"Itt nincs olcsó megoldás" – Így nézhet ki a szerb-magyar kerítés

Fotó: AFP / DIMITAR DILKOFF

-

4 méter magas – egyelőre ennyit tudunk a szerb-magyar határon épülő 175 kilométeres kerítés műszaki paramétereiről. De már ez is sok mindent elárul, ilyen magas kerítést ugyanis nem lehet olcsón és könnyen megépíteni. Beszélgettünk egy kerítésszakértővel.


Ha azt gondolta, látott már kerítést, nagyon is téved. Kerítés és kerítés között óriási különbségek mutatkoznak: van például drótfonatos kerítés, vadvédelmi kerítés, autópálya kerítés, ideiglenes kerítés, labdafogó kerítés, telephely kerítés, biztonságos kerítés, átláthatatlan kerítés, és még vagy féltucatnyi típus. Mindezek között magasságban, terhelhetőségben, a kivitelezés gyorsaságában és árában is jókora differencia létezik, és nagyon nem mindegy, melyiket, mire használja az ember.


Ez nem a Joli néni tyúkudvara köré épül, nem két forint lesz

– kezdte megkeresésünkre egy kerítésépítő vállalkozó, aki a téma érzékenysége miatt, meg azért, mert hosszú távra tervez és családja van, nem akart névvel nyilatkozni. Szakmailag viszont roppant hasznos dolgokat mondott, a segítségével végigvettük a kerítések Suzukiját és Mercedesét.


A vadvédelmi

„Mivel 4 méteres magasságról beszélünk, biztos, hogy nem sima vadhálós kerítés lesz” – fejtegette. A vadvédelmi kerítést ugyanis legfeljebb 2-2,5 méter magasságban szokták megépíteni: ennél hosszabb fákat nemigen lehet beszerezni, általában ilyenekre feszítik ki a drótot. Az akácfákat nem is mindig könnyű beszerezni, ezért jobb megoldás a fémoszlop. Azt könnyen bele lehet a talajba verni, nem is kell lebetonozni, de ettől még a vadvédelmi kerítés lényege nem változik: a vadak ellen megfelelő védelmet nyújt, de az ember ellen kevés. Szóba jöhet még esetleg a betonoszlop, de az „a nevetséges kategória”, eleve rosszul lehet rá rögzíteni a drótot, a szakértő már a felvetésen is mosolyog.

Mindenesetre a vadhálós kerítés nem túl drága dolog: folyóméterenként 2-3 ezer forintba kerül, 175 kilométernél félmilliárd forintból ki is jönne.


Az átláthatatlan

A legprofibb kerítés az autópályák mellett is látható zajvédő vagy hangfogó kerítés, amely valójában egy fal. Átláthatatlan, nagyon erős, lassan épül meg, és ennek megfelelően nagyon drága. Olyan drága, hogy szakértőnk nagyságrendileg sem tudta megtippelni, de korábbi beruházásokból azért ki lehet indulni. Tavaly tavasszal például az Új Széchenyi Terv 1,2 milliárd forintot szánt egy 7 kilométeres szakaszon épülő zajvédő falra, 3-5 méter magasságban. De találtunk egy viszonylag friss előterjesztést is egy budapesti zajvédő falszakaszról az M3-as autópálya mentén, ahol az alig több mint 1 kilométeres fal megépítésének a becsült költsége – a kiegészítő munkálatokkal együtt – 600 millió forint.

Nem véletlenül mondta erre a megoldásra szakértőnk, hogy „ez a Mercedes”, amely 175 kilométeres szakasszal számolva hajmeresztő kiadásokat jelenthet: 30 milliárd forinttól 100 milliárdig bármi is lehet. Cserébe viszont valóban védelmet nyújt, kibírja a legdurvább szélterhelést is, és statikailag is tökéletes.


A szélterhelés komoly probléma


Az ideiglenes és a dupla

Mivel a gyorsaság most kiemelt szempont lehet, valószínű, hogy első körben felhúznak majd egy ideiglenes vadkerítést, amelyből napi 500 métert meg lehet építeni. Ha 50-100 méterenként odaállítanak mellé egy őrt, már ez is jelenthet valamit, és közben elkezdhetik megépíteni a végleges kerítést. Ami szakértőnk szerint vélhetően dupla vagy akár tripla kerítés is lehet az átlátható, drótos fajtából, úgy, hogy a sorok közé infraérzékelőket is tehessenek, és járőröző járművek is közlekedhessenek.

A dupla kerítésből az egyik lehet kicsit alacsonyabb is, kétméteres, a másik pedig 4 méteres, masszívabb darab, úgynevezett ponthegesztett, táblás kerítés. Ez nem a legolcsóbb, de nem is a legdrágább: folyóméterenként 60-70 ezer forintból ki lehet hozni, de ha a földmunkákat is hozzávesszük, akkor inkább 100 ezer forinttal kell méterenként számolni. Vagyis egy 175 kilométeres szakasz 17-18 milliárd forintba kerülhet.

És hogy lássunk egy nemzetközi példát is: a 444 szerint a bolgár-török határra felhúzott szögesdrótkerítés 45 millió euróba, azaz 14 milliárd forintba került. Az 3 méter magas és 85 kilométer hosszú.


Egy hiánypótló oktatófilm