Itt a nőknek helye van - Women Startup Competition

-

Bár néha úgy tűnhet, hogy szinte minden utcasarkon megbújik egy jó kis startup, azért ez közel sincs így. A magyarok között a vállalkozói kedv még mindig elég kókatag. Másként fogalmazva: mind a startupok, mind a vállalkozók kevesen vannak. Sajnálatos módon a nők pedig aztán végképp távol állnak ettől. Alig néhányan vállalkoznak, és még kevesebben fektetnek be. Ezen szeretne változtatni a Women Startup Competition és annak szervezőcsapata.


“Most mindenki azt hiszi, hogy egy startup arról szól, hogy vannak a 15 éves gyerekek, akik már nyolcadikos korukban kitaláltak egy applikációt, azt megcsinálták, világszerte több millióan letöltötték, kibéreltek egy babzsákokkal teleszórt menő irodát és minden szuper. Létezik ilyen, de nem ez a siker” - kezdi meglehetősen erősen Müller Tamás, a Women Startup Competition alapítója. Szerinte az előbb felvázolt elképzeléssel szemben az a valós helyzet, hogy a sikeres startupok élén általában negyvenes vezetők állnak. Ráadásul az első startupok általában el is buknak.

Ez persze nem segíti azt, hogy gombamód szaporodjanak az ötleteiket megvalósítani akaró, kockázatot vállaló fiatal vállalkozások. Az a helyzet, hogy Magyarországon még nem szoktunk hozzá a sikertelenséghez, a bukáshoz. Pedig a bátorság mellékterméke a sikertelenség. Ez jelenti azt, hogy az ember belekóstolt valamibe, ami a komfortzónáján kívül esik. Míg idehaza még nem annyira, a világban pont azért van a vállalkozóknak egy nimbusza, mert megpróbálnak valamit létrehozni. “Az ahogyan tanítják az embereket, nem nagyon segít abban, hogy a vállalkozó szellem és kreativitás magára leljen és megtalálja az útját” - magyarázza Tamás.

Ráadásul, ha valakinek van esetleg egy jó ötlete, sokszor fogalma sincs, hogyan kellene megvalósítani azt, egyáltalán hogyan kellene elindulni. Nagyon sokan még abba is belebuknak, ha el kell magyarázni az ötletet. Ezen kíván változtatni a Women Startup Competition csapat.

Ez egy mindössze néhány év alatt nemzetközivé érett startup verseny, ahová a világ minden szegletéből pályáznak csapatok azért, hogy megtegyék az első lépéseket az álmaik felé, vagy pedig azért, hogy újabb lendületet vegyenek. Olyan csapatokat várnak, amelyek főleg (legalábbis 50 százalékban) nőkből állnak. A szervezők szerint azért is van szükség egy ilyen versenyre, mert a nők még mindig nem tudnak kellőképpen érvényesülni a vállalkozói, befektetői világban, holott a kompetenciáikra égető szükség lenne.

A megmérettetés menetrendje pofonegyszerű: online lehet pályázni az ötlettel, amelyek közül a legjobbakat egy szakmai, startupperekből, vállalkozókból, a vállalati szféra különböző képviselőiből álló zsűri válogatja ki. 12 csapat elutazik Budapestre, ahol egy 5 napos elképesztően sűrű tréningen vehetnek részt. Ennyi idő alatt megismertetik velük a magyar startup szcéna prominenseit, illetve segítséget kapnak ahhoz, hogy az ötletüket a megfelelő keretek közé tereljék. A tréning végén pedig prezentációs lehetőséget kapnak (legutóbb a Brain Bar Budapest záróeseményeként), ahol két percnyi idejük van arra, hogy meggyőzzék az előttük ülő részben befektetőkből álló szakmai zsűrit. Vagyis megtanulják megfelelően felépíteni és aztán eladni az ötletüket. A nyertes pedig valóban egy hatalmas lökést kap a siker felé.

A legutóbbi, vagyis idei májusi hajrára elképesztő ötletek jutottak a döntőbe. A litván Alina csapata például olyan környezetbarát antimikrobális adalékanyagon dolgozik, amely megakadályozza azt, hogy a különböző mikroorganizmusok károsítsák az építőanyagokat. Az Umre ukrán csapat egy rehabilitációt és mozgást segítő eszközön, egy külső csontvázon dolgozik, amelyet mozgásukban korlátozott, vagy éppen gyógyulófélben lévők használhatják a sérült, vagy bénult végtagjaikon. A dán Plan Penny digitális tervezőeszközökben utazik, amely főleg szabadúszóknak, vagy kisebb cégeknek lehet hasznos. De voltak még svéd, brit, orosz és spanyol csapatok is. A magyarok mellett természetesen.

Az idei versenyt egyébként (az ún. Demo Day-en) a magyar Bookr Kids nyerte.