Íme, a kormány kedvenc Volkswagenje

Fotó: Csernátony Csaba - Buksza

-

Az elektromos Golfról nem látszik, hogy villanyautó, épp ez benne a jó. A Buksza megnézte, mennyiért közlekedhetünk az e-Golffal.


Különleges autó járt a Bukszánál, mégpedig az elektromos Volkswagen Golf. Nem az elektromos mivolta jelenti a különlegességet, mivel korábban tesztelhettük a BMW villanyautóját is, és várhatóan még érkeznek további típusok.


Az e-Golf itteni bemutatkozása egyrészt az időzítés miatt kivételes, mert a Volkswagennek az elektromos autók jelenthetik a kilábalás egyik pillérét a károsanyag-kibocsátási trükközés miatt világméretűvé dagadt botrány után.

Másfelől pedig a magyar kormány elektromosautó-birodalom kialakítását tervező lépései miatt. A kormány első lépésként elindította a Jedlik Ányos Tervet, amelynek fő célja, hogy elterjessze az elektromobilitást, ezen belül az elektromos autókat. A minisztériumok dolgoznak az elektromos autók áfakedvezményén, esetlegesen áfamentességén, valamint egyéb kedvezményeken, továbbá a Nemzetgazdasági Minisztérium meg szeretné sokszorozni az elektromos töltőállomások számát a következő időszakban.



Közvetlenül a tankolás után 196 kilométer megtételét írja a műszer, ám pár kilométer megtétele után a hatótáv 170 kilométerre süllyed.


A korábban kipróbált villanyautók (BMW i3, Nissan Leaf) esetében a forgalom többi szereplője meg-megfordult az autó után, mivel az elektromos autók ritkaságnak számítanak, és az alakjuk is az újdonság erejével hat. Utóbbi azonban a villany-Golfra nem igaz. Az e-Golf azért rendhagyó, mert majdnem pont olyan, mint egy sima társa. A tesztautó esetében a ráragasztott matricákból kiderült ugyan, hogy villanyautóról van szó, de matricák nélkül nem igazán lehet észrevenni a különbséget – persze csak addig, amíg el nem indulunk az autóval. Ugyanis a hangtalan közlekedés és a gyorsulás egyértelművé teszi, hogy nem kőolajszármazék hajtja. A villany BMW-nél kicsit szolidabban gyorsul, de az látszik, hogy a közlekedőket meglepte a fürgesége.


Ahogy a többi villanyautónál, az elektromos Golf esetében is az elterjedés egyik akadálya a korlátozott hatótávolság. A gyári adat szerint maximum 190-195 kilométert tehetünk meg, valójában a hatótávolság 170 kilométer, télen pedig még kevesebb. Cserébe a rendes üzemanyaggal hajtott autókhoz képest jóval olcsóbban fenntartható kocsit kapunk. A Volkswagen-botrány itt jöhet be a képbe, a gyár ugyanis jelezte, hogy a jövőben nagyobb hangsúlyt fektet a hibridek és az elektromos autók fejlesztésére, ez pedig a többi között a hatótávolság javulásában ölthet testet, ráadásul a fejlesztések eredményeként a jelenleg méregdrága akkumulátorok árát is mérsékelni lehet, így az autók is olcsóbbak lehetnek. Visszatérve a hatótávolságra, egy-egy 100 százalékra történő töltés után a hatótávolság-mérő 190-199 kilométeres etapot jelzett ugyan, ám az indulás után 2-5 kilométer alatt ez 170 kilométer környékére csökkent.


Az ország egyetlen olyan gyorstöltője, amely megfelel a három különböző szabványnak, és ingyenesen használható. A gyorstöltővel nagyjából 30 perc alatt 80-95 százalékos töltöttség érhet el. (a XI. kerületi az evopro-székháznál lévő gyorstöltő is mindhárom szabványt tudja, ám az ma már nem használható ingyenesen.)


Az elektromos Golf fogyasztása gyári adat szerint 12,7 kilowattóra, ez egyébként majdnem stimmel. A Buksza tudott menni valamivel 12 kilowattóra alatt, de akkor nagyon óvatosan, a legtakarékosabb üzemmódban kellett közlekedni. Amikor sietősen közlekedik az ember, akkor simán 14,5 kilowattórára ugrik a fogyasztás 100 kilométerenként. Átlagosan a teszt alatt egyébként 13,1 kilowattórás fogyasztás adódott. Ez pénzben azt jelenti, hogy elméletileg 100 kilométert 480 forintból lehet megtenni. Ahogy azt az elektromos BMW tesztjében is említettük, az így kimutatott fogyasztás nem egyenlő az autóba tankolt árammal a körülbelül 10-20 százalékos töltési veszteség miatt. Az elektromos Golffal ingyenesen tankoltunk az áramkutakon, ha fizetni kellett volna, akkor 100 kilométer költsége 530-580 forintra jönne ki.


Tankolás a KÖKI-nél lévő P+R parkolóban


A kötelező biztosítás díja a jelenlegi tarifák szerint a három legolcsóbb ajánlatot nézve évi 66,5-91 ezer forint. A casco a kötelezővel együtt megkötve évente további 150-220 ezer forintos kiadást jelenthet, ha kéri a tulajdonos. A Porsche Hungaria megadta az elektromos Golf becsült szervizköltségeit. 90 ezer kilométer után – a 30 és 60 ezres szerviz költségeivel együtt bruttóban – 194 ezer forintot kell fizetni, 180 ezer kilométer után pedig 377 ezer forint lesz az összköltség. Értékcsökkenést nem lehet az elektromos Golfra számolni, mivel még nincs ilyen a gyakorlatban. Összességében 6-8 éves használatot és évi 15 ezer kilométeres futásteljesítményt számolva, casco nélkül egy év alatt üzemanyagköltséggel (áramköltséggel) együtt átlagosan évente 220 ezer forintba kerül a villany-Golf fenntartása, ami kilométerenként 15 forintot jelent. Cascóval együtt már kevésbé barátságosak a számok: az éves átlagos kiadás 400 ezer forintra ugrik, a kilométerenkénti költség pedig 27 forintra jön ki átlagosan.


Mint minden új autónál, komoly tétel az értékvesztés, ám erre még nincsenek adatok a villany-Golf esetében. Végül jön az a szám, amely ront az olcsó fenntarthatóság megismerése okozta örömön: az ára, 11,3 millió forint. (Nincsenek extrák, amelyekkel elszaladhat az autó ára, 11,3 millió, és kész.) Kérdés, hogy a kormány végül mekkora áfakedvezményt vezet majd be az elektromos autókra. Ha a korábbi nyilatkozatoknak megfelelően áfamentessé válnának a villanyautók, akkor azonnal 9 millió alá süllyedne az autó ára, ami azonban még mindig igen magasnak számít.


Ha tetszett a poszt, a Bukszát a Facebookon is lehet szeretni.

Korábbi Buksza-posztok: