Ilyen érzés rajta lenni a Lázár-listán

Fotó: MTI / Bruzák Noémi

-

Első körben hatezer embert küldhetnek el az állami háttérintézményekből, amelyek dolgozói csak a csütörtöki miniszteri bejelentésből értesültek arról, hogy munkahelyük megszűnhet vagy beolvadhat. Utánajártunk, milyen a hangulat most a halálra ítélt intézményekben, és milyen veszélyei lehetnek a leépítéseknek.


„Ezerrel lobbizunk, már csak azért is, mert még egy átszervezést nem viselnek el a jó szakembereink, akik a piacon többet tudnának keresni” – mondta megkeresésünkre név nélkül az Országos Gyógyszerészeti és Élelmezés-egészségügyi Intézet egyik munkatársa a „Lázár-listával” kapcsolatban. Legutóbb 2015. március 1-jével szervezték át őket, nemzetközi projektekben vesznek részt, klinikai kutatásokat felügyelnek.

Az Emberi Erőforrás Támogatáskezelőben is elindult a mozgolódás. Hivatalos értesítést ugyan nem kaptak, de a 250 embert foglalkoztató szervezetben rengeteg a pletyka, és többen már keresik az esetleges új helyüket, puhatolóznak. Beszéltünk egy ott dolgozóval, akit annyira nem érdekel az átszervezés, mert ahogy mondta, „nem bánja, ha váltani kell”. Szerinte az idősebbeknek nehezebb, mert egy 20 éve a közszférában ragadt ember nemigen találná meg a helyét a versenyszférában. Ő azt érzi, hogy mindenki maga kezdi keresni a lehetséges helyét, és szerinte az igazgató is elsősorban magáért lobbizik. „250 embert tuti nem vesz át az Emmi, nem is tudna mit kezdeni velük” – mondta.

Van, ahol legalább tájékoztatták a kollégákat arról a kevésről, amit maguk is tudnak, vagy egy „tartsatok ki, harcolunk” jellegű kör e-mailt küldtek. Az Oktatási Hivatal vezetője azt írta, „kérem a kedves kollegákat, ne pánikoljanak”, a Design Terminálé pedig azt, hogy „a háttérben éppen nagyon harcolunk”.



Úgy tudjuk, az egyik beolvasztásra szánt intézményben már a csütörtöki kormányinfó előtt is elterjedt, hogy lesz valami bejelentés, úgyhogy volt, aki megnézte Lázár tájékoztatóját. Aztán a vezetés a pénteki állománygyűlésen számolt be arról, hogy az intézetet beolvasztják.

Aztán az állománygyűlésre már lecsillapodtak a kedélyek. Egy munkatárs szerint azért sem volt pánik vagy izgalom, mert ők a szerencsésebbek közé tartoznak, az intézetet ugyanis nem darálják be, nem jogutód nélkül szűnnek meg. Az természetesen szóba kerül, hogy a munkájukra nézve mivel jár az átszervezés, de ezekre a kérdésekre még egyáltalán nincs válasz. Teszik a dolgukat, a vezetés pedig próbálja a legjobb feltételeket kiharcolni – mondta.

Máshol várakozó állásponton vannak. „Mi is csak annyit tudunk, ami megjelent a sajtóban, a folyamat zajlik, döntés még nincs” – mondta az egyik megszűnésre ítélt intézet munkatársa. Egy másik, önállóságát várhatóan elvesztő intézmény dolgozója különösebben nem izgatja magát: „Semmit sem tudunk, de nem is foglalkozik vele senki a környezetemben. Nem ez az első ilyen jellegű felvetés. A régi rutinosok azt mondják, amíg nincs egyértelmű, komolyan vehető közlés, addig nincs értelme ezzel foglalkozni.”

A kormány a február 10-ei ülésen dönt a háttérintézményekről. A bejelentés azokra is ráijesztett, akinek a munkahelye nincs a „halállistán” (a felsorolást lásd cikkünk végén), van, aki arról számolt be, hogy kollégáival együtt attól tartanak, a végén ők is áldozatul eshetnek az átalakításnak.

Hogy az intézeteket felkészületlenül érhette az egész, azt jól példázza az az álláshirdetés, amelyet a fél év múlva bezárandó Herman Ottó Intézet tett közzé a honlapján. A főigazgatót is kerestük, de szerdáig nem elérhető.


Bizakodva várt jövő


A kép teljesen vegyes: 146 éves és pár hónapos intézmény is ugyanúgy áldozatul eshet az átalakításnak. Pár napja kiszámoltuk, hogy a kormány a tervezett intézménymegszüntetésekkel évi 40 milliárd forintot spórolhat meg. Ilyen mértékű megszorítást nehezebb kommunikálni, mint a túlburjánzott hivatalok elleni harcot. Ha a költségcsökkentésen kívül más logika nem lesz az átalakításban, komoly lobbiharcokba futhat bele a kormány. Az érintett intézmények vezetői hivatalosan nem nyilatkoztak, de a háttérben többen jelezték, nem tartják lefutottnak a meccset, és harcolnak a saját szervezetükért.


Feketelista

Ha megszűnik az Oktatáskutató Intézet, nem lesz tankönyvfejlesztés sem? – teszi fel a kérdést Szüdi János volt közoktatási szakállamtitkár. Nagyon sok a kérdés az Oktatási Hivatal átszervezésével kapcsolatban is, egyebek között eddig ez az intézmény szervezte az érettségit és a pedagógusok minősítését, akkreditálta a felsőoktatási szakokat. „Azzal, hogy ennek is a minisztérium lesz a jogutódja, ezeket a feladatokat is magára vállalja?” – kérdezi Szüdi, aki azt sem tudja, mennyire szedik szét a hivatalt. Szerinte ez nem más, mint „egy jó PR arra, hogy lám, lám, a kormány megígérte és csökkenti az államigazgatásban dolgozók létszámát”.



Az átalakítás nyilván létszámleépítéssel is jár. Ilyen már korábban is volt, de „előtte mindig készíteni kellett egy nagy táblázatot, hogy melyik feladat hová kerül, ez félévig is eltartott. Ilyenről most nem tudok” – teszi hozzá Szüdi.


Mendrey László, a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezetének elnöke feketelistának nevezte a most nyilvánosságra került állami hivatalok listáját, amelyen több oktatási háttérintézmény is van. A szakszervezeti vezető sérelmezi, hogy a mostani átalakítás nem kíméli a közoktatást sem, példa erre az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet jogutód nélküli megszüntetése. A VS.hu-nak azt mondta,


ezekben az intézetekben nem túlfizetett hivatalnokok ülnek, akik munkaidőben facebookoznak vagy pasziánszoznak, hanem komoly kutatómunkát végeznek.

Szerinte a szakképzés is „utolsó lökést kapott” azzal, hogy a Nemzeti Szakképzési és Felnőttképzési Hivatal jogutódja a minisztérium lesz. „Ezentúl az történik majd, amit a kamara akar” – véli Mendrey. Szerinte Lázár tervével „tesztelik a szakmát, ahol nagyon visítanak, ott majd visszalépnek”.


Az Országos Környezetvédelmi és Természetvédelmi Főfelügyelőség minisztériumi jogutódlásáról a Greenpeace munkatársa, Simon Gergely azt mondta, a hatósági rendszer 10 éve folyamatosan gyengül, ez pedig hozzájárult a kolontári vörösiszap-katasztrófához, és a veszélyes anyagok Illatos úti lerakását sem tudták megakadályozni. Simon szerint a mostani lépés környezet- és egészségvédelmi, illetve élelmiszer-biztonsági szempontból is aggodalomra ad okot. „Félő, hogy a független intézmények, hatóságok megszűnésével tovább csökken majd a már jelenleg is kapacitáshiánnyal küszködő és emiatt gyakran hiányos szakmai és hatósági munka színvonala.”


Nem lesz vonzó az államigazgatás

A Magyar Külgazdasági Szövetség elnöke, Horváth Miklós is átfutotta a listát. Az üzleti világból vett tapasztalatai alapján azt mondja, ott akkor nyúlnak a struktúrához, ha az drága, nem működik megfelelően, vagy változik a stratégia. Azt elfogadható érvnek tartja, hogy a kormány azért változtat a struktúrán, mert drága, azonban megítélése szerint a Nemzeti Befektetési Ügynökség stratégiailag fontos, és jól működik, ezért ott meg kellene fontolni az átalakítást.


Horváth szerint ugyanis ezek az átszervezések mindig létszámcsökkentéssel járnak, és az integrációs folyamatban ilyenkor általában értékes emberek vesznek el.


Márpedig a kormány esetében most már túl gyakori az átszervezés, és ennek van egy érezhető a hatása. A kvalifikáltabb emberek kezdenek óvatosabbá válni, hogy kormányzati  szervezetekben munkát vállaljanak. Ez baj, mivel nekünk a kormányzati oldalon minőségre van szükségünk ahhoz, hogy a gazdaság jól működjön.

A Népszabadság cikke szerint több miniszter sem repesett az ötletért. A lap azt írja, volt, aki az intézményleépítési tervet egyenesen puccsként élte meg.


A lap információi szerint az előterjesztés ugyan nem lepte meg Balog Zoltán, Pintér Sándor és Seszták Miklós minisztereket, de mindhárman „határozott ellenvéleményt” fogalmaztak meg. Azzal érveltek, nem lehet az intézményeket ugyanazzal a logikával kezelni, kellenek kivételek. A miniszterek egyébként „egyetértésre vagy véleményezésre jogosultak”, tehát nincsenek valódi döntéshelyzetben. Ettől még lobbizhatnak, az intézményvezetőkkel együtt. A lap kormányzati forrása szerint a lista csak néhány pontban módosulhat.


Balog Zoltán


A Népszabadság úgy tudja, nem Lázár Jánossal kell hadakozni: ez Orbán Viktor centralizációs tervének egyik eleme, „amivel elkezdődik a magyar közigazgatás klikkesítése”. Azért is van nagyon rövid határidő – a listáról 10-én már kormánydöntés lesz, majd júliustól életbe lép az új rendszer –, hogy a személyes érdekek ne érvényesüljenek.


Elsőre hatezren repülhetnek

Azt egyelőre hivatalosan nem közölték, hogy az átszervezés mekkora elbocsátással járhat, Lázár János miniszter úgy kalkulált, az átszervezések mintegy 50 ezer állami alkalmazottat érintenek. Annyit tudni még, hogy a hivatalok az eddigi bértömegüknek csak a 80 százalékát vihetik tovább a jogutód szervezetbe. Az Index egy kormányzati anyagra hivatkozva azt írta, hogy 6 ezer embert rúgnának ki, jövőre pedig jön egy újabb, 10 százalékos leépítés egy szélesebb körben. A lap szerint az előterjesztésből nem derül ki, mitől lenne hatékonyabb a rendszer.

A távozók – rövid távon legalábbis – anyagilag nem járnak rosszul: a Népszabadság korábban azt írta, a távozó köztisztviselők akár 10 milliós végkielégítést kaphatnak. Azoknak is fizetnének 600 ezret, akiknek nem járna végkielégítés. A feltétel csak az, hogy hat évig kerüljék el az állami és önkormányzati szférát.


A jogutód nélkül megszűnésre szánt intézmények

  1. Magyar Nyelvstratégiai Intézet
  2. Felsőbbfokú Tanulmányok Intézete
  3. BM Nemzetközi Oktatási Központ
  4. Közszolgálati Személyzetfejlesztési Főigazgatóság
  5. Országos Közegészségügyi Központ
  6. Egészségügyi Nyilvántartási és Képzési Központ
  7. Magyar Nemzeti Digitális Archívum és Filmintézet
  8. Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet
  9. Nemzeti Művelődési Intézet
  10. Design Terminál Nemzeti Kreatívipari Központ
  11. Herman Ottó Intézet
  12. Külügyi és Külgazdasági Intézet
  13. Nemzeti Információs Infrastruktúra Fejlesztési Intézet

A minisztérium lesz a jogutód / beolvadnak

  1. Nemzeti Kommunikációs Hivatal
  2. Igazságügyi Hivatal
  3. Igazságügyi Szakértői és Kutató Intézetek
  4. Forster Gyula Nemzeti Örökséggazdálkodási és Szolgáltatási Központ
  5. Eszterháza Kulturális, Kutató- és Fesztiválközpont
  6. Közigazgatási és Igazságügyi Hivatal
  7. Bevándorlási és Állampolgársági Hivatal
  8. Országos Vízügyi Főigazgatóság
  9. Közigazgatási és Elektronikus Közszolgáltatások Központi Hivatala
  10. Országos Epidemiológiai Központ
  11. Országos Gyógyszerészeti és Élelmezés-egészségügyi Intézet
  12. Emberi Erőforrás Támogatáskezelő
  13. Türr István Képző és Kutató Intézet
  14. Nemzeti Család- és Szociálpolitikai Intézet
  15. Nemzeti Rehabilitációs és Szociális Hivatal
  16. Oktatási Hivatal
  17. Országos Betegjogi, Ellátottjogi, Gyermekjogi és Dokumentációs Központ
  18. Nemzeti Egészségfejlesztési Intézet
  19. Országos Egészségbiztosítási Pénztár
  20. Országos Nyugdíjbiztosítási Főigazgatóság
  21. Országos Tisztifőorvosi Hivatal
  22. Egészségügyi Készletgazdálkodási Intézet
  23. Hagyományok Háza
  24. Nemzeti Kulturális Alap Igazgatósága
  25. Agrárgazdasági Kutató Intézet
  26. Nemzeti Agrárkutatási és Innovációs Központ
  27. Haszonállat-génmegőrzési Központ
  28. Növényi Diverzitás Központ
  29. Földmérési és Távérzékelési Intézet
  30. Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal
  31. Országos Környezetvédelmi és Természetvédelmi Főfelügyelőség
  32. Országos Meteorológiai Szolgálat
  33. HM Védelmi Hivatal
  34. HM Nemzeti Rendezvényszervező Hivatal
  35. HM Hatósági Hivatal
  36. HM Védelemgazdasági Hivatal
  37. HM Társadalmi Kapcsolatok Hivatala
  38. Balassi Intézet
  39. Nemzeti Befektetési Ügynökség
  40. Magyar Kereskedelmi Engedélyezési Hivatal
  41. Nemzeti Szakképzési és Felnőttképzési Hivatal
  42. Nemzeti Akkreditáló Hatóság
  43. Közlekedésbiztonsági Szervezet
  44. Nemzeti Közlekedési Hatóság
  45. Magyar Földtani és Geofizikai Intézet
  46. Magyar Bányászati és Földtani Hivatal
  47. Kormányzati Informatikai Fejlesztési Ügynökség
  48. Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság
  49. Nemzeti Sportközpontok
A Veritas Intézet lesz a jogutód
  1. Nemzeti Örökség Intézete
  2. Rendszerváltás Történetét Kutató Intézet és Archívum
  3. Nemzetstratégiai Kutatóintézet

Valamennyi tárca jogutód lesz

Közbeszerzési és Ellátási Főigazgatóság

Az MNV Zrt. lesz a jogutód

Közlekedésfejlesztési Koordinációs Központ

Az Állami Egészségügyi Ellátó Központ lesz a jogutód

Országos Vérellátó Szolgálat

A Kormányzati Ellenőrzési Hivatal a jogutód

Európai Támogatásokat Auditáló Főigazgatóság

2017. január 1-jétől jogutóddal szűnne meg a

Mezőgazdasági és Vidékfejlesztési Hivatal