Ismerje meg az embert, aki a fél világ embercsempészetét irányítja

Fotó: AFP / ROBERTO SALOMONE

-

Negyvenéves, alacsony, megnyerő modorú, tanulatlan, de nagyon okos – és egy szó szerint a világot behálózó bűnszervezet feje. Két éve vadásznak rá, tudják, merre él, elkapni mégsem sikerült eddig. Ő Ermias Ghermay, aki migránsokat juttat el Afrikából a fejlett világba jó pénzért, és aki a becslések szerint csak az elmúlt két évben 72 millió fontnyi vagyont szerzett ezzel.


„Valószínűleg mind meghaltak.”
„Most azt mondják, túl sok embert küldtünk a fedélzetre, ezért süllyedt el a hajó. De mit csináljak, ők akartak annyira menni!”
„Persze, amit teszünk, az törvénytelen. De hát nem is mi vagyunk a kormány.”
„Tavaly elég jó évem volt: hét-nyolcezer embert is átküldtem.”

Ezek a mondatok azokból a német és olasz rendőrség által lehallgatott beszélgetésekből származnak, amelyeket két embercsempész folytatott egymással mobilon. Nem akárkikről van szó, a hatóságok szerint a világ legkiterjedtebb embercsempész-hálózatát vezető Ermias Ghermay-ről és jobbkezéről, segítőjéről és valószínűleg barátjáról, Mered Medhanie-ről.

A beszélgetéseket napokkal azután rögzítették, hogy áprilisban legkevesebb 900 ember veszett a Földközi-tengerbe, amikor az őket szállító rozoga halászhajó elsüllyedt. A nyomozók a Daily Mail szerint megdöbbentek azon, hogy a két férfi milyen szenvtelenül, néha nevetgélve beszél a tragédiáról, érezhetően egyfajta „üzemi balesetnek” tekintve azt, aminek az utóhatásait kezelniük kell, nehogy az „üzlet” rovására menjen esetleg.


Etiópiától Skandináviáig

Mint az Economist cikkéből kiderül, a német és az olasz hatóságok már 2013 óta nyomoznak közösen a két férfi elfogásáért, mindeddig sikertelenül, bár már rengeteg információt összegyűjtöttek róluk. Mint a brit lapnak Calogero Ferrara palermói ügyész, a nyomozás egyik vezetője elmondta, az embercsempészbanda szó szerint az egész világot behálózza Etiópián, Eritreán, Marokkón és Líbián kezdve az Egyesült Államokon, több dél-amerikai országon keresztül Németországig, Franciaországig és a skandináv államokig.


Így nézhet ki Ghermay


A nyomozók szerint ma 4000-5000 dollárt kérnek az embercsempészek, hogy valakit Eritreából, Szudánból vagy Etiópiából a líbiai tengerpartig vigyenek. Itt újabb 1000-1500 dollár a tengeren való átkelés díja. Ha sikerült (csak idén már több ezren haltak meg hajókatasztrófákban), akkor a migráns egy olasz táborba kerül. Innen pár száz dollárért már ki lehet jutni, majd nagyjából újabb ezer dollárt kell fizetni a csempészeknek azért, hogy elvigyék valamelyik másik nyugat-európai vagy skandináv országba.

Nem csoda, hogy becslések szerint csak az elmúlt két évben Ermias Ghermay mintegy 72 millió fontot (22 milliárd forintot) kaszálhatott.


Jó vezető

Akik találkoztak vele, Ermias Ghermayt körülbelül 40 évesnek becsülték, alacsony, köpcös termetűnek írták le. Beszédmódja alapján valószínűleg tanulatlan ember, de ettől függetlenül nagyon okos, hamar képes átlátni bonyolult helyzeteket, és ami a legfontosabb: nagyon jó kapcsolatteremtő képességekkel rendelkezik.

Utóbbi az egyik legfontosabb az embercsempészetben. Sok esetben ugyanis a menekülők helyett a már Nyugat-Európában élő rokonok, családtagok fizetnek, és a csempészbandák vezetőinek őket kell meggyőzniük, hogy a pénzért cserébe biztonságban kijuttatják hozzájuk szeretteiket.


„Nagyon jól ért hozzá, hogy egy ilyen bonyolult hálózatot működtessen, és el kell ismerni, igazi profi” – mondta egy neve elhallgatását kérő nyomozó. És valóban: egyelőre úgy tűnik, Ghermay irányít szinte mindent, onnantól kezdve, hogy Eritreából, Etiópiából kisbuszokon, teherautókon utaztassák a menekülőket, odáig, hogy a pénzeket olyan országok bankjaiban helyezzék el (Kanadától Kataron át akár Kolumbiáig), ahol nem nagyon firtatják a számlatulajdonosok és az átutalások eredetét.

Az egyik legfurcsább, hogy a maffiavezér láthatóan még arról is gondoskodik, hogy a menekülők érdemi információkhoz jussanak arról az országról, ahol éppen vannak. Ezeket a legtöbb esetben sms-ek formájában juttatják el hozzájuk.

Elfogtak már olyan üzeneteket például, hogy „ne használjátok a Róma–Milánó-vasutat, mert rendszeresen ellenőrzi a rendőrség”, odáig, hogy mikor érdemes vagy éppen nem ajánlott Calais-nál az Eurotunnel szerelvényeire feljutni aszerint, hogy éppen mennyi rendőr felügyeli a vasutat.


Ezrek fulladtak vízbe már az idén


Az sms-eket már természetesen nem maga Ghermay küldi. A főnök „tábornokokkal” veszi magát körül, ők jellemzően egy-egy csempészhálózatot irányítanak. Ezek egymástól függetlenül működnek, de egyelőre úgy tűnik, valamennyit Ghermay felügyeli, a „tábornokok” pedig követik az utasításait. Egy-egy ilyen bandavezér olyannyira nem fél a lebukástól, hogy már közösségi oldalon is találtak bejegyzéseket, melyekben saját „szolgáltatásaik” megbízhatóságát reklámozták.

Egy „tábornokkal” egy teljes beszélgetést sikerült megszereznie a sajtónak. Ennek alapján úgy tűnik, Ghermay nagyon is figyel emberei tanácsaira, érdemben kikéri a véleményüket, ha valami probléma adódik – például ha egy hajó elsüllyed, és sokan vízbe fulladnak. Miután például egy ilyen esetben, amikor Lampedusánál 366-an fulladtak a vízbe, a már említett tábornok figyelmeztette főnökét, hogy ennek nem szabad megismétlődnie, mert megrendíti a leendő migránsok bizalmát.

Ezután konkrét tanácsokkal is ellátta Ghermay-t, például, hogy figyeljen oda, hogy viharos időben ne indítsanak el hajót, egy-egy hajóra 250 embernél többet semmiképpen ne zsúfoljanak össze, akarata ellenére senkit ne tegyenek fedélzetre. Ghermay megköszönte a tanácsokat, és azt válaszolta, ha az illető még bármi hibát észlel, azonnal jelezze.

A nyomozók számára a legaggasztóbb, hogy legalább egy esetben már bizonyosságot nyert: a hálózat befolyásos minisztériumi alkalmazottat is megvesztegetett. Az etióp külügyminisztériumban ugyanis letartóztattak egy férfit, aki eredeti útleveleket és vízumokat is beszerzett a hálózat megrendelésére.

Ghermay-nek felesége és több gyermeke is van, a férfi ideje nagy részét a líbiai fővárosban tölti. Ennek ellenére még nem sikerült letartóztatni, az embercsempészet pedig továbbra is virágzik a Földközi-tengeren. Sőt, egyesek arra figyelmeztetnek, hogy ha az EU tényleg elkobozza majd az erre használt hajókat, akkor a csempészek minél értéktelenebb, vagyis egyre rosszabb állapotú járműveket használnak majd a veszteségeiket csökkentendő. Akár egy igazi multinacionális vállalat.