központ vezérigazgatója, Dabóczi Kálmán, majd maga Tarlós István főpolgármester is nyilatkozott az ügyben.


Úgy néz ki, mint a járatritkítás, olyan a hangja, mint a járatritkításnak

E megnyilvánulások úgy foglalhatók össze, hogy először tagadják a járatritkítást, majd mégis kiderül, hogy bizonyos busz- villamos- és trolijáratok ritkábban fognak járni (illetve már ritkábban is járnak). Márpedig, ugye, éppen ezt szokás járatritkításnak nevezni. Tavaly például maga Tarlós is ilyen értelemben használta a szót egy interjújában.

A főpolgármester az ATV-ben némi nyelvészkedésre is ragadtatta magát, amikor azt állította, hogy járatritkításnak csak akkor lehetne nevezni a menetrend-módosítást, ha bizonyos járatokat teljesen megszüntetnének, nem csak egyes járatokat ritkítanának. Noha a szó nem így használatos, ahogy a hajritkulás se azt jelenti, hogy valaki teljesen kopasz lesz, de a BKK ebben a tarlósi értelemben is járatritkításra készült.


Tarlós István főpolgármester szerint nincs járatritkítás, csak egyes járatok ritkábban járnak


A VS.hu-nak ugyanis birtokába jutott egy olyan tervezet, amely a fonódó villamosrendszer módosítására tett javaslatot. Ebben a 48-as és a 47B villamosjárat teljes megszüntetése szerepelt javaslatként. Az anyag a 109-es busznál a ritkítás mellett a kora reggeli és a késő esti üzem felhagyását tartalmazta.

Ennek azért van jelentősége, mert ha megszüntettek volna járatokat, vagy csökkentették volna az üzemidőt, azt már szabálytalan lett volna titokban megtenni, ahogy az egész járatritkítást tervezték. Ezek már olyan változások, amelyeket egy jogszabály alapján meg kell hirdetni. Információink szerint az, hogy az Index megírta a titokban bevezetni kívánt járatritkítási csomagot, oda vezetett, hogy ezeket a jogszabálysértő változásokat most nem lépik meg, így marad a 48-as villamos is, és nem áll le este fél 10-kor a 109-es. A követési idő tervezett megnövelése viszont megtörténik.


A fonódó szép, új, sokba került és sikeres, ritkítják


A BKK korábban részletes elemzéssel együtt, néha alternatívákat is felkínálva társadalmi vitára bocsátotta a tervezett módosításokat, és kérte az utasok reakcióit, nem egy esetben ezeket figyelembe véve korrigálták is terveiket. Ezt tehát nem írta elő jogszabály, csupán gyakorlat volt, amin most gyökeresen változtatott a BKK. Nemhogy titkolták a tervezett változtatásokat, de amikor kiderült, le is tagadták.


Három hajszál fejen kevés, levesben sok

Tarlós érvelésének másik összetevője arról szólt, hogy a ritkítás (amely ezek szerint mégiscsak van) nagyon csekély mértékű. Persze minden relatív. A teljes budapesti közösségi közlekedés teljesítményéhez képest valóban nem tűnik soknak a redukció. Valószínűleg a csak szombaton járó, a 47-estől alig különböző 48-as villamos kiiktatása ellen nem tüntettek volna tömegek, ha megtörténik.

De a konkrét utas konkrét megállóban várja a villamost, és nagyon is feltűnik neki, hogy később jön, és zsúfoltabb.


Kispestet az 50-es ritkításával büntetik


Nézzük például az 50-es villamost! Itt sikerült a hétköznap reggeli csúcsidei menetrendbe is belebarmolni, pedig aligha nevezhető a Kispest tengelyében közlekedő járat kihasználatlannak. Reggel 8 és 9 között korábban 4-5 percenként, most 6-8 percenként kell jönnie a villamosnak, ez bizony nagyon is jelentős szolgáltatásrontás! De utána egész délelőtt ritkábban jár az 50-es.

Itt már meg is lépték a ritkítást, a régi menetrendet – az eddig szokásos eljárással szemben – már le is vették a honlapról, nehogy a megváltozott szokású utasok összehasonlíthassák a jelenlegivel.

Érezni fogják az utasok például a 76-os troli szolgáltatásrontását is, hiszen egész nap többet kell majd várni rá. Kora délután például 5 helyett 6-7 percenként jár majd szeptembertől, este 6 után pedig 5-6 helyett 7-8 percenként.


A 76-os eredeti menetrendje


A 76-os járat ritkított menetrendje


Ne fonódjon annyira

Tarlós tehát bagatellizálni próbálja az egyébként tagadott járatritkítást. De senki nem mondhatja, hogy mindegy, hogy 15 vagy 20 percenként jön a villamos, legfeljebb az, aki nem akar fölszállni rá, mert sofőrös szolgálati autó hordja. Márpedig éppen ennyi lesz a ritkítás a 41-es villamosnál hétköznap délelőtt. A BKK saját anyaga szerint a 41-es összteljesítménye nem elhanyagolható mértékben, hanem 16 százalékkal csökken.


41 villamos menetrend

Szeptembertől 15 helyett 20 percenként jön a 41-es


Nem kegyelmeztek a 17-es villamosnak sem, csúcsidőn kívül 7-8 helyett 10 percenként jön majd. A 17-es és 41-es ritkítása azt jelenti, hogy hozzányúltak a budai fonódó villamoshoz is. Ez önmagában is leleplezi, hogy nem igaz, amikor azt állítják, hogy a változtatásokkal a megváltozott utasigények után mennek.

Az új fonódó villamos ugyanis sikeresebbnek látszik, több utast szállít, mint előzetesen gondolták. De egyszerűen nem is üzemelt a rendszer annyi ideig, hogy megalapozott tapasztalatokat lehessen leszűrni. Először a Lánchíd alatti alagút építése miatt volt csonka a hálózat, aztán jött a nyár, most pedig a dél-budai pályarekonstrukció miatt nem járnak végig a villamosok.


A 17-es régi menetrendje a nap nagy részében 7 és fél perces követéssel


A BKK-nak egyébként sincsenek megbízható adatai a villamosok utasszámáról, buszon tudnak mérést végezni (az utasok összsúlyát regisztrálják a járművek rúgóiba épített mérleggel), de egyébként csak igen szórványosan végeznek kikérdezéses számlálást.


A sikeres fonódót sem kímélték


Jelentősen ritkítják a 109-es buszt is. Ez a járat a régebbi 86-os északi szakaszát pótolja. A fonódó indulásakor nagy vita volt arról, hogy az új villamosrendszer mennyire teszi fölöslegessé a 86-ost. Az új villamosok sikere tehát akár indokolhatná is a 109-es visszafogását. De akkor mi alapján ritkítják a fonódót is?