Irdatlan összeget elvihet a balatoni és a többi dugó

Fotó: MTI/MTVA / Mihádák Zoltán

-

Naponta akár 870 millió forintot is elpocsékolhatunk, és akkor csak az európai átlaggal számoltunk.


Az elmúlt hetekben rendre bedugult az M7-es, pénteken délután és szombaton délelőtt a Balatonra vezető pályán volt hatalmas forgalom, vasárnaponként pedig visszafelé. A dugók miatt szombaton a magyarországi közúthálózatot fenntartó Magyar Közút Zrt. közleményt adott ki, amelyben felhívja a figyelmet az egyik legegyszerűbb KRESZ-szabályra, amely szerint jobbra kell tartani az autóval. A társaság közleménye szerint a dugók egyik oka, hogy az autósok az M7-es háromsávos szakaszán a belső sávokban igyekeznek előre, miközben a külső, harmadik sávot is lehetne használni, így törvényszerű a torlódás kialakulása.


A dugók amellett, hogy idegesítőek, környezetszennyezőek, jelentős idő- és pénzpocsékolást eredményeznek, például ha az elvesztegetett munkaórákkal vagy a gyakoribb balesetek okozta költségekkel kalkulálunk. A Buksza épp ezért a hivatalos adatok alapján megbecsülte, körülbelül mennyi pénzt pazarolunk el a közlekedési dugókkal. Az Európai Bizottság adatai szerint az Európai Unióban durván a GDP 1-1,1 százalékát viszik el értelmetlenül a dugók, sőt, a Siemens egy tavalyi összeállításából az derül ki, hogy a nagyvárosi dugók a GDP 3 százalékát is felemészthetik.


Ez több tételből áll össze: többek között a munkaidő- és szabadidő-kiesés pénzben kifejezett értékéből, vagy a magasabb üzemanyag-fogyasztáshoz és a fokozott környezetterheléshez kötődő kiadásokból.



Maradva a GDP-arányosan 1 százalékos uniós átlagnál, irdatlan pénz mehet el Magyarországon a dugókra. A múlt évben a GDP (beszerzési áron) 31,86 ezer milliárd forintra rúgott. Ennek az 1 százaléka 318,6 milliárd forintot tesz ki. Tehát az uniós átlaggal számolva évente akár ennyi pénzt pocsékolhatunk el a dugókkal. Napi szinten is szemmel láthatóan jelentős az összeg, több mint 870 millió forint. Fontos, hogy ez egy nagyon hozzávetőleges becslés, mivel uniós átlagról van szó: a különböző tagországokban – például az utaktól és a járműállománytól függően – lényegesen eltérőek lehetnek a költségek, de az biztos, hogy 10-100 milliárdos tételről lehet szó Magyarországon is.