Iskolabezárások ellleni tüntetés a József nádor téren

-

Facebookon szerveződött csoport kezdett tiltakozni 16 órától a közelmúltban bejelentett iskolabezárások és szakmegszüntetések ellen a budapesti József nádor téren.


A Változz, hogy változzon! jelszóval meghirdetett tüntetést minden olyan korábbi intézkedés ellen is szervezték, amely előzetes, „valódi és nyílt szakmai egyeztetés nélkül, emberek életét megkeserítve, párbeszéd hiányában” vezetett be a kormány.


A néhány száz tüntető párbeszédre hívott mindenkit, hogy közösen fogalmazzanak meg egy elvárt minimumot az országot irányító politikusokkal szemben. A tüntetésen mindenki leírhatta egy papírra, mit szeretne, amit később közzétesznek az esemény oldalán.

Volt, aki a XV. kerületi Neptun általános iskola bezárása ellen demonstrált. Az intézményt a KLIK azért zárja be, mert kevés a gyerek. Helyére a kerületben működő kínai két tannyelvű iskola költözik.

Hasonlóképpen tiltakoztak a Raoul Wallenberg Szakközép és Szakiskola bezárása ellen is. Ettől a héten elállt az Emberi Erőforrások Minisztériuma, jelentette be Balog Zoltán miniszter.



8 követelés

Amit akarnak:
  • alkotmányos jogállamot - a jelenlegi parlament feloszlatását,
  • a korrupció felszámolását,
  • az ügyészség függetlenedését, Polt Péter lemondását,
  • iskolák bezárásával kapcsolatos tervek visszavonását, az érintettekkel való egyeztetést,
  • a felsőoktatás autonómiáját,
  • nyilvánosságot, átláthatóságot, a döntések hátterének ismeretét, valódi és előzetes szakmai egyeztetést,
  • a szakok megszüntetésére vonatkozó előterjesztés és a felsőoktatási törvénymódosítási terv visszavonását,
  • a vasárnapi zárva tartás visszavonását.



Mire van szükség?

Az EMMI közeményben reagált a tüntetésre. Eszerint a párbeszédnek nem az utcákon kell megtörténnie. A tárca felsőoktatásért felelős államtitkársága kifejtette, az elmúlt tíz évben - a demográfiai folyamatokhoz is alkalmazkodva - csökkent a tanárképzés létszáma, ezért nem indokolt ugyanannyi gyakorlóiskola sem. Ezen iskolák többségében már nincs elegendő számú pedagógushallgató, tehát nem is funkcionál gyakorlóiskolaként. „Jogosan merül fel a kérdés, hogy a felsőoktatási intézménynek valóban feladata-e az, hogy egy olyan gyakorlóiskolát működtessen, amire egyébként nincsen szüksége” – tette fel a kérdést az EMMI.


Az államtitkárság – mint fogalmaztak – „a rendszer igazságosabbá tétele érdekében” azt kérte az érintett 9 felsőoktatási intézménytől, hogy május 8-ig vizsgálja meg, majd tegyen javaslatot arra, valóban szüksége van-e gyakorlóiskolájukra. Amint ez a folyamat lezárul, a tárca, az egyetemek és a gyakorlóhelyek közösen alakítják ki álláspontjukat arról, hogy az adott gyakorlóhely átkerüljön-e a Klebelsberg Intézményfenntartó Központhoz – tették hozzá.