Jár is, nem is kártérítés a Lufthansa sztrájkja miatt

Fotó: ANADOLU AGENCY / Mesut Zeyrek

-

Csaknem ezer járatot törölt a Lufthansa a légiutas-kísérők sztrájkja miatt. Az utasok csak a jegy árát kaphatják vissza.


Jár is, meg nem is kártérítés azoknak, akik a Lufthansa sztrájkja miatt nem jutnak el oda, ahova szeretnének. Jogosultak rá, hiszen mégiscsak kár éri őket, ám rájuk nem igazán vonatkozik a légi utasok jogait szabályozó uniós rendelkezés.

Ez alapján bőkezű, nem egy esetben a jegy árát is meghaladó kártérítést kapnak azok az utasok, akiknek a járata késik, nem indul el, vagy éppen nem jut nekik hely rajta. Sőt, egy tavalyi módosítás óta képviseletet is kötelesek fenntartani a repülőtereken a légitársaságok, hogy tudjanak segíteni a bajba jutott utasoknak.


Kártérítés jár

Ha törlik a járatot, vagy túlfoglalás miatt megtagadják a felszállást: vissza kell téríteni a jegy árát, vagy pedig vissza kell juttatni az utast a kiindulási pontra, netán valamilyen más módon a célállomásra.

Ha legalább öt órás késéssel érkezne meg: szintén jogosult a jegy árának a visszatérítésére, vagy arra, hogy eljuttassák a célállomásra. A légitársaság két órát meghaladó késés esetén köteles tájékoztatni a késés okáról.

A légitársaság minden esetben köteles frissítőt, étkezést biztosítani. Segítenie kell abban, hogy értesíteni tudjon másokat a késésről (e-mail, telefon). Ha hosszabb késés várható, szállást is biztosítania kell.

Az útvonal hosszától függően jogosult kártérítésre is, ha túlfoglalás miatt nem engedik felszállni, ha törli a társaság a járatot, vagy ha legalább három órás késéssel érkezik meg. Ez a kártérítés 1500 kilométeres távolságig 250 euró, efölött pedig 400.


A sztrájk azonban éppen azok közé az esetek közé tartozhat, amikor nem minden esetben jár kártérítés. Ez ugyanis – a rossz időjárási körülményekhez hasonlóan – vis maiornak számít, ebben az esetben a törlésért nem lehet számon kérni a társaságot.

Ebben az esetben dönthet az utas arról, hogy visszakéri a jegy árát, de kérheti, hogy más járattal juttassák el céljához, vagy foglalják át egy későbbi járatra. Tehát a kifizetett jegy ára semmiképpen nem veszhet el.

Nem jár kártérítés akkor sem, ha a törlésről legalább két héttel korábban tájékoztatták az utast – ez egy sztrájk esetén is előfordulhat. És abban az esetben sem, ha helyettesítő járatot ajánlanak fel, amelyik nagyjából akkor érkezik meg, mint az eredeti járat.

Ezekben az esetben is biztosítani kell azonban internetet vagy telefonálási lehetőséget az utasnak, illetve, ha egy napon túl nem tud elutazni, reális árú szállást is ki kell fizetni a számára. (Nem köteles azonban a légitársaság szállást biztosítani.)


A Lufthansa - amelynek elég nagy gyakorlata lehet már a munkavállalói sztrájkokban - egy oldalon igyekezett összeszedni mindazt, amit tudni érdemes a törölt, csaknem ezer járat utasainak. Az angol nyelvű oldalon elérhetők nem csak az érintett járatok, de azok a telefonszámok is, ahol tájékozódni lehet.

Itt olvasható az is, hogyan lehet visszakérni a jegy árát. És az is, hogy a túl hosszú várakozás esetén csak annyit tudnak mondani: nagyon sajnáljuk.